Angående händelsen igår!


Hej alla!

Nu är jag hemma igen. Har ätit och duschat. Nu ska jag vila resten av dagen för i kväll ska jag och Jennie på ”Vita kränkta män” på södra teater och då kommer jag få skratta lite. Ser jag fram emot. Tänkte jag skulle försöka förklara lite vad som hände igår egentligen. Till att börja med så har jag sista veckorna gått och haft väldigt ont i visa delar av min kropp. Bröstrygg, axlar och nacken är de delar som bråkar just nu. Kan säga att den som inte har kronisk smärta vet inte hur det är att alltid gå och ha ont någonstans i hela tiden. Alltid en smärtgrad aldrig under 4. Det är otroligt energi krävande och jobbigt, dessutom blir jag extremt trött. Jag är inte den som går runt och klagar så ofta på att jag har ont, men ofta går det ut över en massa annat i stället. Jag vet inte längre hur det är att inte ha ont och vara helt smärtfri eller hur man mår då. För mig har det blivit normalt att alltid ha ont. Men sista tiden har jag haft extra ont i alla fall och jag har varit väldigt grinig och mycket arg senaste veckorna. Sedan blev inte det bättre av att jag först fick ett hopp av min sjukgymnast jag träffade första gången i tisdags att det finns ett ställe på Danderyds sjukhus som kanske kan hjälpa mig med min värk. Min sjukgymnast sa även att hon faktiskt trodde jag hade EDS i alla fall och de finns folk där på Danderyd som är väldigt kunniga på det. Sedan när jag kontaktade min husläkare och verkligen bad henne om en remiss dit och hon totalvägrar remittera mig dit, så blev jag så besviken och arg på henne för det. Hon säger att jag ju redan varit på smärtklinik som i sin tur säger att det bara är träning och fysisk aktivitet som är bäst på mig. Jag går ju på bassängträning och det är nu min femte sjukgymnast jag går till men det hjälper ju inte längre. Så svaret blev    bestämt nej från min husläkare. Alla på min vårdcentral är så himla emot att remittera folk någonstans trots att de själva inte kan hjälpa till, och jag förstår verkligen inte varför? Men så är det och nu är min husläkare borta och inte åter förrän den 29 april. Så jag får vänta på svar tills dess och se om jag lyckats övertala henne. Annars hoppas jag min sjukgymnast ger mig en hjälpande hand. Har meddelat henne beskedet från min husläkare.

I förrgår kväll fick jag både migrän, hade extremt ont i magen och mådde jätte illa. Igår morse var jag extremt trött då jag hade vaknat under natten och legat vaken en dryg timme som jag gör ibland då hjärnan satte igång och började grubbla på vården jag inte fick av min husläkare. Kom upp på morgonen i alla fall och åkte till skolan. På rasten när jag hade bokat klipptid på eftermiddagen såg jag i min almanacka att jag skulle börja på keramikkursen på eftermiddagen igår. Hjälp, tänkte jag och fick smått panik. jag som inte har en aning om vart jag ska. Ringde Jennie och bad om hjälp för att hitta mail och papper från föreningen. men där stod ingenting och mail finns inte. Men fick ett telefonnummer som hon hittade i alla fall.

