Lite bekymrad!


Som jag bloggade om sist bland annat så har det ju blivit strul med Narkoskliniken angående min tandvård där och om hur vida de törs söva mig eller inte eftersom jag är så flåsig. De kräver ett ArbetsEKG intyg för att säker på att jag är frisk i hjärta och lungor. Jag har inget emot att göra detta test även om det drar ut på tiden innan jag kan få min tandvård, men jag är lite rädd för resultatet. Dels för att om det visar något så kommer inte Narkoskliniken kunna hjälpa mig med mina tänder. För om jag inte blir sövd så kommer det inte bli något gjort i min mun. Behöver verkligen få väck mina två visdomständer och sedan laga hål och reparera ett par gamla lagningar. En annan sak som skrämmer mig är att mitt ArbetsEKG test ska visa något som jag verkligen inte vill veta om att jag har. Ni vet ju att både min mamma och min mormor gick bort i lungsjukdomen KOL. Tänk om testet visar att jag också har KOL. Jag skulle iofs inte bli förvånad om jag har det jag med eftersom KOl kan vara ärftligt. Sedan märker jag ju hur jag håller på och flåsar på samma sätt som mamma gjorde i början. Typ då jag bär väldigt tungt som exempelvis tunga matkassar, när jag går i backar, när jag går upp för trappor och även ibland går i rask takt. Får även tungt att andas tycker jag när det är väldigt kallt ute. Så jag ser ju tecknen, sedan tycker jag alltid att jag är lite små hes, jag kraxar, hostar och harklar mig en del. men har ändå sällan slem. Har också märkt de senaste två åren att när jag blir förkyld så sätter det sig mest i luftvägarna och på stämbanden. jag blir hes, hostar och blir tung och tjock i bröstet. Blir sällan halsont och rinnsnuva och influensan tror jag aldrig jag har haft. Alltså då man får värk i kroppen, hög feber, huvudvärk och hosta. Får nästan aldrig feber längre.  Så jag ser ju vad som händer och märker att jag också gör som mamma gjorde och även min mormor. Därför blir jag ju lite orolig. Just därför för att det är ärftligt så brukar jag då och då gå och göra spiometri också för säkerhets skull för om jag nu är på väg åt samma håll som mamma och mormor så är det ju bra att det upptäcks i tid i så fall. Hittills har inte detta test visat något men nu var det ett tag sedan sist. Om jag nu skulle ha KOl om det nu skulle märkas på det här ArbetsEKG testet så är jag inte helt säker på att jag verkligen vill veta det.

Vill ju verkligen inte vara sjuk i det jag med. Nu vet jag att jag aldrig kommer bli lika dålig som mamma och mormor blev för jag röker till att börja med inte. Sedan så om jag skulle ha det så är jag i väldigt tidigt stadium och sätter in behandling och medicin i tid så behöver jag kanske inte hinna bli så dåligt. Men samtidigt vet jag att sjukdomen är obotligt och vad den innebär i längden ändå. Men ändå vill jag ju inte att det ska ha gått i arv. Tänker då inte på mig i första hand utan på min älskade bror som en tredje gång i så fall kommer bli tvungen att stå och se på hur en nära anhörig blir sämre och sämre utan att kunna göra något. Vill ju inte att han ska förlora mig också i denna jävla sjukdom. Vi har ju redan förlorat både mormor och mamma. Skulle bli väldigt jobbigt att behöva berätta för älskade lillebror om det visar sig att jag också har fått KOL.

Men som sagt båda vägrade ju sluta röka. jag slutade röka för 18 år sedan i sommar och kommer inte börja igen och det kommer göra stor skillnad om det skulle vara så att jag också får sjukdomen. Jag rökte dessutom bara i 6 år när jag rökte men under hela min uppväxt har jag varit utsatt av passiv rökning. Dessutom märkte jag när jag gick möbelsnickare utbildningen mellan åren 2004-2006 att jag inte tålde den dammiga miljön. Fick en hemsk hosta och fick en speciell medicin att andas in medan jag gick klart. När jag slutade försvann hostan.

En annan sak också, ett ArbetsEKG kan ju även visa på om man har något fel på hjärtat också och om det är därför jag är flåsig, så det vill jag ju heller inte få veta om jag har. Särskilt inte med tanke på att jag hade blåsljud på hjärtat när jag var liten, men det är inget som man hört av efter jag blev vuxen då man lyssnat på mitt hjärta. Så det växte väl bort.

Ska till min husläkare i alla fall på onsdag så då vår vi väl se vad som händer. Tror inte jag får göra testet då kanske men får väl tid för det och kommer prata med min läkare om det. Jag återkommer i bloggen med resultat och om jag har fler funderingar kring detta. Nu ska jag googla lite på hur ett sådant där ArbetsEKG test fungerar.

StichedupBrokenHeart

//Marie

 

Kommentera

