Lite tankar om grupptryck!


Några rader utanför boken som jag måste skriva ner. Idag på engelskan så satt vi och prata om grupptryck, då på engelska i den mån vi kunde. Vi läste först en text som handlar om grupptryck i olika situationer och sedan fick vi sex stycken frågor vi skulle diskutera i två mindre grupper. Bland de sex frågorna vi fick var det en som handla om hur vida vi själva har eller haft erfarenhet av grupptryck. jag för min del insåg ganska snabbt att jag har ingen erfarenhet alls av grupptryck när jag tänkte efter. Blev lite förvirrad över att jag inte kunde komma på något tillfälle då jag fallit för grupptrycket någon gång i mitt liv.

Men sedan efter ett tag så kom på på orsaken till varför jag aldrig någonsin har fallit för ett grupptryck. Jag har ju aldrig någonsin tillhört en grupp. jag har heller aldrig någonsin i livet känt att jag passat in någonstans. Jag har aldrig heller haft något kompisgäng tillhört en grupp eller haft ett socialt umgänge.Jag var alltid den som blev utfryst i stället och fick alltid vara reservkompis. Jag dög när man inte hade någon annan att leka eller vara med. För övrigt var jag alltid ensam jämt. Har alltid känt mig väldigt ensam även efter att jag blev vuxen.

Ändå har jag gått på aktiviteter, varit med i föreningar, gått i skolan, varit med i klubbar, tränat gymnastik, haft jobb, gått kurser, varit på praktikplatser med mera i mitt liv. Men tyvärr har jag aldrig känt att jag riktigt passat in någonstans. Jag måste säga att detta var en ganska tung insikt och något jag inte tidigare har tänkt på, på det här sättet förut.

Efter ett tag när jag suttit och lyssnat ett på mina klasskompisar och på deras erfarenheter, så kom jag på att det finns faktiskt ändå två tillfällen i livet då jag har känt att jag faktiskt passat in. Det första tillfället var när jag. fick in en fot på gymnasiesärskolan. Där kände jag för första gången i livet att jag passade in och jag fick även för en gång skull i livet känna att jag var lite bättre än alla andra i klassen. Jag trivdes så enormt bra där. Jag fick vänner och klasskompisarna såg faktiskt upp till mig. Men tyvärr togs detta ifrån mig då skolstyrelsen ansåg att jag var för ”frisk” för att gå där och jag hade ju inge diagnoser heller då, så jag blev utkastad från skolan. Detta var en stor förlust för mig. Undrar om skolledningen var medvetna om hur mycket det förstörde för mig då? Hur det lilla självförtroende jag hann bygga upp bara rann av mig och åter igen var jag en ensam dum och korkad flicka som inte kunde någonting och som passade bäst att vara utanför.

Andra gången i livet då jag kände att jag passade in var när jag var inne i min komma ut process och när jag hittade in i gay världen. Det har aldrig känts så rätt någon gång i livet som det gjorde då. Kände mig direkt hemma i gay världen, så hemma att jag till och med började gå ut och festa på uteställen för tjejer fast jag aldrig någonsin tidigare har haft något som helst intresse av det. Var till och med rädd för att gå ut innan. Inte ens då jag var tonåring gick jag ut och mamma blev nästan orolig för mig, när jag aldrig var ute och rände som alla andra tonåringar gör. Jag har som sagt aldrig känt mig intresserad av det eller känt något större behov av att göra det. Har heller aldrig varit intresserad av kläder, smink, hår, fester, smygröka, testa alkohol eller träffa killar under min tonår. Har faktiskt aldrig blivit bjuden till en fest förutom till barnkalas förstås när jag var liten, men det var knappt. Hade ju aldrig några kompisar som kunde dra med mig ut på något heller. Så då är det inte konstigt att man aldrig behövt falla för ett grupptryck när man aldrig någonsin tillhört en grupp.

Detta är sorgligt men tyvärr så är detta den tragiska sanningen när det gäller mig.

//Marie

 

Kommentera

