Min bok är inte speciellt attraktiv någonstans!


Jag skrev till Qx shop för två veckor sedan med en förfrågan om de kunde köpa in min bok och sälja på Pride eftersom den bland annat handlar om min komma ut process och när jag träffade min första tjej Jennie. Idag mailade jag igen och frågade varför de inte svarat, då fick jag till svar att de skyller på semester i kombination med stress inför Pride är orsaken till att de inte svarat. Detta är så fult eller snarare fegt att vänta så länge med att svara tills det är för sent att beställa den från förlaget i stället för att helt enkelt svara på en gång och tacka nej vi är inte intresserade. Qx shop är den enda butik i Pride park i år som säljer Gay böcker. Jag ska hålla utkik efter öppen scen på Pride eller på Pride house där jag kan göra reklam för boken. Sedan så kan jag ju sälja den till folk jag känner genom att möta upp den någonstans om de är intresserade av min bok. Men hade varit trevligt att få se boken ligga i Qx tältet. Kommer lägga dit några flygblad i alla fall.

Hittills har ingen hört av sig av dem jag har kontaktat, för att de vill uppmärksamma min bok, så jag känner mig inte så väldigt attraktiv måste jag säga eller särskilt eftersökt. Antar att det visar på att min bok inte är så bra trots allt, så är ju inte jag en offentlig person och då är man inget intressant alls. Tycker det är fruktansvärt orättvist att alla offentliga personer alltid ska ha en sådan förtur jämt. Det finns så många okända bra talanger där ute som aldrig får komma fram i rampljuset just på grund av detta, men en dåligt skriven bok av en offentlig person den hamnar i rampljuset direkt innan man ens hinner blinka. Det visar på att bokförlagen och andra företag egentligen inte är ett dugg intresserade av boken i sig, det är bara intresserad av att tjäna pengar. Då är en offentlig person perfekt till det. Sedan spelar det ingen roll vad för bok de har skrivit, om den är bra eller om det är ett aktuellt ämne den säljs och trycks och publiceras direkt med raketfart.

Vad händer då med de stackarna som faktiskt skriver bra böcker som berör och som skulle kunna ge läsarna något? De varken märks, syns eller knappt hörs. Varför är det så här?

Detta känns ganska snopet skulle jag vilja säga, med tanke på att det är så stort att släppa en bok, men när allt kommer omkring så är det egentligen inte så stort att släppa en bok ändå eftersom man ändå knappt märks.

Jag kontaktade ett ljudboksförlag förra veckan för att jag tänkte att folk som har dyslexi, är synskadade eller blinda ska kunna ta del av min bok, men inte heller de var intresserade eftersom ämnet i fråga inte var aktuellt för dem, men vad då? Finns ju säkert 15 ämnen i min bok att välja på så det var också en dålig ursäkt. Är min bok tråkig och dålig?

//Marie

Kommentera

