Hur ska jag göra?


Alltså jag vet inte hur jag ska göra, jag har verkligen beslutsångest. Jag står i ett vägskäl när det gäller min dagliga verksamhet. Jag går ju på Misa och har gjort det nu minst fyra år. Misa står för Metodutveckling, Individuellt stöd, Samhällsdeltagande och Arbetsdeltagande. De hjälper folk med funktionshinder att få vara delaktiga i samhället. Man ska helt enkelt få ha sin dagliga verksamhet ute i arbetslivet i form av en praktik utan några krav och all anpassning som behövs för enskild individ. På sommaren då det är semestrar har Misa sommaraktiviteter vilket är mycket uppskattat bland dem som både har praktik och inte har fått det ännu. Detta görs för att under sommaren går det inte att hitta så många praktiker och dessutom är personalen på Misa på semester i omgångar och finns inte på plats. Jag trivs jätte bra där och jag kämpade mycket hårt för att få komma dit.

Nu är det så att jag inte kan bestämma mig om jag ska vara kvar. Blir jag kvar, då måste de hitta en praktik åt mig och jag kan bara en dag i veckan då jag studerar engelska tisdags förmiddag och torsdags förmiddag och sedan har jag bassängträning på måndagar. Men i början av november är min period slut.  Då kommer jag ha måndagar tomma också.

Jag står mellan att bestämma om jag ska sluta på Misa och INTE ha någon daglig verksamhet alls eftersom jag är så mycket sjuk och har så ofta ont och så. Tänker att det kanske räcker med skolan men samtidigt betyder daglig verksamhet ganska mycket för mig, för jag behöver ha något att göra på dagarna. Vill inte bli isolerad hemma igen som jag varit tidigare och att byta daglig verksamhet för jag känner att egentligen blir det kanske för mycket att börja på en ny praktik samtidigt som jag har skolan. Måste ju ha tid att plugga också när jag inte är i skolan. Jag kan ju också vara kvar på Misa och de får leta en praktik på två dagar i veckan.

Den nya dagliga verksamheten skulle i så fall vara på DeCapo Hennet för gamla och det liknar stället jag var på praktik i två år i Årsta. Där trivdes jag ju jättebra och blev så uppskattad bland de äldre. Hade även jättebra kollegor och en har blivit en vän för livet.

Så jag vet inte hur jag ska göra? Egentligen vill jag ju inte sluta på Misa alls. Men på ett sätt kan du ju vara skön också med miljöombyte. Men när jag tänker efter så lutar det mer åt att gå kvar ändå faktiskt och låta dem söka ny praktik åt mig på två dagar i veckan. Behöver ju inte heller vara hela dagarna. Det blir ju nytt och ett litet miljö ombyte det också. Tror det får bli så.

http://www.misa.se/

En annan sak, jag har äntligen bestämt mig för att jag ska börja äta ADHD medicinen Ritallin. Jag tror det kan vara bra med tanke på att jag lätt och ganska ofta får kraftiga ilskna utbrott. Sedan tror jag det kan hjälpa mig att focuera bättre på engelska och kanske får jag lättare att ta till mig språket. Hoppas det i alla fall. Tror också jag kommer slippa vakna mitt i natten och inte kunna somna om för att hjärnan sätter igång och maler och maler tanker som en kvarn.

Jag var till Psykiatrin igår tisdag och de skrev ut Ritallin åt mig och så ville de att jag skulle gå och lämna lite blodprover så de kan se att jag är frisk. Det är viktigt att man är det när man ska börja äta centralstimulerande medicin. Viktigt att man har ett friskt hjärta också. På fredag eller det blir nog lördag så ska jag börja med medicinen. Har inte råd att hämta ut den innan och på fredag får jag pengar. jag måste känna att jag är lite nervös faktiskt på hur det ska gå, kommer det funka, får jag några biverkningar och så vidare?

hade ju egentligen bestämt mig för att inte äta medicin, för jag tänker lite så att har jag klarat mig utan medicin i 40 år så varför ska jag börja nu? Sedan blev jag tidigare varnad av min mamma och hennes sambo att inte börja med detta eftersom medicinen faktiskt är narkotika klassat. Jag har dessutom alkoholismen i familj och släkt så detta kan innebära att jag har missbruk i generna och kan ha lättare för att bli beroende. Men jag dricker ingen alkohol och använder inga andra droger heller. Sedan är det en väldigt lite dos det handlar om. Jag kommer dessutom börja med den lägsta dosen som är 20 mg och det är en långtidsverkande tablett som räcker hela dagen. Så det borde inte vara någon fara. har pratat med en vän som är pastor och som själv har ADHD och äter Ritallin och hon mår jättebra av medicinen och ar mycket hjälp av den. Hon rekommenderade mig varmt att börja med den i alla fall och det fick mig att äntligen bestämma mig, trots mammas varning.

Jag har varit idag och lämnat blodproverna, sedan ska jag på återbesök om två veckor till en sköterska som kommer att kolla blodtrycket och höra hur det går och om jag har några biverkningar och så. Det som känns lite svårt är, hur vet jag om medicinen fungerar? Läkaren på psykiatrin sa att det kan hända jag inte märker någonting av den låga dosen. Men man måste börja lågt innan man vet vilken dos jag ska ha. Jag hoppas verkligen det kommer fungera och att jag slipper bi effekter. Vi får se, spännande men nervöst och pirrigt är det i alla fall.

Jag kan ju säga så här, fungerar det inte med Ritallin så kommer jag inte äta någon medicin alls. Tänker inte testa Concerta. Men egentligen vet jag redan att antagligen kommer det att fungera för jag har provat en korttidsverkande Ritallin tablett förut när jag utredde min ADD. jag gjorde en övning på en dator, sedan fick jag en tablett som skulle verka i en halvtimme och sedan fick jag göra om samma övning och det gav resultat direkt. jag märkte själv också att jag blev mer koncentrerad och focuserad på det jag gjorde.
Så detta gjorde redan då att jag fick mersmak av medicinen. Men så kom mammas varning och jag blev tveksam. Nu lever inte mamma och jag har bestämt att jag väljer själv vad jag vill göra, det bestämmer ingen annan, även om jag förstås kan lyssna till andras råd men i slutänden är det ändå mitt val. Så nu har jag bestämt mig för att testa medicinen i alla fall så får vi se vad som händer. Mamma kanske vänder sig i graven men då får hon göra det, även om det blir svårt då hon är kremerad. Håll tummarna för att det kommer gå bra för mig i alla fall.

//Marie

Ritalin_Uno_Danish_Version

 

Kommentera

