Angående mina egna remisser till sjukvården.


Nu har jag fått alla svar från de olika ställena som jag skrivit egna remisser till. Förra veckan fick jag svar från Endokrinologen på Karolinska i Solna. De tyckte mina värden såg bra ut och såg ingen anledning till något besök hos dem för tillfället, men vet ej om jag får tillhöra dem i fortsättningen i stället för min vårdcentral och husläkare som inte kan något om sköldkörteln, så jag har skrivit till dem på Vårdguiden för att få veta det, men har docck inte fått något svar ännu av läkaren i fråga som svarade på min remiss.

Idag fick jag svar från Reumatologen i Solna och de tycker att primärvården d.v.s vårdcentralen eller min husläkare ska beställa en ny magnetröntgen på min rygg. Visar denna tecken på inflammatorisk ryggsjukdom så måste min husläkare remittera mig till reumatologkliniken i Solna för fortsatt utredning. Jag bara undrar hur det ska gå till, för att försöka be min husläkare om att skicka mig någonstans är som att prata med en vägg. Hen lyssnar på mig men vägrar göra någonting. Därför jag skrev en egen remiss. Jag hoppas verkligen att de på reumatologen har skickat en rekommendation till vårdcentralen och min husläkare så hen kan se att hen måste beställa en magnetröntgen åt mig på hel rygg. Jag kontaktade läkaren som har svarat på min remiss genom vårdguiden och frågat om han kan göra detta eftersom de tycker att det är rimligt med en ny utredning på grund av min beskrivning av smärtor, för annars kommer ingenting att hända och jag får fortsätta lida och ha ont.

Fick även svar för två veckor sedan från Smärtrehab på Danderyds Sjukhus. De svarade mest bara att de ser mitt mail till den läkare jag kontaktade som en egen remiss och sa att det kommer stå med i mina journaler och sedan förklarade dom att man måste ha en remiss från läkare för att få komma till dem. Så där hände inte så mycket.

Från klinisk genetik har jag dock inte fått något svar ännu, men det kanske kommer jag vet inte?

Idag var jag dock på vårdcentralen och träffade en läkare angående min blodtrycksmedicin. Min husläkare har semester. Mår ju så dåligt av den sorten jag nu ätit drygt fyra månader. Så nu har jag fått en annan sort som jag hoppas kommer fungera bättre. Tar ju blodtrycksmedicinen i förebyggande mot migrän bara. Ska börja med den nya sorten i morgon.

Nu vet ni hur det har gått med detta eller inte har gått.

//Marie

Kommentera

