Fördomar!


Igår skrev en god vän till mig och berättade att hon skulle ha en föreläsning idag om fördomar. Hon ville veta lite vad ordet fördom betyder för mig lite om hur jag tänker kring det. Hon ville veta lite vad människor i hennes närhet tycker och tänker så hon kunde använda det i sin föreläsning. Jag satte mig ner och funderade och till slut skrev jag detta.

När jag tänker på fördomar så associerar jag genast till rädsla och okunskap. Man är så rädd för sådant man inte vet någonting om. Sedan tänker jag att fördomar ofta uppstår i brist på fakta. Man tystar hellre ner sådant som är främmande i stället för att prata om det. Dessutom tror jag att många har svårt att vara öppen, fråga och ta reda på hur det egentligen ligger till i stället för att bara anta eller förutsätta hur det är, ser ut, fungerar eller hur det verkar vara. Det gör att mänskligheten får fel bilder av saker och ting och med fel bilder skapas det fördomar i stället.

Man har alltså från början byggt upp sådant som är annorlunda, sådant som är avvikande och sådant som sticker ut i mängden som handikappade/utvecklingsstörda, sjukdom, homosexuella, mörkhyade, Judar och Romer till något som är fult, orent, dumt, onödigt och smutsigt. Man har även fått det till att bli något som man ska skämmas över. Det i sin tur gör att det blir till något negativt, främmande, onaturligt och väldigt fel i mångas ögon. Sådant skrämmer människor och när man blir rädd så skapas fördomar i stället. Tror det har blivit till en ond cirkel. Det handlar om för lite kunskap och för stora rädslor för främmande saker helt enkelt.

 Sedan tror jag att alla människor bär på någon form av fördomar utan att veta om det. Kanske förstår man inte ens att just det man känner, tycker och tänker faktiskt är en ren fördom. Då kan vi verkligen prata om brist på kunskap.

Tycker det är synd att det ska behöva vara så här, men tyvärr blir samhället så som vi gör det till. Det är i alla fall tydligt att någonstans gick det fel på vägen och det som var och inte att ändra på eller få ogjortgör allt men alla kan  men vi kan ju se till att det inte upprepas och göra framtiden till något bättre genom att prata mer, sprida kunskap, våga fråga, upplysa förklara och berätta mer. Kunskap minskar rädslor och det i sin tur minskar fördomar. Ganske enkelt egentligen men ändå så svårt att försöka bryta något som alltid sett likadant ut i århundraden. Men man att försöka är alltid en bra början. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

gerilla1

//Marie

Kommentera

