Sjukdom & Tandläkaren


Nu är det dags att blogga lite igen. Men en sak vill jag säga till er som blivit nya följare av min blogg och det är att denna blogg handlar inte enbart om ADHD utan jag skriver om allt möjligt i den några gånger i veckan.Saker som händer omkring mig och i mitt liv, funderingar och saker jag går och bär inom mig, skriver om saker som händer omkring min bok jag släppte i juli 2014 och ibland lägger jag in utdrag ur den också. Lägger också in dikter mellan varven eftersom jg skriver de också. Så jag varierar väldigt mycket med vad jag skriver om. Hoppas ni kommer gilla min blogg ändå och fortsätter följa den. Tack för alla kommentarer på mitt förra inlägg, även om texten inte var min eller jag som skrivit den. Den är ju heller inte riktad till oss med ADHD utan till våra anhöriga som inte har ADHD. Om ni scrollar ner lite i bloggen finns ett inlägg som handlar om hur jag fungerar och där beskriver jag just mina svårigheter mer i detalj om ni är intresserade. Kolla där.

Jag har ju varit väldigt sjuk i bihåleinflammation. Till slut så gick jag till vårdcentralen när jag inte hade blivit bättre efter två veckor och fick penicillin. Vet inte om det hjälpte så jättemycket men jag har ändå ätit färdigt kuren nu i alla fall och idag känner jag mig så gott som frisk. Lite hosta kvar bara.

I onsdags var jag till tandläkaren. Går till en privat klinik för folk med tandläkarskräck. Jag är ganska tandläkarrädd så det passar mig bra att tillhöra dem. Kliniken heter Narkoskliniken vilket betyder att där kan man bli sövd under sin behandling. Mycket smidigt tycker jag. Jag blev sövd direkt i tandläkarstolen faktiskt och vaknade även där också. Ska berätta från början.

Jag har haft väldigt jobbigt i munnen med visdomständer som suttit väldigt illa. Jag gav mig själv ett nyårslöfte att jag skulle ta mod till mig och kontakta den här tandkliniken under detta år, vilket jag gjorde och fick en tid för första besöket. Jag har också fått något som heter Tandvårdsstödsintyg vilket betyder att jag får min tandvård på högkostnadskortet. Så jag betalar alltså inte mer än 200 kr som ett vanligt läkarbesök kostar. Hade jag haft frikort hade jag inte betalat någonting alls. Mycket bra förmån och detta kort har jag fått för att jag tillhör LSS på Stadsdelsförvaltningen och har LSS insatser som daglig verksamhet och boendestöd. Så det känns jättebr att ha detta och nu slipper jag känna att jag blir ruinerad när jag går till tandläkaren.

Jag har alltid varit rädd för tandläkaren ända sedan jag var liten. Fick gå på tandreglering väldigt mycket som barn och dra ut massa tänder under lustgasbehandling. Jag var så spruträdd och även rädd förövrigt också hos tandläkaren. Är fortfarande väldigt rädd men inte lika spruträdd i alla fall. På denna klinik är de vana vid folk som är rädda och man kan både få narkos och lustgas under behandlingarna om man vill. Jag valde då narkos.

Under första besöket så tittade de bara i munnen med en tandläkarspegel och röntgade mina tänder inget mer. Men tog längre tid än en vanligt undersökning ändå för att jag fick prata mycket med både tandsköterskan, tandläkaren, även med en narkossköterska. Narkosläkaren var inte där just då så honom fick jag senare prata med i telefonen i stället. Allt gick jättebra och det är ett trevligt ställe, känns inte som om man är hos tandläkaren när man kommer dit och det luktar inte ens tandläkare.