När jag slutade skolan ringde jag till numret två gånger men fick inget svar men lämnade meddelande på deras svarare, sedan ringde jag även ett annan nummer också och lämnade meddelande till. 45 minuter innan jag skulle vara på plats ringde någon från huvudkontoret för föreningen och meddelande vart vi skulle samlas. Mälarhöjdens tunnelbana. Då var jag på väg hem men slängde mig av tunnelbanan i Sockenplan och stod där och funderade vilken väg jag skulle ta. När jag bestämt mig, lyckades jag inte passa in kommunikationen någonstans med varandra utan fick vänta och vänta på tåg. I Liljeholmen sedan när jag kom dit, så sa det att tåget som skulle ha kommit mot Norsborg var inställer och nästa skulle inte komma förrän om 14 minuter. Då insåg jag att jag hinner inte i tid. men hade inget nummer att ringa. Förutsatte att de hade hört att det var tåg inställda eftersom de samlades i tunnelbanan och väntade in varandra och då fattade att eftersom alla inte kommit, så betyder det att de sista kommer på det senare tåget. Men ack nej, ingen var kvar när jag väl kom dit men stod ändå och väntade i en kvart eftersom jag tänkte att någon kanske kommer tillbaka och kollar efter fler. Nej ingen kom och jag fick vända och åka hem för jag visste ju inte vart jag skulle. Jag var ganska hungrig då jag inte hunnit äta lunch och blodsockret hade börjat sjunka en hel del på grund av det. Blir extremt girning när jag är hungrig. Inte bra för mig att låta bli att äta.

När jag sedan kom hem så i stället för att börja med att stoppa i mig något i magen för att få upp blodsockret, så ville jag få iväg ett mail till föreningen för att berätta vad som hänt. Ville få ur mig allt på en gång medan jag hade det i huvudet så jag satte mig direkt och började skriva efter att jag letat en lång stund efter mail adressen. När jag sedan skulle skicka mitt mail började mejlprogrammet jävlas. Dels la sig mitt mail i utkastet, för att jag hade stavat fel på mejladressen.

Fixade till det men ändå gick inte mitt mail iväg. Mejl programmet hakade upp sig så jag fick stänga ner det och sedan starta om datorn. När jag sedan kom in så gick inte mitt mail att se eftersom programmet haft problem. Även om det låg kvar i utkastet. Det blev droppen för jag orkade inte skriva om alltihopa. Så jag fick ett av mina ADHD utbrott som jag får ibland då i kombination med att jag hade lågt blodsocker, kraftig PMS och en riktigt dålig dag. Denna gång blev det starkare än det brukar. Tror att jag måste justera min Ritalin dos för medicinen hjälper inte så mycket längre. I början med medicinen brusade jag inte upp så extremt och blev inte heller lika lättretlig som jag är nu. Var på grund av mina utbrott och att jag blir så lättretlig jag började med medicinen. Så därför tror jag att jag behöver en högre dos. Hoppas få komma till psykiatrin i Globen snart och träffa dem som har and om min medicin. Skulle varit där i tisdags men sjuksköterskan jag träffar var sjuk så de ringde återbud. Typiskt!

Så nu vet ni, ADHD, PMS, lågt blodsocker och en extremt dålig dag är verkligen ingen bra kombination. Hur som helst så blev jag arg, var ledsen och besviken över att jag inte fick börja på kursen och arg över min läkares beslut och så trött på att ha ont. Men jag är inte deppig, jag extremt trött och har väldigt ont, tänkte inte skita i livet igår. jag är så impulsiv och det är min ADHD i ett nötskal. Jag gör saker så fort att jag inte hinner tänka först. Jag är inte en sådan som är benägen till att kasta bort mitt liv eller till att skada mig själv. Har aldrig varit det. Jag vill inte försvinna jag vill finnas kvar och jag tycker om livet och trivs med hur jag har det idag. Jag var bara så arg eftersom allt och alla bara jävlades.

Kan säga så här att om jag hade velat kasta bort mitt liv, om jag verkligen hade tänkt hoppa, hade jag aldrig skrivit något om det på Facebook, jag hade aldrig lagt ut bilden, jag hade aldrig skickat sms till min sambo Jennie. Jag hade inte nämnt någonting. Hade gjort det i all tysthet. Sådant sprider man inte ut sådär att man tänker göra. Men eftersom jag skrev på Facebook som ville jag bara bli sedd och att någon skulle bry sig. Så det är ett bra tecken på att jag inte tänkte göra något. Nu vet ni hur allt hänger ihop och vad som verkligen hände. Tack alla som brytt sig och skrivit på Facebook. Älskar er.

//Marie

K%C3%A4rlek

Kommentera

