Julen borde vara glädjens tid.


Jag har alltid älskat allt som hör julen till. Jag menar julpynt, julmusik, julmarknad, julkonserter, julklappar, julmat, julmust, julshoppa, juleljus julbaket och julpyssel. Hela december är julmånad för mig. Men efter att mamma gick bort för 5,5 år sedan så har det inte längre varit lika kul. Jag kommer aldrig riktigt in i den rätta julstämningen, jag orkar inte engagera mig lika mycket i julen längre, jag har inte lika mycket lust att göra något speciellt med julen längre. Förra julen orkade jag inte ens ta fram allt julpynt utan valde ut några saker bara, dessutom fick jag upp sakerna väldigt sent så det kändes som jag hann bara ta fram dem så skulle de undan igen. Hängde aldrig upp julgardinerna ens och jag julbakade ingenting och inte blev det så mycket julpyssel heller. Allt kändes bara så jobbigt. Eftersom jag alltid varit sådan att jag vill att allt ska vara som det alltid har varit. Firade med min mamma och min bror, (och med våra respektive senaste tiden) varje år i hela mitt liv. Men när mamma gick bort bröts den traditionen hastigt och plötsligt och efter det så är ingenting sig likt längre. Jag tvingades försöka hitta nya sätt att fira jul på och försöka skapa nya traditioner men det har inte varit lätt och ännu har jag inte hittat något sätt som känns så bra att det får mig att komma i stämning varje år.

Vi brukar iofs åka till mamma på kyrkogården och tända ljus på graven varje jul, men jag firar inte ens med min bror längre heller varje jul. Han har inte heller tyckt det varit roligt och mysigt med julen längre efter mamma gick bort och de första jularna ville han inte fira med mig alls. Han tyckte nog att det blev för jobbigt eftersom mamma inte var med längre. Jag vet aldrig heller från år till år om jag får fira med lillebror heller. Jag och Jennie min sambo har fått fira helt själva flera gånger och det har känts lite ensamt och tråkigt. Ett år åkte vi hem till hennes familj och släkt i Hallsberg men det var sådär. Hennes släkt gillar inte att fira jul och klagade och gnällde bara hela tiden och på juldagen var det slut. Jennies mamma stod nästan beredd att ta bort julpyntet på juldagen kändes det som. Så där går det inte att hitta någon vidare julstämning heller.

Så jag vet inte vad jag ska göra? Kanske man ska sluta fira jul helt och hållet och bara strunta i allt. Fast undrar om det verkligen går att göra? Får se vad som händer med denna jul och om jag orkar ta tag i något.

//Marie

Kommentera

