Har gett upp boendestödet!


Jag skapar ett nytt inlägg och skriver om det andra jag måste får ur mig. Det handlar om att jag precis har förlorat mitt fantastiska underbara, fina, roliga och duktiga boendestöd. Hen skulle börja plugga och skoltiderna passar inte in med dagar och tider för mig som jag vill att hen kommer. Så jag förlorade hen som boendestöd. Tycker det känns både konstigt och tråkigt. För jag har nu gett upp det här med boendestöd. Jag bytte från Omsorgskompaniet till Bra Liv för att gjorde inget annat än krånglade på gamla stället. Fick byta person hela tiden eller så fick jag ingen hjälp alls i långa perioder. Det nya stället började nästan på en gång att krångla det med, då min samordnare gick på pappaledighet så jag fick en vikarie.

Okej, problemet är egentligen att jag behöver ju ha boendestödet men orkar inte med det längre då det varit för mycket krångel i så lång tid.

Vikarien lyssnar inte, missförstår det man säger, gör lite som hon vill och meddelar inte förändringar förrän i sista minuten endast via sms och så vidare. Men jag fick däremot världens bästa boendestödsperson som kommer hem till mig, som är typ i min ålder och som både jag och Jennie min sambo klickar med direkt. Tyvärr så skulle hen plugga och det fungerar inte för hen att komma till mig på fredagar eftersom Jennie ska vara med och känner då att jag inte orkar börja om med en ny, hur mycket jag än skulle behöva det. Så nej, det får vara känner jag. Människan som kom till mig som boendestöd har i alla fall blivit en vän för livet, så vi kommer inte sluta ha kontakt, men det blir ju inte samma sätt längre. Kommer sakna hen mycket faktiskt eftersom jag träffade hen ändå en gång i veckan under ett halvår i alla fall minst. Hade så roligt tillsammans, vi har byggt upp många bra strategier för städandet, gjort ett jättebra schema för vad vi ska göra gång på gång. Schemat satt boendestödet och gjorde åt mig, sedan fick jag läsa det och godkänna det. Så skönt att veta från gång till gång vad vi skulle göra nästa gång.

Sedan känns det olustigt att inte ha hjälp längre, men jag vänjer mig väl med det också. Kommer kännas konstigt på fredag. Min sambo kommer ju börja jobba på fredagar också nu, så kan hon sluta en timme tidigare varje dag i stället. Tycker hon är skönt för då slipper hon rusningen på vägen hem som tar mer energi av henne varje dag. än jobbet i sig på halvtid.

Ska försöka se om jag kan hålla schema och rutin som jag byggt upp med mitt boendestöd, så länge det går men känner jag mig själv rätt kommer jag falla ur det efter ett tag, eftersom det är just det som är mitt problem. Behöver hjälp med struktur, organisation och rutin i städandet här hemma. Hjälp att få tummen ur röven och att fortsätta hålla bestämda rutiner rullande. Så det är inte så att jag inte KAN städa eller VET hur man gör.

Problemet med mig är att jag gillar verkligen inte att behöva ha hela mitt liv schemalagt. I alla fall känns det så när man måste schemalägga så mycket underdagarna för att saker och ting ska fungera. Då känner jag en press över att det blir för mycket måsten. jag vill kunna leva som jag vill och göra det som kommer mig för ibland och inte alltid gå efter att nu ska jag göra det och sedan ska jag göra det och det hela tiden. Tycker det är otroligt jobbigt att ha det så men som sagt får man det till att bli rutiner i stället så flyter det in i vardagen automatiskt och det kanske inte känns som en massa schemalagda måste hela tiden. Jag vet inte. Städandet känns inte riktigt som ett måste längre utan har blivit till en vana att städa på fredagar. Hoppas det kan få fortsätta kännas så utan mitt boendestöd. Kan lätt bli att nä, det behövs inte idag, jag gör det nästa fredag i stället. Sedan ju längre man väntar ju mer blir det att göra och ju svårare blir det att få det gjort. Ska försöka hålla kvar vissa saker i alla fall. Får se hur det går.

