Kan drömmar bli verklighet?


Jag drömmer som alla andra om många saker i livet, men jag har också vissa mål i livet som jag ska uppnå innan jag dör. Men frågan är om jag klarar av att nå dessa mål eller om det bara förblir en massa drömmar?

Det finns en massa platser jag skulle vilja besöka och se och några saker jag skulle vilja göra innan jag dör. Bland annat skulle jag vilja få möjligheten att resa runt i Sverige. Andra människor vill resa utomlands men jag vill se en massa platser i mitt eget land. Skulle vilja besöka norra Norrland, se norrsken, klappa renar och uppleva samisk kultur. Då vill jag se Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Arjeplog och Arvidsjaur.

Sedan vill jag åka Inlandsbanan och kryssa på Göta kanal gå i land i Söderköping. Jag vill uppleva västkusten, då främst Helsingborg och Göteborg. Var senast i Göteborg när jag gick i högstadiet typ åt. Sedan vill jag se Småland och då gärna Vimmerby och även besöka Öland. Kan också tänka mig att uppleva och se Hälsingland mer än jag gjort. Jag vill också åka tillbaka till min uppväxtstad Umeå och visa Jennie mina rötter. Sedan vill jag besöka Örnsköldsvik där mamma är född, träffa släktingar jag har som bor där omkring och på vägen stanna till i Ärlandsbro där mamma också bott. Det verkar finnas så mycket vacker och roligt att se i sitt eget land så det räcker. Men jag kommer aldrig ha råd till detta.

Min drömbostad!

Jag vill ha ett eget hus. Ett litet hus typ en enplansvilla på max 3 rum och kök med en källarvåning och en stor veranda och uteplats. I källaren där ska det finnas gillestuga, matkällare, tvättstuga, bastu och en jacuzzi. Ska finnas en öppen spis i huset, en köksö i köket och en swimmingpool på tomten. Vill inte ha en så stor tomt, behöver inte heller vara speciellt stor gräsyta men liten gräsplätt får det gärna vara. Ska finnas ett litet växthus, ett vedskjul och eventuellt en eldstad på tomten. Får gärna finnas något enstaka äppelträd, hallonbuskar och kanske ett jordgubb- och potatisland. Vill gärna ha morgonsol på verandan/uteplatsen. Även ett garage där jag kan förvara min cykeln och en moppe. Kan också fungera som loppis utrymme. Huset och tomten får gärna ligga nära en sjö. Vill helst inte ha närmsta grannen precis intill husknuten, men det får inte helt ödsligt med flera kilometer till närmsta granne. Ska finnas lokal kommunikation nära mitt hus. Ska inte heller ligga för långt från Stockholm. I detta hus vill jag leva i resten av mitt liv tills jag dör tillsammans med min Jennie och en massa djur. Ett eget hus för blir en evig dröm.

Jag ska släppa fler böcker innan jag dör har jag bestämt. Vad det blir för böcker vet jag inte ännu. har släppt två redan eller egentligen bara en, sedan har jag tryckt upp en diktbok. Älskar ju att skriva. Finns en dröm om att bli författare men då vill jag inte skriva deckare, inte skriva skönlitteratur, inte skriva romaner, inte skriva rysare/skräck utan om jag ska skriva, vill jag skriva biografier och berättelser baserad på verkliga händelser. Denna dröm kan jag nog kanske förverkliga. Har ett drömyrke till som jag skulle vilja göra och det är att bli journalist, men jag vill inte intervjua folk bara skriva reportage och artiklar. Men har inte gått gymnasiet så detta kan jag glömma.

Jag har också haft en dröm om att öppna en egen loppis. Älskar ju att själv gå på loppis och det skulle vara kul att driva en egen också. Men det ska inte vara någon stor loppis utan bara en garage loppis eller något. men det förblir nog bara en dröm

Skulle vilja äga en husvagn också så att jag kan ha den på en långtidscamping. Vore så mysigt att kunna tillbringa några veckor i en husvagn på en camping på somrarna. Skönt att komma från lägenheten ett tag. Man behöver lite miljöombyte ibland. Men drömma går ju alltid.

Ett mål som jag håller på att uppnå just nu är att lära mig engelska. Känns jättebra tycker jag och för mig är det viktigt att kunna språket, även om det tar sin tid att lära in. Nästa grej att uppnå kanske blir att ta körkort.

Undrar om dessa drömmar jag har någonsin kommer gå i uppfyllelse? Skulle inte tro det eftersom allt kostar pengar och det har inte jag så gott om, sedan om man kunde uppnå alla drömmar man har så finns det ju inget kvar att drömma om längre och det skulle bli ganska tråkigt i längden. Därför tänker jag inte försöka uppnå alla mina drömmar. Men jag kommer aldrig att slut att drömma. Finns det liv så finns det hopp.

//Marie

Kommentera

