Tandläkaren!


Måste skriva av mig. Jag drar mig verkligen för att gå till tandläkaren. Anledning: Tandläkarskräck. Nu fick ni veta något nytt om mig som ni inte visste förut. Jag är även väldigt mörkrädd faktiskt.

Det är nu minst sju år sedan jag var till tandläkaren sist och då gick jag akut. Nu har jag besvär med en visdomstand som jag tror skulle behöva dras ut eller något. Värker allt som oftast i hela käken mer eller mindre på vänster sida. Har även blivit så stel i käken och kan inte gapa ordentligt och när jag gapar så gapar jag lite snett.Har även en rotfyllning som har blivit för djup och behöver fyllas upp eller göra något åt, sedan har jag ju inte undersökt tänderna heller på så länge, så jag vet inte om jag har några hål. Har också en rotfylld framtand som är mycket gulare än de andra tänderna i munnen och det börjar bli väldigt stor skillnad vilket inte är så snyggt. Skulle jag också vilja göra något åt.

Men bara tanken att behöva gå till tandläkaren gör mig helt gråtfärdig. Tycker det är så psykiskt och mentalt jobbigt att gå dit. Jag blir kallsvettig, får hjärtklappning, får ont i magen och mår illa. Är alltid så mentalt slut efter ett besök hos tandläkaren och jag vill inte gå dit. Bara lukten får mig att må illa.

Fick lov att gå så mycket till tandläkaren när jag var lite och då var jag även så himla spruträdd men just det har gått mer eller mindre över. Jag var tvungen att reglera tänderna då jag hade för trångt och de drog ut en massa tänder ur min mun. Fick lustgas redan då för att jag överhuvudtaget skulle gapa. Detta är inget trevligt minne och var verkligen ingen rolig upplevelse alls. Jag berättar mer om just detta i min bok faktiskt.

Nu har jag hittat ett ställe som kanske kan hjälpa mig.  Narkoskliniken. Specialkliniken  med narkos och behandling av tandvårdsrädsla. Funderar på att kontakta dem faktiskt, men har inte bestämt mig ännu. Tänker hela tiden att lite till kan jag stå ut, så farligt är det inte med värken och smärtan men dessvärre börjar det bli det. Att det ska vara så svårt att ta sig i kragen och bara gå iväg till tandläkaren? Men att jag har börjat tänka tanken är i alla fall ett första steg på väg dit.

http://www.narkoskliniken.se/

Verkar ju jättebra att man kan bli sövd under besöket. Då kan de ju göra allting som behövs göras på en gång så blir det ju bra ett besök. man kan också även få lustgas men då finns en risk att man måste komma tillbaka för fler behandlingar, för allt kan de inte göra under det. Sedan stod det att man kan delbetala kostnaden utan ränta och det lät ju bra. Men kan också få koma på ett veta mer besök. innan man kommer på en vanlig undersökning som tar lite längre tid än ett normalt besök eftersom det pratar mycket med en och tar hänsyn till att man är rädd. De gör heller ingenting mot ens vilja. Man kanske skulle börja med ett åka dit på ett veta mer besök först, så kan jag bestämma mig sedan efter det. Vad tror ni om det?

På torsdag till veckan börjar utställningen i Kungsträdgården som jag är med i med min bok. ”Mitt liv som unik” Det är vernissage på torsdag den 9 okt. från 16.00-20.00. Gallerian ligger mellan Vickan och Café Operan i Kungsträdgården.

Välkommen.

//Marie

Inbjudningskort 310468367_10152518268052520_7884377045136746062_n

 

Kommentera

