Vilken omställning!


Känner mig lite övergiven idag. Min sambo är inte hemma och mitt boendestöd är inte här som vanligt. -en skiner idag men ovanför mig regnar det. Känner mig som Ior. Ganska låg! Har ingen lust med någonting idag. Tar emot något vansinnigt känner jag. Men måste försöka släpa fram dammsugaren i alla fall.

11892149_10153585532302520_445447404908655489_n

Det är en stor väldigt omställning det här här från att jag haft både Jennie och mitt boendestöd här hemma varje fredag, (vi har hjälpts åt med städningen, dessutom har vi pratat mycket, skrattat och haft roligt tillsammans) till att stå här helt ensam nu och göra precis allt själv. Nu är det bara så tomt och tyst.

Därför tänker jag inte göra lika mycket varje fredag som vi gjorde tillsammans. Det orkar jag inte. Utan jag tänker lägga upp i förväg vad jag ska göra varje fredag så gör jag det, sedan om jag åstadkommer det jag bestämt för dagen, så får jag vara nöjd med det. Tänker inte vara hård mot mig själv eller ställa höga krav, för då kommer det här aldrig att fungera. Dammsugning var målet för idag och det har jag gjort nu. Så nu har jag varit duktig. Jag har ett mål till för idag, jag ska dela upp ren tvätt och ta hand om mina kläder och lägga in dem i skåpet. Jennie får ta hand om sin del när hon kommer hem.

Jag kommer göra så att jag dammsuger varje fredag, så länge inget viktigare dyker upp på en fredag eller att jag är sjuk. Sedan kommer jag städa badrummet varannan fredag. Disken sköter Jennie, tvätten gör jag också på fredagar och under helgen. Jennie vattnar blommor och sköter dem. Bädda rent i sängen får bli en gång i månaden. Sedan när vi kan får vi ta större städning tillsammans och då får vi göra så som vi gjorde med boendestödet att vi tar ett rum åt gången. Nästa gång är det i alla fall vardagsrummet som ska göras. Då ägnar man sig bara åt det rummet, förutom dammsuger hela lägenheten. Blir lättare och städa om man inte behöver göra så mycket varje gång. Då hoppas jag att det kommer fungera. Ska i alla fall försöka så gott jag kan.

Det kommer bli så tufft, men det borde fungera och efter ett tag ska det normalt  rulla på automatiskt utan att jag tänker på det. Men det är inte självklart när det gäller mig och som har ADHD.

Jag återkommer om det här om några veckor igen och berättar hur det går och hur det fungerar för mig.

Nu ska jag ta hand om tvätten, sedan ska jag göra ett schema till mig själv och dessutom skriva ett till blogg inlägg om något helt annat.

//Marie

Marie städar

Trött städerska

 

 

 

Kommentera

