”Det flygande barnet” på Orionteatern!


OrionMHN_webben

http://www.orionteatern.se/pa-scen/det-flygande-barnet/

Föreställningen handlar om en familj där pappa utan att han märker det råkar köra på deras barn med sin bil. Vanna Rosenberg spelar mamman och Gustaf Hammarsten spelar pappan.

Just nu i skrivandes stund så har föreställningen ”Det flygande barnet” premiär på Orionteatern. Jag tänker jättemycket på fina underbara Vanna Rosenberg som medverkar i föreställningen. En säregen skådespelare som är otroligt duktig på det hon gör och som har lagt ner både hjärta och själ på sin roll i denna föreställning och verkligen jobbat stenhårt nu i flera veckor inför premiären. Hon har haft det supertufft och verkligen gått in för rollen till etthundratio procent. Hon spelar en mamma som förlorar ett barn och att försöka gestalta detta så trovärdigt som möjligt när man själv är småbarns förälder är verkligen inte lätt. Tänk att gå igenom om och om igen, dag ut och dag in under repetitionerna förlusten av ett barn, hur många skulle palla med det? Då syftar jag här på att hon gör det rent mentalt och inte fysiskt. Att överhuvudtaget klara av detta. Det krävs mycket energi, mod, motivation, ork, kraft, styrka, fokus, självbehärskning och fullständig mental närvaro hela tiden. Jag vet att Vanna och även hennes motspelare Gustaf Hammarsten gör ett hästjobb på scenen båda två.

10930778_1056343804382717_3823229661823941250_o

Därför tänker jag så mycket på dem just nu och speciellt med tanke på allt som man hört har hänt under repetitionerna under veckan som varit. Dessvärre så är det många som klagat på att man måste stå under hela föreställningen. Jag förstår att det finns en tanke bakom den iden men jag förstår inte vad för tanke. Hur ofta står man upp och ser en teaterföreställning? Tyvärr har detta för med sig att eftersom man står 1,5 timme så blir det för många ett otroligt stort störnings moment i föreställningen. Folk får ont i knän, fötter, i nacken och i ryggar. Man tappar fokus på föreställningen och står där och undrar om det inte är slut snart? Folk avviker och går därifrån mitt i föreställningen vilket säkert stör både övrig publik och skådespelarna på scenen. Man blir erbjuden stol men då får man sätta sig längst bak i salongen bakom alla som står och där med ser man ingenting. Man kan också förbeställa stol och då får man en bra plats. Det förekommer musik i föreställning och de har levande orkester. Grejen är bara att volymen är så hög att teatern rekommenderar öronproppar och många som inte vet om det går därifrån och har ont i öronen. Kan tänka mig att hög volym också blir till ett störningsmoment. För många störnings moment runt omkring gör att man som publik får väldigt svårt att fokusera på föreställningen. Jag hoppas att de har löst det mesta till i kväll då det är premiär. Annars blir jag väldigt orolig för recensionerna i tidningarna i morgon och på måndag.

10665821_1056343647716066_7673168359015164776_n

Jag är ganska rädd för att de säljer för lite biljetter fortsättningsvis för att regissören vägrar inse att han tänkt fel i vissa avseenden. Tänk om det går så långt att de floppar. Då tänker jag i första hand på Vanna Rosenberg men också på hennes motspelare Gustaf Hammarsten. De kommer drabbas värst, de som har jobbat mest och lagt ner så mycket möda till ingen nytta. Jag håller verkligen tummarna för att det kommer gå bra.

Till Vanna vill jag säga att kom ihåg att om det skulle hända så är ingenting ditt fel. Du har gjort allt du kan för att göra din del i sammanhanget så bra du bara har kunnat. Du har säkert lärt dig mycket och du har fått mycket erfarenhet att ta med dig i bagaget. Jag hoppas verkligen inte du kommer känna det som om att allt du har gjort har varit till ingen nytta. Du får verkligen inte känna så. Ingenting kommer handla om dig eller de andra skådespelarna eller om föreställningen i sig. Ni är inte dåliga, föreställningen är inte dålig, ni har inte gjort något fel eller något dåligt i från er utan allt ligger utanför er och scenen i så fall och beror på regissören som inte har tänkt alls. Om det skulle hända något så tänker jag ändå mest på dig Vanna och jag tycker mest synd om dig. Jag kommer bli både arg,  ledsen och besviken för din skulle om det händer känner jag. För jag kommer nämligen känna, är det regissörens tack för allt ni har lagt ner på denna föreställning liksom

Nu håller jag tummar och tår allt jag kan för att detta inte händer utan att det kommer gå bra för er. Jag är väldigt nervös för recessionerna men hoppas de blir bra också. Dessutom trots att jag egentligen har blivit ganska avskräckt från att se föreställningen så kommer jag ändå och ser dig i föreställningen den 21 februari det loar jag.

Stå på dig Vanna och alla ni andra på scenen.

//Marie

 

One thought on “”Det flygande barnet” på Orionteatern!

  1. Pingback: Kinky Boots, Elf, Det flygande barnet | MusikalNet

Kommentera

