Lite filosofi om kristna, om fördomar, respekt och att ha åsikter!


Alltså jag förstår inte varför många kristna enbart utgår efter, tror på och lever endast efter gamla testamentet i bibeln? Då är man väl inte kristen utan då är man väl Jude? Judar lever efter gamla testamentet och väntar fortfarande på att Jesus ska komma till Jerusalem. Kristna tror och lever efter nya testamentet, de tror på Jesus var från Nasaret, föddes i Betlehem och dog på korset i Jerusalem och den historien finns i bibelns nya testamentet. Där står ingenting om att det är fel att vara homosexuell. Jesus sa att man ska älska alla människor. Tycker inte det är helt rätt att kalla sig kristen, när man fortfarande lever efter gamla testamentet.

Jag har inga fördomar, folk får tro på precis vad de vill, de rör mig inte det minsta men de jag är emot är att man inte kan visa mer respekt än vad man gör genom att hålla sina åsikter för sig själv utan man måste yttra sig överallt vad man tycker och tänker om en massa saker man inte gillar. Alla människor är fria att tycka och tänka precis vad man vill och vi har iofs yttrande frihet i Sverige. Men det betyder inte att man få slänga ur sig precis vad som helst för det. Jag tycker faktiskt att om man är människa nog så ska kunna visa sina medmänniskor mer respekt än vad man gör i vårt land.

Man behöver inte gilla allting man hör eller ser eller alla sorters människor eller saker som människor gör eller inte gör eller tycka om människor med olika läggningar, färger, regioner, vita eller svarta, svenskar eller utlänningar eller folk med handikapp eller som är annorlunda. Alla människor är fri att ha åsikter. Men varför måste man yttra sig om allt man inte gillar eller tycker är fel eller fult hela tiden överallt? Man håller ju inte på att yttrar sig eller berättar om allt man tycker om, sådant som är fint eller saker man tycker är bra stup i kvarten. För då framstår man ju som tjatig. Men man är inte ett dugg tjatig när man håller på att älta allting som inte är bra, fult eller dumt hela tiden. Alltså allvarligt allt negativt som folk tycker och tänker om saker i samhället det verkar roa andra mer än sådant som är positivt.

Om man inte gillar visa saker eller inte tycker bra om andra saker så kan man väl hålla käft om det, i stället för att slänga ur sig det till höger och vänster. Det är ju ingen annan som egentligen har med vad du tycker och tänker att göra så vida du inte befinner dig i en debatt. Nu menar inte jag att man inte ska yttra sig om saker man är missnöjd med för att få en bättring på vissa saker. Men då är det en helt annan sak, för då beror det på vad man klagar på eller är missnöjd med och då syftar jag på saker i sin lägenhet eller en granne som stör eller något i sitt bostadsområde som inte är bra. Kan också vara saker som man är missnöjd med i vården eller saker man inte tycker fungerar på en arbetsplats eller saker man inte håller med om i politiken. Nu pratar jag mest om fördomar, om sådant som man tycker är annorlunda, sådant som sticker ut i mängden och sådana saker som många tycker är onormalt. Jag tycker förstås inte att det finns något som heter normalt men det är min åsikt.

Dessutom så ibland går det inte att övertyga varandra om vem som har rätt eller fel, eller vad som är bra eller dåligt. Ibland får man bara acceptera att du tycker så och jag tycker si och det går inte att göra något åt. För man kan inte ändra på andra människor. De jobbet kan man bara göra själv. Alla människor kan inte tycka lika om allting. Så är det bara. Däremot så kan man som sagt hålla debatt där man får framföra sina åsikter om saker och ting men då ska det läggas fram på ett sätt så det inte blir kränkande, personliga påhopp eller verka anklagande. Men bara för att man har en debatt betyder inte det att den leder någonstans för det men då har man i alla fall gjort andra människor medveten om hur vissa saker ligger till och om hur just du tycker om det. Sedan är det upp till andra vad de vill tycka och om de vill göra något åt saken.

Det är likadant om man tycker att en människa gör fel och som inte ser själva att de gör fel eller är på väg åt fel håll i livet. Om man gör dem medveten om vad de gör eller vad som håller på att hända dem så ger man dem en chans att ändra på sig, för man kan inte ändra på saker man inte vet om.  Men man kan inte kräva att personen ifråga ska ändra på sig utan det är upp till personen själv vad den gör åt vetskapen den får om sig själv från andra.

Oftast är det alldeles för jobbigt att höra sanningen om sig själv så man slår direkt allting ifrån sig,  om det man får höra om sig själv. Man tycker ingenting stämmer och det är bara skitsnack det andra säger för jag vet och kan minsann mig själv bäst. Du ska inte komma här och tro att du känner mig bättre än jag själv. Man tycker att allt bara är lögner. Klart inte andra människor kan känna och veta bättre om hur just jag är och fungerar än jag själv. Det håller jag med om, men det är också så här att andra människor som finns omkring dig, ser saker hos dig på andra sätt än du själv gör, dessutom kan de utifrån se saker hos dig som du själv inte ser eller märker av. Därför behöver inte alltid allting vara helt fel som människor ibland sitter och påstår om dig eller det någon försöker talar om för dig att du inte gör så bra. Dessutom många gånger säger människor bara till dig för att de bryr sig om dig och för att de vill hjälpa dig.

Jag tror också att någonstans går ändå att vissa sanningar man får höra om sig själv in ändå, för annars skulle det inte göra ont att höra dem. Sedan får man höra samma sak om sig själv tillräckligt många gånger från olika personer runt omkring sig framlagt på rätt sätt så kommer det vara till hjälp i längden. Där har vi också en viss sorts respekt till varandra.

//Marie

Kommentera

