Boendestöd


Alltså varför ska alltid boendestödet eller samordnarna för boendestödsstället strula? Jag hade först ett boendestödsställe när jag första gången ansökte om boendestöd. Där fungerade ingenting, först fick vi ett boendestöd som vi hade väldigt länge och då gick det halvbra (dålig personkemi med tjejen som vi fick och dåligt upplägg på städning) men fungerade någorlunda bra ändå. Sedan fick vi vikarie för henne under sommaren då hon hade semester och det var en jättetrevlig tjej som vi klickade direkt med trots att hon var ganska mycket yngre än oss. I alla fall klickade Jennie bra med henne. Så efter den sommaren frågade vi om vi fick byta till henne i stället för att under de gångerna hon var här hade det fungerat så mycket bättre än det hade gjort någonsin med den ordinarie. Så det gick bra och den här tjejen fortsatte komma till oss.

Efter ett par månader får vi höra från henne att hon måste sluta som boendestödjare för att hon pluggar och jobbet går ut över studierna. Det gick inte att kombinera ihop det för henne i alla fall. Så då blev vi ju så klart besvikna. När hon sedan slutade gick det flera veckor utan att vi hörde någonting om vem vi skulle få i stället. När vi äntligen hörde av oss hade vi blivit bortglömda. Då i panik slängde de in en äldre kvinna som tidigare jobbat på hemtjänsten. Hon började med att ringa och avboka sitt tid hos oss samma dag hon skulle komma. Sedan gången efter kom hon och var överhuvudtaget ingen bra förebild som boendestöd, genom att stå och berätta att hon också brukar göra precis så som hon ska via oss att man inte ska göra. Sedan höll hon på att skrämma ihjäl vår ena katt då hon sprutade in vatten under badkaret för att städa där utan att titta efter först om katten möjligen hade gömt sig där under. Så intrycket av hennes första besök kändes inte bra alls. Nästa gång hon skulle komma skickar hon först SMS och frågar om hon kan komma idag och jag svarar, visst kom du men inte före ett visst klockslag. En kvart innan hon ska vara här får jag ett nytt SMS där hon skriver. Jag mår inte så bra idag, kan jag komma nästa vecka? Det var droppen. Då ringde vi samordnaren och beklagade oss över henne. Det visade sig att fler hade klagat och de skulle ta bort henne. Vi skulle få en annan men det dröjde några veckor till men fick sedan namn och telefonnummer till den nya. När det blev fredag skickade jag ett sms till den nya för att checka av att hon var på väg. Då svarar hon att hon inte hade en aning om att hon skulle komma till oss den dagen. Samordnaren hade inte informerat henne om det men ändå gett oss namnet på den som skulle komma. Det var droppen så då ringde vi och sa ifrån dem som boendestöd helt och hållet genom meddelanden på telefonsvararen, sedan ringde vi våra LSS handläggare och bad om att få byta ställe för boendestöd. Vi har inte mer ett enda ljud från det stället. Inte ens en förklaring eller en ursäkt fick vi.

Vi hade sedan inget boendestöd alls under hela den hösten. Dessutom fick vi alltid besked om allting samma dag vi skulle ha hjälp eller så fick vi inte veta något alls vad som hände. Så detta strulställe fick vara.

Så i våras fick jag dels ökade boendestödstimmar. Nu hade jag tre timmar varje vecka i stället för två timmar varannan vecka. Det nya stället som vi hade valt ut och som vi trodde skulle vara bättre, ordnade världens gulligaste och bästa boendestöd till oss. Har haft en kvinna som kommit varje fredag nu under hela våren här och som vi fått så mycket förtroende för, både jag och Jennie klickade med henne direkt första dagen. Personkemin var klockren redan från början. Vi blev trygga direkt med henne, hon har hjälp oss och lagt upp ett schema som vi trivs med vilket vi inte ens hade på det förra stället, vi har bestämt tillsammans vad vi ska göra varje gång, vi har hittat en rutin som fungerar för oss, den här tjejen är så lättsam att ha och göra med, hon är skämtsam och rolig, hon är duktig på att ta egna initiativ och inte förlitar sig på att vi ska tala om för henne hela tiden vad hon ska göra åt oss. Som vi fick göra med de gamla boendestödet. Hon går att prata med och hon lyssnar på oss och hon frågar om det är något och berättar saker som händer så vi vet innan. Allt fungerar så himla bra.

