Vegetarisk mat!


MenuCJs_Vegetarian_Footer
Som jag kanske skrivit många gånger och som jag även berättar i min bok, tror jag så är jag ju vegetarian sedan nu snart sju år tillbaka. Jag började med att bli vegetarian för att jag ville bli hälsosam men nu mera tycker jag inte att djur är mat. Jag älskar djur, är en stor djurvän och tycker inte man ska äta upp våra vänner. Men nu är det så här att jag har nått en punkt där jag känner att jag är sjukt trött på vegetarisk mat. Jag längtar så efter mat som smakar gott. Under mina sju år som vegetarian så har jag aldrig upplevt att maten smakar riktigt gott, alltså sådär att man tycker det är riktigt, riktigt smaskigt och fortsätter att äta bara för att det är så gott. Inte heller doftar vegetarisk mat speciellt mycket. Jag känner att vegetarisk mat är okej att äta, riktigt gott är det aldrig.

Jag längtar efter att äta något som smakar och doftar riktig mat. När det gäller vegetarisk mat så hänger allt på kryddning om det ska smaka något, men jag tycker aldrig jag får det att smaka riktigt gott ändå även om jag kryddar. Känns alltid som om det är något som fattas. jag har alltid gillat att laga mat, men jag har tappat lusten totalt för matlagning och inspirationen till mat. Det enda jag gör är att försöker efterlikna vegetarisk mat med kött, men det smakar aldrig som jag vill eller som det borde smaka om det var kött och det saknar jag så mycket. Så lusten för mat försvinner mycket för att det aldrig blir sådär underbart gott som jag vill ha det. Det blir oftast bara okej och det går att äta, men mer än så är det inte. Jag äter för att jag är hungrig och för att jag måste äta inte för att det smakar särskilt gott. Egentligen har jag nog aldrig varit särskilt förtjust i vegetarisk mat överhuvudtaget. Men äter det ändå nu mera för att skona våra underbara djur.

Idag när jag satt i väntrummet hos min dietist så slog det mig plötsligt vad skulle man göra om man får veta att det är en stor risk för ens liv och man dör om man fortsätter äta vegetarisk mat? Skulle man börja äta kött igen och är det en vettig anledning till att gå emot sina egna principer? Det där är ju egentligen upp till var och en vad man väljer att äta. Om jag ska vara ärlig så skulle jag vilja börja äta kött igen men jag vill inte äta djur.

Så det här lite ett dilemma för mig just nu och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta faktiskt.
//Marie

Vegetarian-vegetarians-loveus2

 

Kommentera

