Mina mål då och nu!


Jag tänker spinna vidare lite på det är med mål i livet. Jag kan ju bara prata för mig själv men jag har faktiskt mål som jag redan uppnått i livet. Mitt första mål var att få egen lägenhet och klara av allt som det innebär och de målet har jag nått. Gissa om jag var en stolt Marie när jag fick min första lägenhet och jag klarade av första året som försöksobjekt och fick överta första hands kontraktet. Trots att mamma fick gå i borgen. så steg mitt självförtroende flera meter. Mitt andra mål i livet var att hitta ett fast jobb och tjäna egna pengar och det gjorde jag också, fick en lönebidragsanställning som receptionist på ett musikförlag. Även om det bara varade i två år och jag sedan fick jag sparken så hade jag haft ett riktigt jobb och tjänat mina egna pengar för första gången i mitt liv.

Nästa mål var att utbilda mig och bli något. Jag sökte två yrkesutbildningar och kom in på det ena men tyvärr klarade jag inte av utbildningen utan personlig assistent och lite personliga fördelar. Jag lyckades utbilda mig men kan inte jobba som det jag är utbildad till.

Nästa mål var att skaffa mig en sysselsättning, slippa vara isolerad hemma och det gjorde jag genom att ansöka om daglig verksamhet. Jag hade också som mål att skaffa mig en inkomst när jag blev ställd helt utanför samhället och tvingades leva på ingenting. Jag nådde mitt mål även om det inte blev som jag hade tänkt från början. Idag är jag sjukpensionerad och lever på sjukersättning.

Senaste målet var att bli färdig med min bok och släppa den. Det lyckades jag bra med och nu håller jag på att uppfylla ett mål till och det är att lär mig engelska och jag känner mig stolt över det. Nästa mål kanske blir att ta körkort men jag är inte säker på att jag få ta det när jag har ADHD och Autismliknande tillstånd.

Sedan har jag som mål att släppa fler böcker så småningom. Tror det är bra att alltid ha små mål i livet. Mål med inte allt för höga krav på en själv, så man inte klarar av att nå dem. Tror inte det är så bra att göra det allt för komplicerat för sig. Man ska inte  heller bli besviken om målet inte slutar helt som man tänkte sig från början. Når man sitt mål på ett eller annat sätt så ska man vare mer än nöjd med det tycker jag.

På tal om boken, så kommer jag vara med i lokaltidningen Mitt i Söderort nästa tisdag.

//Marie

Kommentera

