Så fungerar Jag Marie!


Nu tänkte jag skriva och berätta lite om mig själv och om hur jag fungerar. Som de flesta vet så har jag ADHD eller rättare sagt så har jag egentligen bara ADD och så har jag Autismliknande tillstånd, vilket jag fick eftersom jag inte uppfyller tillräckligt med kriterier för Asperger Syndrom. Jag har också Dyslexi.

När man har ADHD så har man uppmärksamhetsstörning i form av koncentrationssvårigheter och inlärningssvårigheter, man är väldigt impulsiv och hyperaktiv. Jag är dock inte hyperaktiv. Förutom dessa grund kriterier så är alla väldigt olika med olika sorters problem och olika sorters svårigheter med olika sorters saker. Det en person kan har mer svårt för har en annan inget svårt för alls. Så det skiljer sig väldigt mycket från individ till individ, men ofta är det mycket saker som folk med ADHD har samma svårigheter för också men i olika grader då i stället.

Läs mer om ADHD här: http://attention-riks.se/npf/adhd/

När man har Asperger Syndrom eller Autism liknande tillstånd som jag, så har man svårt att vara delaktig i sociala sammanhang, man har klumpig motorik, man har specialintressen och man har svårt att förstå och använda det sociala språket i kontakt med andra. Säregna och ovanliga sinnesintryck. Lätt att hamna i tvingade rutiner. Även människor med Asperger Syndrom kan ha svårigheter i olika grader.

Läs mer om Asperger Syndrom här:
http://attention-riks.se/npf/aspergers-syndrom/

Jag har då en blandning av dessa två. Jag har både inlärningssvårigheter och koncentrationssvårigheter. Jag är väldigt impulsiv vilket gör att jag ofta slänger ur mig saker innan jag hinner tänka eller agerar så fort att jag själv inte alltid hinner med att uppfatta vad jag gör. Jag har svårt för att förstå det sociala språket i kontakt med andra vilket visar sig genom att jag ofta alltid kan verka väldigt hård och rak. Speciellt på Facebook när jag skriver på andras logg eller i grupper och på gilla sidor. Många uppfattar det som om jag verkar elak och har en väldigt tråkig och hård ton när jag skriver. Jag är sådan att jag säger ofta alltid rakt ut direkt vad jag tycker och tänker i stället för vad som kan vara socialt lämpligt. Jag tror på ärlighet, uppriktighet, sanning och att man ska vara rak och tydlig i stället för att vara falsk, ljuga, komma med lögner och låtsas tycka något jag inte tycker för att inte såra andra. Nu et jag att man inte alltid behöver säga allt man tycker och tänker, men för mig är det svårt att gå och hålla en massa åsikter inom mig speciellt om det är något som irriterar mig eller gör mig upprörd. Men när jag uppfattas som hård i det jag skriver så behöver det inte alltid betyda att jag är ute efter att vara det eller att jag vill såra någon eller vara taskig och elak på något sätt. Ofta märker jag inte själv vilken ton jag använder eller hur jag skriver. Jag är inte alltid så bra på att formulera mig, sedan är jag inte alltid så bra på att vara finkänslig och lägga fram saker till andra på ett snyggt sätt. Speciellt i sammanhang där jag inte har tid att tänka igenom det jag ska skriva eller säga först. Som i grupper, på gilla sidor och även ibland när jag kommenterar andras statusar på Facebook.

Allt detta skapar ofta stora missförstånd mellan mig i kontakt med andra människor, för jag skriver och menar en sak, men folk tolkar och uppfattar en helt annan sak. Det gör att folk bryter med mig för att de tycker jag både ger och slår samtidigt. Det är ganska jobbigt att ofta behöva försvara mig och förklara mig hela tiden när folk tolkar mig på fel sätt. Därför är det bättre då att fråga mig hur jag menar och berätta att jag tolkar dig nu så här, men du kanske menar något helt annat? Gör så i stället för att ta föregivet att jag verkligen menar det precis så som du har tolkat det, bli arg, kränkt, sårad och bara ignorera mig. För många gånger blir det bara då att du bryter upp med mig helt i onödan.

Jag har också en tendens att lätt känna mig påhoppad och anklagad när folk säger åt mig någonting. Det gör att jag ofta går till motattack och till självförsvar. Det märks tydligt när jag fortsätter att skriver samma saker om och om igen i en tråd på Facebook. När folk till slut blir irriterade över det och fortsätter tråden med att hoppa på mig personligen på riktigt så fortsätter jag att försvara mig och skriver ännu mer samma sak om och om igen. Om man slutar skriva till mig i tråden så slutar jag känna behov av att försvara mig och då behöver jag inte skriva mer. Det är en sak att tänka på när det gäller mig.

