Lättlästa böcker!


Nu till mitt andra blogginlägg och det får bli det sista för idag.

Jag har ju alltid haft svårt med läsningen. Jag har svårt att förstå och ta till mig det jag läser för att jag läser så väldigt långsamt. Tar en sådan tid för mig att läsa genom en text eftersom jag oftast måste läsa om det flera gånger innan det går in och jag förstått vad jag läst. Det är ganska jobbigt och tär på både kraft, tålamod, koncentration och tid.

Det har gjort under min uppväxt att jag aldrig hittade nöjet och spänningen med att läsa och upplevelsen med att kunna fly in i en bok en stund när man inte orkar med vardagen. Om jag läste något när jag var liten så var det bilderböcker med så lite text som möjligt och så skulle det vara väldigt stor stil på den text som fanns i boken för att det skulle locka mig att läsa och för att jag skulle förstå vad det stod. Men helst läste jag inte alls. Det var bara jobbigt och tog för mycket koncentration av mig.

Tjocka böcker, mycket text, litet teckensnitt, långa meningar och svåra ord, tröttnade jag på innan jag ens hade läst klart första sidan i en sådan bok. Så det var ingenting för mig, då var det bättre att låta bli att läsa överhuvudtaget

När jag som vuxen första gången under 2003 kom i kontakt med lättlästa böcker, öppnade sig en helt ny värld för mig. Jag gick en kurs på Långholmens folkhögskola för människor med läs och skrivsvårigheter och på en rast hittade jag hyllan på skolan med lättlästa böcker. Min första lättlästa bok jag läste som faktiskt låg framme var boken om Stockholms blodbad. Den var så spännande att jag sträckläste den direkt. Då upptäckte jag också för första gången hur spännande det var med historia. Det häftigaste var att för första gången någonsin förstod jag vad jag läste i en bok och jag kunde inte sluta läsa den förrän jag var färdig. Det var så häftigt och vilken aha upplevelse det var. Hade aldrig förut läst klart en bok så snabbt. Dessutom hade jag aldrig tidigare upptäckt hur roligt det var att läsa. Att upptäcka lättlästa böcker var det bästa som kunde hända mig, även om jag först tyckte det var lite pinsam med dessa böcker eftersom det kändes som jag satt och läste barnböcker. Jag trodde i alla fall att andra skulle tro det, så jag talade aldrig om för någon att jag läste dessa böcker eller visade det öppet till en början.

Efter det så har jag fortsatt att läsa lättlästa böcker under åren, jag har bland annat läst mycket fakta böcker om olika saker som jag egentligen borde ha lärt mig redan i grundskolan, men som jag inte hade förmågan då att ta in och lära mig då. Jag tror mycket berodde dels på att jag inte var intresserad, men så var skolböckerna för svårt skrivna, så jag förstod helt enkelt inte vad det stod. Sedan var det alltid så mycket text i skolböckerna så jag varken orkade eller klarade av att läsa texterna och blev trött bara av att se texterna. Då är det inte konstigt att jag inte lärde mig något. Jag är ju inte heller teoretiskt lagd utan jag är den praktiska typen.

Detta har gjort att jag största delen under mitt vuxna liv inte varit särskilt allmänbildad. Men genom att läsa lättlästa böcker har jag lyckats bygga upp en del av den kunskap jag inte kunde ta till mig i skolan. Har även läst lite samhällsinformation som LL Förlaget gett ut som en skrift om valet och en bok om politik som jag aldrig tidigare varken orka bry mig om, förstått mig eller varit intresserad av även om jag alltid har röstat förstås ändå.

Har också kunnat hänga med och läsa populära böcker som alla andra läser för att de har släppt dem som lättläst och det har känts väldigt bra. Har läst Johan Ajvides böcker, Barnes ö, Mitt liv som hund, ett par av Fågelströms böcker, Hundraåringen, en del klassiker som Dracula, Frankenstein, Ondskan och någon böcker av Selma Lagerlöfs också.

Det är så roligt att läsa när jag förstår vad jag läser och roligt att även mer och mer kända böcker blir lättlästa. Nu väntar jag på att fler av Johan Ajvides böcker ska bli lättlästa, jag skulle önska att det kom en fakta bok om Buddismen, så vill jag att Boktjuven som är så tjock kommer som lättläst. Skulle heller inte vara helt fel om det kom en lättläst bok om släktforskning. Vill så gärna lära mig det, men behöver ha informationen om det lättläst och stegvis hur man gör för att kunna lära mig och förstå hur man ska göra. Annars tappar jag så snabbt intresset. Är så glad att Utvandrarna nu har kommit som lättläst för det är böcker jag aldrig skulle kunna ta mig genom annars, men som lättläst kommer till och med jag klara av att läsa den.

Jag tycker det är helt underbart med lättlästa böcker och det är det bästa som finns. Tycker det är så synd att det fysiska LL förlaget lagts ner men bra att de fortfarande finns kvar på Internet och fortsätter göra lättlästa böcker för det är så värdefullt. Hoppas de aldrig sluta göra lättlästa böcker. Det behövs verkligen för många av oss som har svårt att läsa. Nu läser jag lättlästa böcker hur öppet som helst och bryr mig inte om i fall något tittar på mig eller tror att jag läser barnböcker. För mig är det så viktigt att förstå vad jag läser och då läser jag det som passar mig oavsett vad andra tycker. Om lättlästa böcker för vuxna inte fanns så skulle jag behöva bli tvungen att enbart läsa barn och ungdomsböcker för att förstå vad jag läser och det skulle vara både pinsam och ganska förnedrande faktiskt även om jag nu läser sådana böcker också ibland och då faktaböcker för det mesta. jag vill ju bara lära och bilda mig och då måste det vara enkelt för att jag ska kunna ta till mig, det, förstå det och för att det ska fastna så jag kommer ihåg det.

Idag finns det faktiskt lättläst kurslitteratur och skolböcker. Finns även skolböcker som är inlästa på CD så man kan lyssna på dem i stället för att läsa om det är svårt. Önskar att det fanns sådant när jag gick i skolan. Vad lättare allt hade varit för mig då. Skulle nog behöva läsa om delar av grundskolan egentligen jag för att lära mig det jag missade då, har ju inte heller läst gymnasiet mer än ett år,  men nu känner jag inte att det är någon idé att ta igen något, utan jag läser lättläst och försöker lära mig en massa ändå så mycket jag kan.

Man kan även köpa körkortsboken lättläst vilket är fantastiskt bra och den vill jag ha, se bild nedan, men tyvärr är den ganska dyr. Det går framåt med allting och det är så bra. Finns ju även lättlästa nyhetstidningar också vilket behövs för en vanlig tidning är ganska svår att förstå när man har svårt att läsa.

Jag har hittat mitt sätt att läsa på och förstå det jag läser. Sedan finns det andra sätt också. Man kan lyssna på ljudböcker och CD böcker, så finns det böcker med extra stor stil också. Men för mig fungerar lättläst allra bäst.

//Marie

banner_bocker_aug2014_467

banner_aug2015_467

9789170533617_200

 

 

lattlast

1004681_383224605143209_571391115_n

Rull_8sidor_sommar_2015

 

Kommentera

