Lite av varje!


idag har jag varit på Värmdö hos min pappa. Han fick så klart min bok. Han blev förvånad över att den var så pass tjock men det är ju också stor stil. Han frågade mig också om han skulle våga läsa den för att trodde att jag hade skrivit, min pappa är en skitstövel. Även om min pappa inte har varit någon bra pappa under min uppväxt och inte funnits där så skulle jag aldrig uttrycka mig så.  Jag försäkrade honom att det kommer han kunna göra och att han inte behöver vara orolig. För bokstavligen så har jag inte skrivit. Sedan försökte jag tala om att jag har ju skrivit om saker som jag har upplevt och sett saker. Det är ju ur min synvinkel. Sedan sa jag också att om vissa saker inte är skrivet exakt som det verkligen hände så är ju inte det hela världen, för det är ju ingen mer än han som vet hur det var ändå. Jag försökte antyda att det inte är så viktigt egentligen. Han tyckte ju det förut innan jag släppte boken och ville jag skulle fråga honom om saker jag var osäker på, men det har jag inte gjort. Får väl se nu hur han reagera när han läst den. han läser inte så fort så det lär nog ta ett tag.

Nu tänker jag berätta något som jag gjorde när jag gick på Lidingö folkhögskola. Jag gick där under läsåret 1991-92 då var jag 19 år. Då bestämde jag mig för att söka upp min halvsyster. Jag hade vetat ganska länge att jag hade en äldre halvsyster. Vi har samma pappa. Jag tror jag kontaktade någon form av nummerupplysning och fick napp på tre stycken i Sverige som hade samma namn, var av en i Umeå. Visste ju inte var hon bodde någonstans i Sverige, men jag visste vad hon hette i för och efternamn. Jag började med att kontakta den i Umeå genom att jag skickade ett vykort och frågade om det var hon. Det visade sig att jag fick ett brevsvar att det var hon. Min halvsyster är fem år äldre än mig. Hon bodde i Umeå i samma område som min mormor. Vi brevväxlade några gånger, sedan bestämde jag att åka upp till min mormor på jullovet och då passa på att träffa min syster. Det gjorde vi och första mötet var jätte pirrigt. Hon bodde i andra änden av området så vi möttes på halva vägen. Det första jag tänkte var, hjälp vad lik pappa hon är. Hon hade samma blick som pappa och hade många drag av honom. Vi gick hem till henne och satte oss och pratade i köket. Hade massor att prata om. Hon berättade att hon hade velat söka upp mig och min bror men trodde vi var mycket yngre än jag var så hon trodde inte vi  visste om henne.Vi satt och pratade i flera timmar om allt möjligt, speciellt om vår pappa som hon inte kände men ville veta en del om. Sedan blev det dags att gå hem till mormor igen och då hade hon gått och lagt sig.

Nästa gång jag träffade min syster var på sommaren då hon var här i Stockholm på besök hos sin pojkvän som bodde här. Då kom hon hem till mamma och mig och vi bjöd på fik och satt och pratade en stund. Tyckte det var så kul att ha en syster och att få träffa henne att jag hängde med henne upp till Umeå och bodde hos henne en vecka. Tror att jag hade sport eller påsklov då. Vi behövde tid för att vi skulle få en chans att lära känna varandra bättre och det blev en trevlig vistelse. Vi fick mycket tid tillsammans och det var så mysigt att få vara med min syster. Ju mer jag lärde känna min syster ju mer lik pappa tyckte jag tyvärr att hon var och blev nog till slut lite rädd för henne. Hon har ärvt mycket drag och gester från honom. Även många egenskaper, hon har dessutom samma blick som pappa tyckte jag då, men nu vet jag inte längre. Allt detta trots att hon inte vuxit upp med honom. Ändå kändes det så bra att ha en storasyster. Hade ju alltid önska mig det.

Sista gången jag träffade min syster var ytterligare en gång då hon var här nere i Stockholm. Vi hade bestämt att vi skulle åka ut till Värmdö och hälsa på pappa och min lillebror. Syrran hade sin pojkvän med sig som moraliskt stöd. Min syster tyckte det var kul att få träffa honom. Hon var ju också nyfiken på vem sin biologiska pappa var och hur han såg ut. Men hon ville inte ha något med honom att göra i sedan fortsättningen. Hon hade ju redan en pappa som var pappa för henne. Vi blev bjudna på fika och stannade där några timmar. Pappa tyckte nog det var roligt att få träffa sin dotter också. Han fick då veta att han hade ett barnbarn. Jag är moster eller halvmoster om det ska vara helt rätt. De barnet var bara fyra år då, nu är hon 25 år. Min syster är 45 år och jag fyller 41 år. Min bror är 36 år. Då gick han i högstadiet och var 15 år. Efter detta har jag inte träffat min syster mer. Hon ville inte ha kontakt med mig för hon blev rädd när jag berättade hur lik pappa hon är och vill inte vara som honom. Vi hade ingen kontakt mer förrän efter man börja använda dator, Internet och man kunde skick mail till varandra. Jag hittade henne på Internet då hon har en hemsida om katter. Där hittade jag hennes mail adress och kontaktade henne igen. Nu har vi kontakt via Facebook bara. Det är nu 22 år sedan vi träffades första gången.  Jag känner inte ett jättebehov av att träffa henne igen, men jag saknar fortfarande en äldre syster och framför allt gjorde jag det väldigt mycket när mamma gick bort. Var ju ingen som fanns där för mig då.

Det var historien om min storasyster. Kanske träffas vi igen någon gång. jag har ju inget anledning längre att åka upp till Umeå eftersom mormor flyttade ner till mamma i Södertälje 2003 och 2005 dog hon. Men om jag åker upp så kanske jag frågar henne om hon har lust att ta en fika.

I morgon ska jag träffa en god vän som ska få min bok. jag har också fått veta att någon på Dyslexiförbundet FMLS ska skriva om min bok på deras hemsida så hon skulle skicka över några frågor till mig och frågade efter bilder. En annan person där kontaktade mig idag och frågade om de på kansliet så kan få en gratis bok av mig som de kan visa upp för besökare som barn, föräldrar, lärare och elever. det har jag sagt ja till för det tycker jag verkligen de kan få. Kommer åka förbi någon dag och lämna boken och en bunt flygblad.

//Marie

 

 

Kommentera