Så precis innan sommaren här får vi veta att hon sökt in till en utbildning och tänker börja plugga i höst och hon vet inte hur det kommer bli om hon kan kombinera jobbet med plugget. Hon var också noga med att tala om att hon inte heller hade tackat ja ännu till utbildningen som hon kommit in på. Hon hade till sista juni på sig att ge besked till skolan. Sista gången nu innan midsommar, så ringde hon en stund innan hon skulle komma och hörde efter om samordnaren berättat för oss att hon skulle ha med sig en tjej denna gång som skulle vikariera för henne under sommaren. Samordnaren hade bestämt att den här tjejen skulle vara med. Vi ska ha vikarie i två veckor. Då vår ordinarie har semester, sedan har vi också semester men har spridit ut tre veckor under hela sommaren då vi sagt i från boendestöd. Så hela sommaren är planerad och klar, även vad vi ska göra då ordinarie är här och vad vi ska göra när vikarien kommer. men samordnaren hade inte meddelat oss så detta fick vi veta en stund innan hon skulle komma att denna tjej skulle vara med. Detta kändes konstigt och jag fick en olustig känsla av att det var något mer tanke bakom detta.

Så nu har det varit midsommar som gick bort, sedan har vi haft en av våra semester veckor, så idag skulle då ordinarie boendestöd komma, men hon dyker inte upp. Jag skickar SMS både till hennes jobb nummer och till privata mobilen. Då ringer hon och säger att hon har fått ett annat uppdrag och undrar om samordnaren hört av sig till oss. nej säger jag, har inte hör något alls. Hon blir jätte sur, sedan så tror jag genast att nu har samordnaren bytt ut henne och gett oss någon annan typ vikarien som var här senast och träffade oss. Då sa jag det att om vi ska byta boendestödjare igen så skiter vi i boendestöd helt och hållet. Då får det vara. Vi vill inte ha någon annan än dig. Så nu vet hon det. Då sa hon att hon skulle ringa samordnaren och sedan ville hon ringa mig igen i kväll. Så vi kommer höras då.

Efter en stund ringer då vikarien som fått order om att åka hit till oss av samordnaren och vi undrar varför då? Varför ska inte vår ordinarie komma? Du ska ju komma nästa vecka liksom. Vikarien visste inte det. Men tyckte jag skulle ringa samordnaren. I alla fall sa jag ifrån vikarien idag.

När vi lägger på får jag ett SMS från samordnaren att vikarien är på väg och att det blivit en miss i planeringen för när jag skulle ha boendestöd igen efter semestern. Har varit ledig en vecka och den andra fredagen gick bort för att det var midsommar. Då ringer jag samordnaren och ifrågasätter vad som har hänt och får ingen vettig förklaring på vad som hänt. Sedan säger hon att vikarien är inbokat på mig nu framöver. Då började jag ifrågasätta det för hon är inbokad två veckor under sommaren nu bara. Jag undrade om de visste hur det blir med den ordinarie sedan efter sommaren men det visste inte samordnaren så jag fick inget svar på det. I alla fall informerade jag henne om att måste vi byta ut den vi har nu så skitar vi i boendestöd och förklarade hur bra det fungerade med den vi har och att hon är den bästa vi haft. Så nu vet samordnaren det också.

