Min pappa!


Igår fick min pappa min bok. Tydligen så började han med att läsa kapitlet om honom. Förstår att han var nyfiken på det. men det gacv honom tydligen en käftsmäll rakt i ansiktet. Var tydligen svårt för honom att läsa. Försökte ju förvarna honom igår om att allt jag skrivit är efter hur jag har upplevt saker och ting, helt ur min synvinkel. Tror inte han förr har sett det på de sättet jag hade skrivit det på och framför allt tycker han ju inte att han gjort något fel. Inte heller tror jag ha var medveten om att han varit så dålig pappa som han varit. Så jag förstår att han blev sårad. Fick detta mail nu på morgonen.

Marie.

Har just läst kapitlet i din bok som handlar om mig och ger nu upp

vad gäller dig. Att du kan säga dumma saker när du är upprörd eller

arg är en sak men att skriva saker i en bok om mig som till stora delar
är lögn och rena påhitt är oförlåtligt. Det här är sista gången du hör
från mig och jag vill i fortsättningen inte ha någon som helst kontakt
med dig. Eventuella sms, mail, eller brev kommer jag varken att läsa
eller svara på, och du kommer aldrig mer att höra min röst.

Hoppas ändå att du ska ha det bra i fortsättningen.

Pappa

Jag skrev inte boken för att hämnas på honom, smutskasta honom, baktala honom eller svartmåla honom. Jag skrev om mitt liv där han ingår och det hand blivit konstigt om jag inte hade skrivit något om honom.  Visst känns detta litegrann men jag är inte förvånad över hans reaktion och detta var en risk jag tog när jag släppte boken. På ett sätt känns det bra också och det är att äntligen har han fått se hur han varit ur min synvinkel. Jag har fått visa hur jag upplevt att han har varit. Jag tror inte jag någonsin hade vågat tala om det direkt till honom så detta var nog det bästa sättet även om jag inte skrev boken av dem anledningen. Jag vill bara dela mitt liv med andra eftersom jag har haft det väldigt tufft.
Jag tror nu att det bara är att låta pappa vara, ge honom tid även om det kan ta ett halvår till ett år kanske. Kanske han kommer på bättre tankar redan när han läst resten av boken och blir mer medveten om hur jag har haft det. Han har ju inte funnit med så mycket under min uppväxt eftersom han rest mycket.
Jag har ju egentligen inte så mycket kontakt med honom överhuvudtaget idag. träffade honom några gånger om året och pratade i telefonen ibland så det blir inte så svårt att låta honom vara. Men jag har ju för tillfället ändå förlorat det lilla pappa jag hade i honom.
Så vi får se vad som händer i framtiden. den som lever får se.
//Marie
Kommentera

