Tandläkaren forts…


Nu har det blivit så att tandläkaren blir uppskjuten några veckor. Jag var hos min husläkare i onsdags för att prata migrän medicin och tog tog jag upp om Arbets EKG test eftersom tandläkaren vill ha intyg på det. Hon sa direkt att det inte behövs göras på mig, sedan sa hon att om tandläkaren vill ha detta intyg på mig får de beställa detta själva. Sedan skulle hon ringa och prat med narkosläkaren om det. lovade hon. Däremot när hon lyssnade på mitt hjärta efter att jag har beskrivit att jag är så flåsig, speciellt när jag går i rask takt, bär tungt, det är kallt ute, går i uppförsbackar och i trappor, har åkt på tätare förkylningar i luftvägarna de senaste två åren och hostar och harklar mig mycket speciellt under ansträngning och på morgonen. Så lyssnade hon på mitt hjärta och tyckte sig höra ett diskret blåsljud på mitt hjärta. Detta hörde man på mig redan när jag var liten men när man kollade upp det, så hittade man ingen orsak. Nu ville hon göra ett ultra ljud på mitt hjärta. Vilket kommer ta två till tre veckor innan jag blir kallad till. Så innan jag gjort det händer inget med tandläkaren. Jag ringde tandläkaren när jag kom hem och meddelade detta så de vet. Har inte hört något mer av tandläkaren efter det så nu är det bara att vänta och se vad som händer. Om det händer något? Börjar kännas en aning hopplöst att få hjälp med tänderna.

Min läkare sa också att hon nästan är säker på att mitt flås inte har något med mina lungor att göra, så att göra en ny spiometri på mig tycker hon inte behövs då det inte visat något tidige. Hon sa att jag kanske kommer att behöva ha en Bricanyl att andas in när jag blir flåsig. En medicin som är luftrörs viggande eftersom jag får känningar i luftröret vid ansträngning. Men först vill hon ju kolla upp om flåset har med hjärtat att göra. Det är ju bra i alla fall. Sedan får jag väl se vad narkosläkaren och min husläkare bestämmer. kanske blir det ett Arbets EKG i alla fall framöver. Det kanske beror lite på vad ultraljudet säger. Men det känns inte så kul om det nu är något fel på hjärtat. Vet ju inte om blåsljud nödvändigtvis behöver betyd något alls eller om det alltid betyder något allvarligt? Skulle i alla fall vara skönt att slippa bli så flåsig och svettig dessutom som jag så ofta blir.

Vad gäller min migrän, så fick jag en ny medicin mot den plus att jag fick en blodtrycksmedicin i förebyggande mot migränen som jag började att ät igår. Får se om det hjälper. Känns en aning olustigt att äta blodtrycksmedicin men det är ju bara i förbyggande och en väldigt svag sådan. Minskar migränen som höll på i 16 dagar i ett streck så är jag glad.

Igår var jag och köpte en större dosett för att få plats med alla mina mediciner. Använder dosett för att slippa ha alla pillerburkar och förpackningar liggande framme. Det är så fult och så tar det en massa plats. Dosetten är inte mycket vackrare den men ändå bättre i alla fall och så laddar jag den för en hel månad fast den är till för en vecka egentligen.

Idag kommer äntligen vår nya efterlängtade bänkdiskmaskin. Ska bli skönt för vi har använt engångsmaterial nu i en vecka. Sedan kommer bostadsstödet också i dag äntligen eller samordnaren först och främst. Så får vi se vad som händer med det. I kväll ska vi på Stadsteatern också och se en föreställning som heter Metropolis. Ska bli kul.

Nu är det också sista dagarna som min utställning i Högdalen finns kvar. På söndag så tar jag ner den. Så vill du se den, så passa på att åka dit idag eller i morgon. Snart kommer jag medverka i ett bildreportage i tidningen ”Föräldrar kraft” också angående min bok.

Fortsättning följer om mitt hjärta och tandläkaren.

//Marie

hjrtaaaaa_17469842

Kommentera