Sedan är jag sådan också att jag ibland har svårt att förstå saker som för många är väldigt självklara. Då måste jag fråga mycket.  Det har gjort att jag ofta uppfattas som att jag gör mig dum, retas eller är korkad. Det handlar inte om det utan det utan om att jag faktiskt inte förstår och att jag frågar för att jag vill veta. Att jag inte förstår saker kan ha och göra med att jag inte är speciellt allmänbildad, jag har kort arbetsminne och glömmer snabbt saker. Jag har också brist på mitt ordförråd vilket gör att jag har svårt att förstå och veta vad många svårare ord betyder.

Att inte förstå saker kan ibland bli väldigt frustrerande för mig, jag blir arg och irriterad när jag inte förstår. Ännu argare blir jag när dessutom inte förstår varför jag inte förstår vissa saker. Så om jag i något sammanhang brusar upp och blir arg, upprörd eller irriterad så handlar det ofta om att jag inte förstår något. Då får man förklara på ett enkelt och tydligt sätt så att jag förstår.Jag känner mig nämligen ofta väldigt dum och korkad när jag inte förstår saker. Jag skäms faktisk över när jag inte förstår. Det blir en liten förnedrande situation på något sätt. Känner mig ofta idiotförklarad av andra när det uppstår missförstånd för en sak som jag inte har förstått.

Ibland händer det att jag egentligen förstår väldigt väl hur det ligger till och att det är bara just så det fungerar och så det är och att det inte går att ändra på eller att göra något åt det, hur mycket jag än vänder och vrider på det. Men då betyder det att  för mig är det fortfarande så ologiskt att jag får bara inte ihop det ändå i huvudet och därför lugnar jag inte ner mig på en gång. Egentligen handlar det nog om att att jag ändå inte riktigt har förstått eller så klarar jag helt enkelt inte av att förstå det fullt ut. Jag vet faktiskt inte.

Nu begär inte jag att bara alla andra ska ha respekt för mig och förstå mig och hur jag fungerar. Självklart ska ju jag lika mycket respektera andra också. men genom att berätta hur jag fungerar eftersom jag har funktionsnedsättningar så kanske det kan underlätta för andra och ge dem en viss förståelse för mina klumpiga handlingar och uttalanden i många sammanhang. Men det betyder inte att jag får göra vad som helst för det och att ni måste acceptera det. Ingen är felfri och alla är vi bara människor. För mig skulle det underlätta om människor i min närhet kunde vara mer tydlig mot mig, förklara bättre och på ett lätt och enkelt sätt så att jag förstår och visa mig mer hur saker och ting ska vara. Tala om för mig när jag gör rätt och fel på ett konstruktivt sätt. Så att jag lär mig hur man ska vara i sociala sammanhang, vad man kan säga och inte, hur man ska bete sig och så vidare. Hjälp mig att lära mig det, så kanske jag skulle slippa hamna i konflikter med folk så ofta.

Övriga svårigheter hos mig är att jag har svårt att tolka och förstå skämt och ironi ibland, jag kan också ha lite svårt att känna empati, har svårt att slutföra saker jag har påbörjat, min tank för sinnesintryck blir snabbt full och när jag är trött, då är jag helt slut och orkar inte mer. Har ingen energi kvar. jag har svårt att få tummen ur och göra saker, vilket att uppfattas som om jag är lat. Är beroende av struktur och behöver hjälp att organisera saker. Jag har ofta inte samma intressen som andra och jag brinner korta perioder för vissa saker och sedan kan jag tröttna fort på det. Jag är också klumpig, slår mig ofta, jag är ganska glömsk och tappar lätt bort saker.

Jag har också en tendens att reta mig på småsaker, brusa upp och bli irriterad över det. Jag lider också av PMS men det har jag inte jämt även om det ibland kan verka så.

Sedan är det ju så att mina funktionsnedsättningar är osynliga. De syns inte utanpå mig att jag har svårigheter, men de märks på sikt. Mina funktionsnedsättningar är konstanta men de blir bara till ett hinder i vissa situationer. Ingen är felfri och alla kan göra misstag.

//Marie

One thought on “Så fungerar Jag Marie!

  1. Jaxg känner att det du skriver stämmer jah är 65 år nu levt i dtta kaos med 8 barn är fortfarande gift har sspberger ms o diabeted fått dåligt närminne på sista tiden . Tycker att det är sbårt med alla lösenord jag har vart ett jehovss vittne sen 20 års åldern dom har hjälpt mej mycket jjust med att få ramarjag sitter nu efter ett spckerfall på natten kan dkriva mer srn 4 av barnen har samma kram inger

Kommentera