Vi kan nämligen inte få någon bättre än den vi har nu så om det förstörs på grund av olika orsaker då får det vara. Tänker inte börja om igen. Som jag skrev längre upp, det handlar om tillit, trygghet, personkemi, öppenhet, ärlighet, ålder till en viss del, att lyssna på varandra, att klara av att prata med varandra om det är något och att det känns helt bra. Nu går man ju inte ihop med alla människor till 100 % som man har runt omkring sig, men det viktigaste är ju att det fungerar så bra som möjligt för att det ska hålla i längden eftersom man ändå ska ses en gång i veckan för min del. För andra kanske de träffas flera gånger i veckan. Blir ju lite som en personlig assistent men inte riktigt i den graden. Sedan är det ju så att man som kund faktiskt ska släppa in en person in på sitt liv till en viss grad beroende på vad man behöver hjälp med. Det blir ganska jobbigt då att behöva släppa in nya människor hela tiden och börja om från början med allt.

Sedan har vi ju funktionshinder som kräver att vi är i stort behov av just rutiner och struktur i vardagen och just de som många av oss behöver hjälp med för att klara av vissa saker i vardagen och framför allt i boendet. Den tryggheten försvinner när det blir en massa förändringar hela tiden och speciellt när plötsliga förändringar sker och man får veta saker samma dag. Detta verkar samordnarna inte förstå eftersom oftast får man besked om saker samma dag man ska ha boendestödet eller en liten stund innan de ska komma att det inte kommer eller att det ska komma vikarie och liknade. När det gäller folk med funktionshinder kan man inte komma med saker med så kort varsel utan de måste tänka på att ha längre framförhållning. Många av oss behöver tid på oss att ställa in oss på att något nytt eller annorlunda kommer ske till nästa gång, tid att vänja oss med tanken att något inte kommer bli eller vara som det brukar. Undrar om människor utan funktionshinder kan förstå detta? Nu är ju iofs jag ganska flexibel ändå och kan vara väldigt spontan i många avseenden men alla kan inte det. Men jag behöver och vill få besked om saker och om förändringar minst en dag innan för att jag ska klara av att acceptera dem, men det är också lite beroende på vad det handlar om förstås.

Finns människor speciellt med Asperger Syndrom som blir helt förstörda av plötsliga förändringar, det fixar inte det överhuvudtaget. Andra kan ta det om de blir förvarnade lång tid innan och får en tydlig beskrivning över vad som ska ske i stället. Först kanske man bara nämner det en gång i farten, sedan när förändringen börjar närma sig, så måste man tala om det igen och då förklara ingående vad det kommer innebära och vad som händer i stället, sedan påminna igen några gånger till innan det sker för att personen ska förstå och hinna ställa in sig och vänja sig vid tanken på att det kommer ske en ändring i något rutin. Många behöver bli väldigt förberedda för att orka och klara av det. Så det handlar om princip och respekt till individer med funktionshinder helt enkelt. Detta är riktat till samordnarna och inte till mitt boendestöd. Hon vet och förstår, hon är helt underbar och detta är inte hennes fel, det som hände idag.

Samordnarna hade plötsligt tagit bort hennes pass från oss och gett henne andra uppdrag, bokat in vikarien på oss i stället framöver utan att meddela oss om det. Kallar inte det respekt. Man kan väl inte bara byta ut folks boendestöd till andra hur som helst när helt det behagar. Vi skulle bara ha vikarien två gånger då vår ordinarie har semester inget annat. De hade tänkt slussa in ett nytt boendestöd till oss utan att säga något om det. De tyckte väl att de var smarta genom att göra så. Tycker det var både fult och nonchalant att göra så.

Nu har jag inte pratat med boendestödet och fått veta vad som egentligen hände, men fått veta att de har ändrat tillbaka så vår ordinarie boendestöd fortsätter hos oss och att vikarien bara kommer som det var bestämt. Sedan vad som händer i höst sedan vet jag inte ännu. Mitt boendestöd skulle ju ringa i kväll, så då får jag väl höra vad som hände och vad som gäller. Samordnaren kunde ju nämligen inte ge något svar i alla fall på någonting. Dessutom så var hon så feg att hon bara skickade SMS i stället för att ringa.

Litar mer på mitt boendestöd än på samordnaren i alla fall. Återkommer om det här när jag pratat med mitt boendestöd sedan.

//Marie

Kommentera

