Skrev mail till flera partier igår!


Igår satt jag och skrev mail till flera partier igår och delade min historia inför valen som snart äger rum. Berättade om när jag som funktionshindrad föll mellan stolarna för att jag inte var med i någon A-kassa, förlorade min inkomst i tre år och hamnade helt utanför i samhället. Jag mailade till Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Centern och Socialdemokraterna. Samtidigt passade jag på att berätta om min bok förstås och talade om att min historia i sin helhet finns att läsa i min bok. Berättade förstås var den finns att köpa också. Om ni läser inlägget ”En sammanställning från ett utdrag ur min bok så kommer ni få se vad jag skrev till partierna. Jag skrev även till dem på Facebook också och bara ett par timmar senare fick jag detta svar av Centern.

Hej Marie,
Den situation som du beskriver låter allt annat än munter. Socialbidraget är tänkt att trygga försörjningen, men ofta är bidragsberoendet en tragedi. Långvarig försörjning via bidrag är ett nederlag för samhället så väl som för den berörda individen. De flesta människor vill gärna försörja sig själva och samhället behöver ju deras bidrag. Centerpartiet tycker inte heller att förtidspensionering är en bra lösning. Därför är det av högsta vikt att hitta möjligheter att hjälpa och utveckla den berörda personen.

Centerpartiet tycker att det i första hand är bättre med riktiga jobb än med åtgärder. Därför satsar vi mycket på att göra det billigare och enklare att starta och driva företag samt på att göra det billigare, enklare och mindre riskfyllt för arbetsgivare att anställa. Att jobb kommer av att människor startar och driver företag är en insikt som präglar all Centerpartiets jobbpolitik.
Även med ett bra företagsklimat och ett stort utbud av jobb kan det av olika anledningar finnas de som hamnar utanför arbetsmarknaden. Där behöver samhället gå in och stötta. Problemet med sysselsättningsfasen är att det saknas tydliga incitament att få dess deltagare in i riktiga jobb. Två år efter att deltagarna påbörjat den är 80 procent fortfarande eller återigen inskrivna hos Arbetsförmedlingen. Centerpartiet vill därför förändra sysselsättningsfasen till ett alternativ som består av två delar: För det första bör även långtidsarbetslösa kunna erbjudas YA-jobb. För det andra bör vi skapa ett alternativ för dem där YA-jobben inte räcker till. I väntan på jobbfixarpeng föreslår vi att organisationer som arbetar med matchning, bemanning och rekrytering ska ges starka incitament att finna arbetsplatser där de långtidsarbetslösa på sikt kan gå in i riktiga jobb. De 120 000 kronor som idag ges per tvåårig anvisning i FAS3 kan istället användas för de aktörer som finner nya vägar till varaktiga jobb, på den ordinarie arbetsmarknaden.

Men självklart tycker Centerpartiet att systemet för försörjningsstöd är en förutsättning för ett solidariskt samhälle. Det är helt enkelt otroligt viktigt med ett starkt ekonomiskt skyddsnät. Men Paradoxalt nog tycks skyddsnätet vara uppbyggt på ett sätt som riskerar att förstärka utanförskapet och göra individer långsiktigt beroende av försörjningsstöd. Det grundläggande problemet är att skyddsnätet inte uppmuntrar till att förbättra möjligheten till arbete.

Och till sist vill jag tillägga att jag personligen tycker att det är starkt och bra av dig att du vill dela dina upplevelser i en bok

Hälsningar Malin

Om det inte vore för att Centern samarbetar med Alliansen för att de ska få sitta kvar i riksdagen så hade jag verkligen röstat på dem. De har så jädra bra åsikter om det mesta. Jag önskar verkligen att de var större än vad de är. Förr var ju Centern verkligen i mitten eller lutade nästan mer åt väntar, men nu är det mer åt höger än någonsin just på grund av riksdagsplatsen. Jag hoppas röd, gröna vinner och att mycket av Centerns åsikter förverkligas genom dem och att Centern då går över till att samarbeta med vänstra sidan i stället när de ser hur bra det går. Kanske händer det saker jättefort, mycket snabbare än Centern någons in har kunna påverka högern till att åstadkomma något på flera år. Jag hoppas det i alla fall, men om inte Röd, Gröna sidan vinner så är det nog bra att Centern är kvar i Alliansen ändå och fortsätter kämpa för sina åsikter om förändringar i samhället. jag hoppas det kommer bli stora förändringar efter valet. Inga andra partier har svarat ännu. Men jag väntar några dagar till och ser om jag får svar.

//Marie

Kommentera