Sedan en sak till, det finns ju en gräns för hur mycket strul och krångel man ska behöva stå ut med som funktionshindrad när man söker en hjälpinsats. När det gäller boendestöd så handlar det ju om att man faktiskt släpper in en människa i sitt hem och inpå sitt liv. Att behöva göra det om och om igen gör att tryggheten försvinner, man tappar förtroendet och det blir svårare att svårare att börja om och släppa in någon ny igen ju oftare det måste ske.

När man har funktionsnedsättningar är det så viktigt med rutiner och fasta punkter i tillvaron hela tiden. När man söker boendestöd så behöver man ju oftast det på olika sätt, dessutom söker man ju för att man redan har kaos i tillvaron men olika saker och då behöver man inte mer kaos eller strul i sin vardag för att hjälpinsatsen håller på att strular hela tiden. Det är viktigt att få känna sig trygg.

Hur tror de att man själv ska kunna få ordning på rutiner, få någon sorts struktur och försöka organisera saker i sitt liv när boendestöd och samordnare inte kan hålla ordning på sina egna eller kan hålla koll på vad de håller på med? De gör det inte lätt för sina klienter måste jag säga. Boendestöd ska ju hjälpa till att ge trygghet åt folk som behöver det för att fungera i sin tillvaro och jag tycker verkligen inte att de klarar av den uppgiften särskilt bra. De stjälper snarare än hjälper när det inte själva kan sköta sina jobb som de ska. Nu pratar jag alltså om samordnare inte om de som kommer ut och hjälper människor som oss med funktionsnedsättningar. Även om det har hänt jag ett par gånger faktiskt har funderat på varför just denna person egentligen jobbar som boendestöd? Då syftar jag på den första jag hade på Omsorgskompaniet. Även en vikarie jag fick där som verkligen inte tog sitt jobb på allvar var inte ens boendestödjare utan jobbade bara inom hemtjänst. Min senaste nu på Bra Liv var bäst. Hoppas verkligen att fler tycker om och uppskattar hen lika mycket som jag har gjort och fortfarande gör.

Sedan är det mycket som ska stämma, när det gäller personen som kommer för att hjälpa en. Personkemin ska stämma, man ska gärna klicka direkt med varandra , man ska kunna lita på varandra, man ska kunna samarbeta på ett bra sätt, jag ska inte behöva tala om för boendestödet vad hen ska göra för att hjälpa mig, man ska ha roligt tillsammans, man ska kunna prata med varandra om det är något som inte känns bra eller om man vill förändra något, boendestödet ska vara lättsam, glad och positiv, personen ska jobba och bestämma saker tillsammans MED mig inte överhuvudet på mig, personen ska lyssna på sig och utgå efter vad jag vill, fråga mig om saker är okej att vi gör, dessutom ska personen ha en viss erfarenhet av sitt jobb och ha erfarenhet och kunskap om många olika funktionsnedsättningar, så den vet var den ger sig in på och hur de ska ta personer de kommer för att hjälpa. Det är mycket som ska klaffa för att det ska kännas bra. De senaste kändes för bra för att det ska kunna bytas ut. Ingen kan ersätta mitt boendestöd, ingen kan vara lika bra eller bättre än hen var. Jag hade det bästa jag kunde få tyckte i alla fall jag.

Så att hålla på byta person som boendestöd stup i ett funkar inte för mig i alla fall i längden. Dessutom stör det tryggheten och förtroendet och osäkerheten ökar mycket när det kommer nya hela tiden. Därför har jag nu sagt ifrån mig boendestöd även fast jag egentligen behöver det. Tycker allt detta strul tar mer energi av mig än att försöka få struktur, organisera och få in hållbara rutiner på städandet. Så ska det ju inte vara. Därför blir det bättre att vara utan känner jag.

Det känns också som att jag kanske inte vet om jag egentligen gör rätt, men det går ju faktiskt att ansöka på nytt längre fram igen om jag vill ha insatsen på nytt. Men just nu orkar jag inte med någon ny människa som ska komma och styra och bestämma och kanske till och med ändra på allt det som jag byggt upp och redan fått av min gamla boendestöd. Det tycker inte jag är att hjälpa, det är snarare att förstöra. Kommer kanske en dag då jag känner mig redo att börja om igen och då ansöker jag på nytt då i så fall.

//Marie

slide_3

 

Kommentera

