Lite blandat


Nu ska jag äntligen blogga lite. Jag börjar med tandläkaren! Jag var ju tillbaka på kontroll efter jag hade varit där och dragit ut mina visdomständer och lagat tänderna. Det läker fint i min mun och så putsade tandläkaren lite på lagningen bakom framtänderna. Så nu biter jag rätt. Det känns skönt. Jag fick också möjlighet till att ställa lite frågor som jag hade undrat över och fick svar på det men jag blev inte speciellt klok på min sövning. Tog ju så långt tid att kvickna till för mig och det var något som inte stämde med min sövning för jag brukade inte ha så svårt att vakna. Har ju varit sövd många gånger tidigare, då jag opererats en del förut. Jag tror inte det var sövningen som var problemet, utan att de gav mig för mycket smärtlindring intro venöst. Alltså genom kanylen i handen. Jennie min sambo sa att jag satt där efteråt och gnuggade mig i näsan som värsta pundaren, så de måste ha gett mig alldeles för mycket. Tog fem timmar innan jag kvicknade till och blev riktigt kontaktbar. Då var jag redan hemma i sängen för länge sedan. Kommer knappt ihåg taxi resan hem och det som hände hos tandläkaren efter att de väckte mig där. Det enda jag minns tydligast var att jag hade en sådan sjuk halsbränna. Det gjorde så ont i halsen så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Men allt blev ju bättre och nu mår jag bra. Har lite ont fortfarande ibland i tandköttshålen efter mina tänder. Men annars känns det jättebra.

jag har precis unnat mig en el tandborste som jag nu ska använda så jag håller rent i munnen. 🙂

Förra veckan var jag hos öronläkaren och hon undersökte mitt högra öra som jag hör sämre med. Tydligen är det inte jättevanligt att man bara hör dåligt på ett öra utan hör man dåligt så gör man det på båda öronen. Fick veta att det är någon ärftlig sjukdom i örat som jag tror heter Otosklerose som jag har i örat där öronbenen ligger och trycker mot varandra som gör att det dämpar ljudet för mig. Mamma hade också en hörselnedsättning i höger öra så det kan ju ha varit samma då. Detta kan man tydligen åtgärda med en operation men det är lite för tidigt att göra en sådan operation. Man måste höra ännu sämre först på ena örat,  för opererar man för tidigt kan samma sak hända igen efter ett tag, så man måste vänta ut det tills nedsättningen når en viss gräns. Öronläkaren skickade ändå en remiss till Karolinska så att jag kan komma upp dit och prata med dem i alla fall, men det är jättelång väntetid så det kan ta ett halvår innan jag får någon kallelse. Sedan sa öronläkaren att jag skulle fundera på om jag ville kosta på en hörapparat, för det är bara jag som kan avgöra om jag tycker att jag behöver det. Så jag får fundera lite, det är ju inte billigt med hör apparater även om det finns en standard variant som kostar bara 600 kr. Men om jag ska operera mig så kommer jag ju inte behöva den längre sedan, så frågan är bara hur länge det kan dröja innan de tycker att jag ska göra operationen? Jag menar jag vet ju inte om det handlar om flera år framåt eller inte, med det kan jag ju diskutera med dem på Öron, näsa, hals på Karolinska när jag kommer dit. Så jag väntar nog tills jag varit där med att bestämma hur jag gör. Har ju svårt att höra när någon pratar med mig och jag har en massa andra ljud omkring mig, så jag får se hur jag gör, kanske kan en hörapparat vara till hjälp jag vet inte.

Sedan var jag till optikern för ett tag sedan och kollade upp min syn. Kommer snart få nya glasögon också. Har tagit betalningen för nya glasögon på avbetalning för annars skulle jag inte har råd med det. Jag behöver ju dessutom progressiva glasögon också så då drar det iväg en del. Kommer lägga upp bild sedan på mina nya glasögon, får även slipade solbrillor på köpet och det är jättebra. Får betala för ytbehandling bara på dem och försäkring.

Vad beträffar bildreportaget med mig i tidningen ”Föräldrar Kraft” så finns inte detta med i senaste numret som precis kommit ut, utan de kommer med i nästa nummer som kommer ut 21 maj. Blev för trångt i nummer 2 som kom ut 26 mars. Men man kan ju fortfarande se det på nätet. http://foraldrakraft.se/articles/jag-vill-visa-att-man-kan-åtadkomma-något

Nu är det nio månader sedan jag släppte min bok. ”Mitt liv som unik” Jag håller fortfarande på att försöka få den inläst på ljudbok. Sedan skulle jag vilja få den översatt på andra språk också men det undrar jag om jag kommer kunna lyckas med. Får se hur det blir med det. Ni som fortfarande inte har läst den, så går den fortfarande att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

Snart är det fyra månader sedan jag förlorade min älskade katt Spookie. Jag saknar henne så mycket och drömmer om henne på nätterna. Hon fanns ju hos mig i 14 år så det är så tomt utan henne. Tiden går så fort. Tur man har lilla Mynta att gosa med i alla fall.

Det var allt för just nu. Skriver mer snart.

//Marie

 

Kommentera

