Dokumentär baserad på min bok!


Nu har jag fått en idé efter att jag varit och sett två filmer på dokumentärfilm festivalen som pågår på biograf Viktoria. Jag vill göra en dokumentärfilm baserad på min bok. Jag tänker att jag skulle vilja visa ställen jag har bott på och platser jag brukar vara på när jag var liten, platser jag berättar om i boken, samtidigt som det kanske även poppar upp nya saker som jag minns när jag väl är där. Saker som jag inte tagit med i boken. Parallellt med detta vill jag även visa upp hur jag lever idag, vad jag gör, berätta mer om mig själv och om hur jag fungerar och om mina framtida drömmar som jag har, men som bara kommer att förbli drömmar. Trots det så slutar jag ända aldrig att drömma.

Detta vore jätteroligt att få göra, men det är många frågor som uppstår när det gäller den här idén. Vem eller vilka skulle vilja se filmen? Vem ska man vända sig till för att få hjälp med filmning och hur ska det hela finansieras? Jag menar det är inte billigt att göra dokumentärfilm. Filmaren ska ha lön, det kommer kosta att resa till Västerbotten och bo där på hotell kanske i en vecka eller mer, det kommer kosta att hyra bil att åka runt med där uppe. Det kommer kosta att redigera och klippa filmen och dessa personer ska också ha lön för mödan. Sedan kommer det behövas någon med körkort och kanske hyrbil här i Stockholm också för att kunna åka runt till platser. Det kommer kosta tid och engagemang av mig också. Det är mycket som kommer spela in i ett sådant här projekt.

Så hur bär man sig åt för att genomföra en sådan här grej tro? Skulle behöva någon att dela min idéer med som kan råda mig till om detta överhuvudtaget kan vara genomförbart och om det är värt allting i slutänden. man vet ju inte om någon kommer vilja se filmen. Det är ju i alla fall inget som SVT kommer vara intresserad av utan man får väl visa upp det enbart på filmfestivaler. kan man söka stipendier eller något för att få hjälp med en sådan här sak eller finns det något sorts bidrag man kan söka? Största problemet är ändå pengar. Ju mer man kan få hjälp med sponsring från ställen ju bättre är det, men frågan är var man ska vända sig för att få hjälp? Kan ingenting om sådan här. Får väl fråga runt lite.

Hur som helst, ni som läser min blogg och framför allt alla ni som har läst min bok. Vad tror ni om min idé? Skulle ni uppskatta en dokumentär?

Mitt liv som unik – dokumentär.

//Marie

marie4-8585-webb

 

One thought on “Dokumentär baserad på min bok!

  1. Så himla bra!!! när man läser så här bra förklaringar får man en helt annan syn förståelse och andra sätt att tänka.. Har en son på 15 år med add
    ..tack har skickat detta till alla hans lärare 😄

Kommentera