I onsdags hade jag då fått tid för min behandling. Jag skulle laga flera tänder som var hål i, laga två gamla lagningar som hade blivit jätteslitna, och dra ut två visdomständer samt slipa lite tandsten. Jag var väldigt nervös inför besöket i onsdags. Hade fått tid klockan 14.00 och eftersom jag skulle sövas så fick jag ju inte äta 6 timmar innan och inte dricka något två timmar innan. Den morgonen vaknade jag runt fyra på morgonen och var uppe på toa, sedan när jag la mig kunde jag inte somna om. Låg bara och slumrade i nästan två timmar bara och till slut blev jag hungrig. Så tjugo över sex gick jag upp och käkade frukost. Fick ju inte äta något efter klockan åtta på morgonen. När jag ätit och var mätt, så kände jag mig ganska trött så jag gick och la mig och somnade om och sov fram till Jennie skulle upp klockan nio. Tog det lugnt i sängen och stannade där ganska länge eftersom jag inte fick ät, bara dricka vatten och saft. Så mina mediciner kunde jag ta i alla fall.

Ett tag efter att Jennie hade åkt till jobbet, så gick jag upp och duschade och klädde sedan på mig. Fortsatte drick saft fram till tolv på dagen, sedan fick jag inte drick mer heller. Ungefär vid halv ett gav jag mig iväg, hade tid klockan 14.15, men skulle vara där vid 14.00. På vägen dit fick jag gå av bussen i Skanstull för att gå på toa i ringen eftersom jag hade druckit en massa saft. Gick även på apoteket och köpte Alvedon Novum som jag tänkte att jag kunde behöva efteråt. När jag sedan kom dit var jag väldigt tidig. Fick sitta i väntrummet ganska länge och de på kliniken var också sena med patienten innan.

Men efter lång väntan fick jag komma in till min tandläkare som jag pratade med samtidigt som narkossköterska gjorde mig i ordning för sövning i tandläkarstolen. Fick en kanyl i handen en blodtrycks manschett runt armen en klämma på tummen för syresättningen och så blev jag inbäddad i en filt.  Fick en mask över ansiktet med syrgas, så gav de mig först en medicin som gjorde mig torr i munnen, sedan en medicin som jag tror var morfin som skulle verka lugnande och smärtlindrande, jag blev jättesnurrig och sedan fick jag sövningsmedlet, men vi de laget märkte jag inget mer. Vad som hände sedan vet jag inte för då sov jag. Ska träffa min tandläkare i veckan och då får jag fråga.

Vaknade senare i tandläkarstolen i alla fall men kommer knappt ihåg det. Var så borta. Hade jättesvårt att vakna tydligen. Misstänker att de gav mig för mycket morfin eller något för jag var hög som ett hus. Dessutom hade jag sjukt ont i halsen. Det brände som eld där. Hade ju haft luftslangar där genom näsan och ner för att underlätta andningen. Jennie hade kommit och var där hos mig, sedan var ju sköterskorna där som försökte ge mig smärtlindring som inte hjälpte. Jag var så väck och de hade svårt att få kontakt med mig. Blev kvar till efter halv sju på kvällen. Fick en sjukresa så jag och Jennie åkte taxi hem. Men minns knappt så mycket av den turen. När jag kom hem blev det sängen direkt och jag låg där ett par timmar innan jag äntligen började piggna till lite och orkade göra något själv. Låg i soffan och tittade på Biggest Loser på kvällen, sedan tog jag Citodon och gick och la mig och sov.

Dagen efter var jag väldigt seg och hade ont i munnen. Har två stora hål efter mina visdomständer och får äta värkmedicin hela tiden. Kan bara äta flytande och mjuk mat, vågar inte tugga ännu. Men för övrigt mår jag okej, är ganska hes också efter slangarna i halsen. Kvaddade stämbanden men rösten börjar återhämta sig. Det var min tandläkarupplevelse. Var ganska jobbigt. Har varit sövd förut men aldrig fått så ont i halsen förr och dessutom aldrig haft så svårt att vakna. De kanske sövde mig för djup, för kort tid eller något. Jag vet inte, men det var lite läskigt faktiskt. Ska prata med dem på kliniken om detta sedan. Har återbesökstid på torsdag. Återkommer och berättar mer efter det.

Slider_Ny1

http://www.narkoskliniken.se

//Marie

Här är kortet jag fått.

Tandvårdsstödsintyg

Här är mina gaddar som de har plockat ut. Skönt att bli av med dem, Kunde knappt gapa på slutet på grund av dessa fulingar.

11024641_10153146512397520_1713024285191996043_n

Kommentera

