Slutföra projekt innan jag påbörjar något nytt.


Hej på er!

Förlåt att jag inte har bloggat på ett tag, blir liksom inte av eller på något sätt glömmer jag bort det också ibland. Kanske för att jag inte kan blogga när jag inte har något att skriva om. I alla fall så förlåt för att jag är så dålig på att blogga. Nu har jag plötsligt flera saker att blogga om så jag funderar på om jag ska göra flera blogg inlägg eller skriva allt i samma inlägg?

I detta inlägg tänker jag i alla fall skriva om de två saker som just nu känns jobbigast. Det första är att jag blir tokig på mig själv för jag har så många påbörjade saker som bara blir liggande och som jag aldrig gör klart. Dels har jag en photobok som jag påbörjad online i ett program på datorn. det är en fotobok med bilder på min älskade katt Spookie som jag fick låta somna in precis innan jul förra året. Har inte orkat göra klart det då det tagit emot för mycket och gjort för ont att hålla på med minnen av min katt. Hon fanns ju ändå hos mig i 14 år.

Har även påbörjat att skriva en ny bok som också ligger och finns på datorn. har bara kommit till innehållsförteckningen så jag har inte skrivit några sidor ännu. Planerar fortfarande hur jag ska lägga upp det.

Sedan har jag pärlplattor som ligger som jag påbörjat, ska bli en drömfångare. Jag har ju köksstolar kvar som jag ska klä om, har bara en färdig hittills. Sedan har jag ju en massa lättlästa böcker jag köpt på mig som jag ska läsa plus några andra böcker, jag har även en massa pysselböcker jag köpt på mig jag borde hålla på med, sedan håller jag just nu på att bygga ihop en modell av Eiffeltornet. Det är typ ett lite Meccano som jag köpte på tekniska museet. Den är snart klar, höll på hela dagen igår söndag. Sedan har jag en massa pyssel liggande som jag köpt på Panduro. Har en påbörjad väv, en massa garn jag hade tänkt göra något av, har material till att göra tavlor med hjälp av en teknik som heter Mixed Media, vilket betyder att man blandar flera pysseltekniker. Detta ligger och väntar på att jag ska hålla på med det. Har även en massa julpyssel liggande som också ska göras närmare jul. Lite saker jag köpte på REA förra hösten inför förra julen som aldrig blev av att jag gjorde.

Sedan köpte jag nyss en materialsats med där man kan måla fjärilar på vykort. Färdiga mallar som man bara färglägger. Har ett målar kit jag köpte också för länge sedan. Undrar om färgerna fortfarande är okej där eller om de torkat in? Har några små trä stolsmodeller i miniatyr som ska sättas ihop hade jag tänkt, men bet blir heller aldrig av. Påbörjade även ett tag att hålla på med papper modeller men det tröttnade jag också på.  Samlar på mig så mycket saker som verkar kul och som jag egentligen är intresserad av för jag älskar att jobba med händern, men så blir det aldrig att jag gör klart dem eller ens gör dem överhuvudtaget. Dels för att jag inte hinner men också för att jag har svårt att ta mig för något när jag inte känner för det eller verkligen går in för det.

Sedan har jag ju denna blogg som jag är dålig på att skriva i hela tiden. Jag påbörjar så mycket saker hela tiden för just för stunden så brinner jag för det men ganska fort så tröttnar jag och så blir det liggande till jag känner för att ta tag i det igen, om jag en tar tag i det igen. Hur lär man sig slutföra en sak innan man påbörjar något nytt? Tänker ofta när jag hittat något nytt projekt att just ja , har ju det gamla liggande men det kan vänta, det gör jag en annan gång, nu vill jag göra det här i stället.

Kanske måste försöka lägga upp en strategi för mig själv att slutföra en sak jag påbörjat och när det är klart för jag belöna mig mig själv med att köpa något nytt inte innan. Men först måste jag slutföra allt det jag redan har, får inte köpa nytt innan dess. Även om det frestar när jag ser det. Får prova detta och se hur det går men jag är skeptisk över att det kommer fungera. Jag känner mig själv.

Har en massa trådar med projekt åt alla håll som bara blir ett enda trassel när det inte blir slutförda.

//Marie

garntrassel

 

One thought on “Slutföra projekt innan jag påbörjar något nytt.

  1. Känner igen mig jättemycket i det du skriver Marie, särskilt ”det gör jag en annan gång, nu vill jag göra det här i stället”. Det är som alla mina sinnen försöker hitta nya saker att flytta uppmärksamheten till, precis hela tiden – har också adhd. Det positiva är att jag ofta får höra hur påhittig och kreativ jag för att jag är så öppen för nya saker jämt och ständigt, jag brukar säga att jag är som en levande mind-map 🙂

    Natthälsningar från Petra

Kommentera

