Om jag hade en egen hemlig ö.


Jag har just sett på filmen ”Cast Away” med Tom Hanks i huvudrollen. Sett den filmen många gånger. För någon vecka satt jag även och såg på ”Nim och den hemliga ön” Har även sett på ”Den blå lagunen” några gånger. I två av dessa filmer handlar det om folk som hamnar på en öde ö och tvingas använda varenda dag till att hitta mat och att överleva. I tredje filmen bor flickan och hennes pappa på sin ö permanent men det skulle inte jag vilja göra.

När jag såg filmerna, kände jag så stark att jag skulle vilja ha en egen ö någonstans där det är varmt. Nu ska jag leka lite här med mina tankar. En ö med hemlig koordination som bara mina närmaste får veta om, så de vet var jag finns när jag är där. En gång om året skulle jag lämna allt, åka dit och stanna där några månader varje gång. Släppa allt vad civilisation innebär, bara åka dit och vara där och rensa tankar. På ön skulle jag bygga upp ett eget hus av bambuträd och av sådant som finns på ön. Jag skulle ha med mig en kniv och en yxa dit, ett tennstål, en metrev, överlevnadsböcker, böcker om naturmedicin och  böcker om okända djur och växter, så jag kan lära mig vad som är giftigt och inte och vad som går att äta. Det ska finnas gott om frukter på ön och en sötvattenkälla, där jag kan tvätta mig själv och dricka vatten ifrån. Jag skulle ha med mig massor med konserver dit som räcker så länge jag ska stanna.Skulle kanske ta med mig frön som jag kan så om naturen och klimatet tillåter det.

Jag skulle bara ha ett spritkök och några fotogen lampor och riktiga stearinljus och några glasflaskor att ha som ljusstakar. Skulle ta med mig toapapper och mensskydd, så länge jag behöver det. Jag skulle förstås ha en satellittelefon med mig så jag kan larma civilisationen om det händer något och ett första hjälpen kit förstås om jag gör illa mig. Skulle ha en gummibåt i hållbart material där också så jag kan komma mig ut en bit på vattnet och fiska. Sedan skulle jag ha två luftmadrasser med mig dit och en hängmatta. Skulle ta dit ett litet fiskenät också.  Skulle inte ha någon klocka med mig utan jag skulle bara sova när det blir mörkt och vakna när det blir ljust, sedan strunta i tiden. Men en kompass kan ju vara bra att ha med sig, så jag lär mig hitta på ön. Lite koll på dagarna på något sätt måste jag ha också så jag vet hur länge jag varit där och när det är dags att åka hem igen förstås.

Skulle ta med mig någon sorts naturtvål att tvätta mig med, sedan ett par flaskor olja att laga mat med och en större förpackning med salt till maten. Kanske en stor säck med ris och en stor säck med mjöl. Sedan fotogen till mina lampor förstås. Mina viktigaste mediciner skulle förstås få följa med också men inte allt jag äter utan bara de mest viktiga.

Jag skulle bygga en egen flotte att ha på ön som jag kan ta mig runt ön med. Vill också att det ska finnas en grotta på ön som jag kan ha som nödbostad om det blir hemskt oväder. Måste ha någonstans att kunna ta skydd. Första gången jag ger mig iväg till min ö så kommer all tid gå åt till att bygga upp allting där och göra ön och miljön till bara mitt. Sedan kommer mycket tid gå åt till att lära mig allt om växter och djur där, och till att utforska ön så jag vet om allt som finn där. Så mycket jag kan, skulle jag förstås studera innan också, så jag vet så mycket det bara går om det mest innan jag kommer till min ö. Skulle lära mig så otroligt mycket medan jag är där om livet och överlevnad.

Skulle ha med mig papper och blyertspennor, så jag kan anteckna saker och dagböcker så jag kan skriva om allt som händer och allt jag gör och tar mig för på ön. Ön skulle fungera som en fristad, ett ställe där man kan rensa tankar och helt sluta tänka allting. Bara vara där och då när jag väl är där. Bara tänka på nuet och ön och livet där. Släppa allt annat. Visst skulle jag sakna mina nära och kära ibland men jag skulle inte sakna något annat när jag är på min ö. Skulle kontakta dem en gång i månaden för att meddela att jag lever och mår bra, men ingen annan kontakt kommer jag vilja ha.

Det får inte vara en ö där infödingar kommer till då och då och använder en del av ön som offerplats. Ön ska bara vara min och ingen annan ska veta om den. Kanske jag skulle ha med mig en hund dit som sällskap så jag inte blir helt ensam eller en vän som skulle uppskatta att leva väldigt enkelt på en öde ö en längre tid. Skulle bli jobbigt och ensamt de första dagarna jag kommer dit men sedan skulle jag njuta, skulle bli tungt sedan att åka hem igen till vardagen och svårt att leva som vanligt igen första tiden. Skulle alltid längta tillbaka till min ö och alltid hålla på och planera för min nästa tripp dit igen.

2691592_640_360

Kommentera

