Förluster i mitt liv!


Här kommer blogginlägget jag skrev igår som bara försvann från mig. Har försökt skriva om det igen. Blev inte som jag skrev det först men fick nog ändå med det mesta ändå. Nu kanske ni förstår varför jag blev så ledsen när allt bara försvann?

Härom kvällen låg jag i sängen och gjorde en lista på mina största, jobbigaste och svåraste förluster i mitt liv. Det blev hela tio stycken faktiskt. Alla förluster på listan finns med i min bok där jag berättar om dem på olika sätt i olika sammanhang. Har du läst min bok så vet du vad jag menar. Den absolut största förlusten i mitt liv var nog när min mamma dog. Sedan finns det även med en förlust i listan som jag inte skrivit något om i boken. Jag vet faktiskt inte varför jag inte gjort det, har nog bara rent av glömt det tror jag. Kan ni gissa vilken i listan nedan? Förlusterna är i den ordningen som de har hänt.

Förluster i mitt liv!

  1. Skiljdes i flera år från min lillebror när han tvingades flytta till vår pappa.
  2. Utkastad från gymnasiesärskolan för att jag var för frisk
  3. Förlorade min älskade lilla råtta Emma
  4. Flyttade ifrån Almalandet (behandlingshemmet) efter tre år.
  5. Fick sparken från mitt första enda riktiga jobb.
  6. Mormor gick bort
  7. Slutade möbelsnickarutbildningen
  8. Min älskade mamma lämnade mig
  9. Förlorade min inkomst och hamnade helt utanför i samhället
  10. Slutade på praktiken i Årsta. (Mitt eget val)

Ni gissade helt rätt, jag har inte skrivit någonting om min älskade lilla råtta Emma i min bok som jag fick av min fina vän Kurre när jag bodde på Lidingöfolkhögskolan. Hon räddade Emma från att bli orm mat på djuraffären. Gissa om jag blev överraskad när jag fick henne för jag hade varit med Kurre och valt ut råttan utan att jag visste att jag skulle få henne. Sedan när jag fick henne så blev jag först ganska frustrerad och lite rädd för jag tänkte, hur ska jag kunna ta hand om denna lilla krabat helt själv. Jag har ju aldrig haft en råtta förut och vet inte hur man sköter sådana djur.

Skrev i boken att Kurre hade en massa djur på skolan som hon smugglade in och ut därifrån. Jag hade min råtta i mitt rum som jag smugglade in och ut hela tiden från skolan när jag skulle hem och tillbaka igen. Hade en liten bur med råttan i som jag stoppade innanför kläderna. Var aldrig någon som märkte något. Varje dag snodde jag med mig lite grönsaker och sallad till Emma i en servett från skolmatsalen. Gick också bra och ingen märkte något.

Emma hon blev en mycket speciell liten kompis. Både mamma och min lillebror blev väldigt förtjust i henne också. Emma lärde sig sitt namn och kom alltid springande när man ropade på henne, precis som en hund. Hon älskade att ligga i knät och sova och bli kliad på huvudet och runt öronen. Ibland var det så mysigt att hon passade på att kissa medan hon låg där. Så när man sedan reste sig hade man ibland en liten blöt fläck på byxorna. Att bli kliad var bland det bästa hon visste och så fort man började klia henne så somnade hon, spelade ingen roll vart hon befann sig. Emma var också en baddare på att hoppa långt. Hon kunde hoppa en halvmeter faktiskt, liten som hon var.

Tyvärr blev inte Emma så gammal, bara knappt två år. En råtta kan bli max fem år. Emma blev svårt sjuk. Hon fick något som heter mycoplasma och det är typ lunginflammation. Hon hostade, nös, rosslade och hade svårt att andas och jag fick medicin till henne som faktiskt hjälpte först och hon blev mycket bättre en tid, men sedan fick hon tillbaka sjukdomen igen och då bet inte medicinen längre. Emma blev sämre och sämre. Orkade mindre och mindre. Jag tror hon blev sjuk för att hon kom från en djuraffär. Små djur som är födda i djuraffär lever kortare tid, blir mer sjuka än djur som är födda hos uppfödare. Dessutom blir inte råttor som är köpta hos djuraffärer så stora. Men råttor som kommer från uppfödare kan bli väldigt stora. Det beror på att hos uppfödare så har människan haft mer tid för råttan och gett den mer kärlek och omtanke och då mår den mycket bättre när den flyttar till sina nya familjer än vad råttan född i en djuraffär gör.

En morgon när jag var uppe tidigt på morgonen för att åk till jobbet, mamma hade redan åkt till sitt jobb för länge sedan, så hörde jag hur Emma höll på för fullt i buren och bökade, för det slamrade och prasslade rejält därifrån. Helt plötsligt blev det bara helt tyst. Inte ett ljud hördes. Först tänkte jag att nu somnade hon, men det blev tyst så himla länge så tillslut gick och bort till burken för att titta till henne och då låg hon helt stilla inboad i fyllning och tidningspapper som jag hade lagt i burken. Jag trodde hon sov men jag fick inte liv i henne och förstod direkt att hon hade dött. Visste ju att hon skulle dö vilken dag som helst eftersom hon var så sjuk men blev ändå lite chockad. Jag ringde till mamma på hennes jobb och berättade att Emma var död och frågade vad jag skulle göra med henne? Jag skulle ju inte hem efter jobbet. Skulle ju åka ut till Värmdö och hälsa på min pappa över helgen. Mamma sa åt mig att lämna kvar henne i buren bara så skulle hon ta hand om råttan när hon kom hem. Jag ställde fram den lilla lådan jag hade gjort i ordning till Emma för flera dagar sedan så mamma kunde stoppa i henne iden. Sedan klappade jag Emma farväl och åkte till jobbet.

Hela den dagen hade jag gråten i halsen så fort jag tänkte på Emma. På bussen sedan på vägen till pappa så grät jag faktiskt lite. Det gjorde så ont. Sedan på kvällen ringde jag hem till mamma för att höra hur det gått med Emma. Mamma hade åkt till veterinären med henne så de fick kremera henne, men hon hade inte kunnat få ner Emma i min lilla låda för hon hade hunnit bli så likstel när mamma kom hem så den var kvar hemma. Berättade hon. Hade varit svårt för mamma att åka med henne fast Emma redan var död. Jag var ju inte den enda som älskade den där lilla råttan som jag fick tillbringa nästan två år med. Emma var bland den finaste present jag någonsin fått av någon människa.

Det var historien om min råtta Emma.

 

Kommentera

