Tandläkaren idag!


Det blidde inte mycket sömn i natt eller jag hade så svårt att somna igår kväll, sedan vaknade jag massor med gånger under natten. Kändes som om jag hade resfeber typ. Var ganska trött i morse så jag gick inte till skolan och pluggade engelska, för jag behövde vila och samla mig inför tandläkarbesöket nu på eftermiddagen. Skippade Misa också idag. Har tagit det lugnt hemma hela dagen och sedan följde Jennie med mig till tandläkaren.

Puh! Det gick bra i alla fall där och de var jätte trevliga på Narkoskliniken. Kändes inte som man var hos en tandläkare när man var där. Det luktade inte ens tandläkare. De var lugna och de lyssnade hela tiden på mig, de svarade på frågor och de berättade hela vad de gjorde. Jag fick se mina tänder på en speciell röntgenbild. Jag hade fyra hål var av ett var på ena visdomstanden. De kommer laga tre av hålen. Jag har två gamla lagningar som behövs fixas till, de måste slipa tandsten och sedan ska de dra ut mina två visdomständer, den ena som är hål i. Allt detta medan jag sover, så det blir nog bra. Hoppas bara inte jag kommer ha fruktansvärt ont efteråt, dels i kroppen, dels i käken för att jag har legat och gapat så länge och dels efter visdomständerna. Är rädd att få infektion i hålen. Får bli flytande föda de första dagarna efteråt. Allt detta plus sövning och röntgen kostar mig inte en enda spänn. Har något som heter tandvårdsstödsintyg och då kostar det inte mer än ett vanligt läkarbesök. D.v.s 200 kr Sedan har jag frikort på läkarvården och då blir det helt gratis. Nu går mitt kort ut 16 februari men det gör inget för att betala bara 200 kr för något som annars skull ha gått på säkert minst 10.000 kr gör jag gärna. Då är 200 kr en baggis.

Nu är det bara att vänta på en tid för att komma tillbaka och sova. Skulle även få en sjukresa hem sedan så då kostar det bara 100 kr med taxi. Så detta blir nog bra i alla fall. Jennie hon passade på att boka en tandläkartid där också. Hon har också samma kort som jag och dessutom frikort, så då blir det billigt. Hon är dock inte rädd men hon kände att det var ett bra ställe och Jennie har inte varit hos tandläkaren på väldigt många år, så hon behöver lite tandvård och framför allt slipning av tandsten. Så det blir nog bra för henne med.

Så det var dagen idag. Fortsättning följer…

//Marie

 

Kommentera

