Klimakteriet och ny bok!


Jag måste berätta att jag verkar redan har kommit in i klimakteriet. Tror jag varit där ett tag i och för sig. Men nu är jag där på riktigt. På ett sätt känns det spännande men samtidigt är det lite jobbigt. För det första blir jag ju bara 42 år i november, så jag är extremt tidig. Min mamma var tidig så det ligger väl i generna. Sedan är ju jag sjuk i sköldkörteln också vilket antagligen bidrar till det tidiga klimakteriet. Men jag tycker ändå det känns lite väl tidigt. Men när jag tänker efter så har jag nog som sagt varit inne i det redan i något år.

För jag har haft minska mens och minskad antal blödningsdagar ganska länge nu, jag har haft extremt ont i brösten mellan varven speciellt i innan mens. Jag har haft en hel del migrän och ganska tuffa PMS besvär men humörsvängningar och smärtsam mensvärk i magen. Nu senast har jag börjat få gå och kissa rätt mycket, antagligen torr i slemhinnor, jag har börjat svettas som ett bacon, alltså vallningar som rinner och droppar så jag blir plaskblöt. Dessutom kom det nu ingen mens senast, så jag har antagligen nått min menopaus. Den biten är så välkommen känner jag för jag har haft det så jobbigt men min mens sista åren. Men att hålla på att svettas som en tok är inte så himla kul.
Har köpt ett kosttillskott som ska hjälpa mot svettningar, som jag precis börjat äta och hoppas det ska lindra lite. Egentligen ska man äta östrogen men eftersom jag är sjuk i Sköldkörteln så ska jag inte blanda hormoner. Har fått höra folk som gjort det och blivit super dåliga. Därför hoppas jag detta hjälper. Om det inte räcker, så tänkte jag prova en progesteron kräm men östrogen i som verkar lokalt. man smörjer handledernas insida bara. Men äta östrogen piller det gör jag inte.

På ett sätt är jag lite orolig ändå för det som händer med mig och det är inte själva klimakteriet för det är så välkommet. Det som oroar mig är att jag är så himla tidig. De flesta kvinnor börjar få sina första tecken redan vid 45 års ålder och jag som är 41 år är redan mitt i det. Fast egentligen borde jag kanske tacka och ta emot att det är tidigt för sedan när andra är mitt i det så är jag klar med det och kan leva livet som aldrig förr.

En annan sak som gick upp för mig ganska tydligt i och med att jag börjat konstatera att jag faktiskt är i klimakteriet, det är att jag nu inte längre kan bli gravid. Inte för att jag någonsin velat ha barn heller eller för att jag inte ens vet om jag kunde få några barn innan klimakteriet, eftersom jag aldrig varit gravid. Men det blev så påtagligt och tydligt att för plötsligt försvann den största delen av mig som kvinna bara sådär hux flux. Känns konstigt på något sätt ändå tycker jag. Det har blivit en liten tankeställare det här måste jag säga och det är en stor omställning i livet.

Det är mycket tankar och funderingar som flyger runt i mitt huvud just nu och det finns många obesvarade frågor inom mig. Eftersom min mamma är död så har jag ju ingen att prata med om det här och om det som händer med mig och min kropp.. Pratar med min Jennie men hon är inte där ännu eller så har hon varit där till och från hela tiden med tanke på hennes Kallmanns Syndrom som bland annat påverkar hennes hormoner. Önskar att jag hade någon att prata med som redan gått igenom klimakteriet och även någon att prata med som varit tidig precis som jag. Önskar det fanns lite information om Hypotyreos min sköldkörtelsjukdom och klimakteriet att läsa om. Men tyvärr vet man inte vilket samband dessa har och och det påverkar varandra och hur de gör det. Det är synd tycker jag.

Så jag får ta detta för vad det är och se vad som händer och fötter.

En annan rolig nyhet som jag nu kan berätta, är att jag faktiskt ha på börjat att skriva på min andra bok. Har iofs bara skrivit en titel och gjort innehållsförteckning men ändå. Det är alltid en början. Resten får vänta lite för just nu är det mitt i Stockholms Pride så detta ska jag nu fortsätta fira, sedan har ju Jennie semester och vi ska göra lite dagsutflykter under veckorna som Jennie har semester efter Pride.

Ha en trevlig fortsatt sensommar.

Happy Pride

//Marie

11701237_10153499890917520_5776951709132089261_n

Kommentera

