Sidan: Om mig!


Nu har jag suttit och uppdaterat undersidan om mig här på bloggen. Den sidan där det finns en utförlig beskrivning om hur jag fungerar. Ni hittar den i menyn till vänster. Där hittar ni också alla artiklar om mig som varit om min bok, som jag släppte för snart ett år sedan. Det är min självbiografi jag pratar om som heter ”Mitt liv som unik” Den första juli är årsdagen för boken. Boken finns fortfarande att köpa både på Adlibris, Bokus och CDON. Man kan också låna den på biblioteket.

När jag ändå bloggar kan jag ju berätta att jag fortfarande inte har fått svar på mina remisser, men jag väntar med spänning och hoppas på att det ska fungera. men jag räknar inte med något för att slippa bli allt för besviken.

Sedan har jag faktiskt slutat äta min blodtrycksmedicin för tre dagar sedan. Jag tror i alla fall att det är den som jag mår så dåligt av. Den som gör mig så extremt trött, gör mig orkeslös, ger mig darrningar och yrsel. Har fått detta nu varje dag i flera veckor, så nu ska jag testa att vara utan den. Äter ju medicinen bara i förebyggande mot min Migrän. Inte för högt blodtryck. Så redan igår under dagen mådde jag bättre faktiskt.

Nu slog magen bakut igår kväll eftersom jag har min Dyspepsi. (Kronisk magkatarr) Igår hade tydligen magen extra svårt att smält maten jag åt under dagen igår vilket är en av symtomen man kan ha. Andra är magsmärta, illamående, kräkning, övermättnad (blir för tidigt mätt efter måltid) uppkördhet, sura uppstötningar, sug och vakuum känsla i magsäcken, förstoppning, gaser och orolig tarmar. Ibland får jag nog även lite IBS känningar också, sedan just igår var det nog även i kombination med efterkänningar av mensbesvär. Brukar må illa och bli konstig i magen ibland när jag ska ha mens, under mens eller efter mens. Fick i alla fall tömma magen igår eftersom magsäcken inte smälte maten och tömde ut något i tarmarna. Så just idag känner jag mig lite matt i kroppen, är tung i huvudet och ganska trött.

Men annars för övrigt så tror jag att den här tröttheten delvis beror på på blodtrycksmedicinen. Det konstiga är att den här symtomen varje dag har kommit en stund efter jag ätit frukost. Blir plötsligt alldeles matt, snurrig, darrig och mår illa precis som jag får ett blodsockerfall eller något. Har provat då att stoppa i mig något sött och en av gångerna har det blivit bättre då, så jag vet inte. Oftast har jag nu gått mer eller mindre med denna orkeslöshet, dåsigheten och yrseln under hela dagarna. Varit ganska jobbigt. Har också sökt för detta hos min husläkare men hon säger att det inte är något fel. Full normalt att må så här. Förstår inte att min läkare inte ens kan tänka så långt att det är just sorten blodtrycksmedicin jag inte mår bra av och låter mig testa något annat?

Jag var också förre veckan och kollade av mitt blodtryck på ett Apotek eftersom jag har höjt dosen på min ADHD medicin så är det viktigt att blodtrycket inte blivit för högt. I onsdags förra veckan låg trycket på 111/75 och pulsen på 86. Så trycket var ju allt annat än högt då. men jag tycker själv att det var lite för lågt. Ringde både läkare och distriktssköterska och frågade om det. Min läkare sa att det var full normalt men distriktssköterskan jag pratade med tyckte det var lite lågt eftersom jag även haft de symtom jag hade. Så där blev jag inte ett dugg klokare. Dagen efter så gick jag iväg och kollade blodtrycket igen för att ta reda på om det bara var en tillfällighet att det var så lågt dagen innan och då låg trycket på 113/75 och pulsen på 89.

Funderar kanske på att skaffa mig en blodtrycksmätare att ha hemma, så jag kan hålla koll själv på trycket. Borde också kolla blodtrycket igen nu efter att jag slutat med blodtrycksmedicinen, bara för att se om det ökat och se om det är stor skillnad på då och nu.

Jag måste erkänna att jag nu börjar bli väldigt less på denna trötthet jag ständigt går med, för det gör ofta att jag känner det som om jag håller på att bli sjuk. Det gör också att jag inte orkar ta mig för någonting. Att vara dåsig, orkeslös och små yr hela tiden är ganska jobbigt. Ibland har jag inte ens orkat laga mat att eller ens äta liksom. Orkar inte ens tänka ibland. När man blir så trött att man inte orkar tänka längre, då är det fel någonstans. Om det inte är blodtrycksmedicinen så kan det vara sköldkörteln och brist på hormoner som gör mig trött och sedan att jag ständigt har ont någonstans i kroppen gör mig också trött och påverkar mig ganska mycket. Om det inte är det, så vet jag inte vad detta beror på?

En sak är säker och det är att eftersom jag slutat nu med blodtrycksmedicinen så kommer jag få mer migrän i stället, så jag behöver ju egentligen äta medicinen för den hjälper verkligen mot det. Dock försvinner inte min migrän helt men den minskas betydligt. Så det är bara att välja mellan pest och kolera liksom. SUCK! Antingen ha ont i huvudet mest hela tiden eller vara trött och må dåligt hela tiden.

Jag skulle vilja må helt bra jämt och vara helt smärtfri och jag får välja.

//Marie

Kommentera

