Rasistisk eller inte?


Idag tänkte jag skriva om min frustration över att folk så ofta tar allt jag eller Jennie delar på Facebook som rasistiskt. Även över att folk retar sig på oss vad vi än skriver. Spelar ingen roll vad det är för något. Är det inte något som man tar illa upp över så klagar man på att vi lägger upp för mycket av en sak i stället.

Så fort vi lägger in saker både på våra egna sidor eller andras så är vi rasistiska. Spelar snart ingen roll vad vi delat. Antingen stör man sig på ett ord i rubriken i det vi delat eller en bild, eller på vart man delat inlägget ifrån alltså källan till inlägget eller så är det innehållet som är fel. Eller så stör man sig på åsikten om något.

Kan kan inte tänka så långt att ofta det vi delar inte kommer direkt från oss. Oftast har vi sett någon annans inlägg och delat det vidare. Varför ska vi då för skit för att man som exempel ogillar ett ord i en rubriken till det vi gillat? Inte vi som satt rubriken för tusan. Gnäll på källan till det vi delat i stället. Vi delade inlägget kanske för att vi gillade bilden eller håller med om en åsikt, eller tycker att innehållet i sin helhet var bra. Men nä man gnäller på oss, vi får långa uppsatser som kommentarer om hur missnöjd man är över en detalj i det som vi delat utan att vi bett om det. Vi delar inte alltid saker för att vi vill ha andras åsikter om det vi delat, utan för att vi själva tyckte detta var bra, eller för att vi gillar det.

Men oftast hittar folk alltid något de måste gnälla på oss för. Varför ska vi få skulden för allt? Varför ska vi känna oss rasistiska i allt vi delar. Vi vågar snart inte dela någonting längre, för risken att bli eller vara rasistisk i andras ögon.

Sedan som om detta inte var nog, Jennie hon får skit för att hon delar för mycket av vissa saker. Folk klagar över att hon delar för mycket musikal, skräck, UFO grejer hela tiden. Jösses, men det råkar vara hennes intressen och varför ska hon inte kunna dela saker om detta då? Dessutom sköter hon flera grupper och gilla sidor som har med dessa ämnen att göra. Då måste hon dela mycket.

I detta fall tror jag det handlar om avundsjuka, folk blir avundsjuk för att hon syns överallt och får vara administratör i grupper på så många ställen hela tiden. Detta kan ju beror på att hon gör ett jättejobb. Kan ju säga att hon sitter 70% av sin lediga tid här hemma vid datorn för att ägna sig åt sina intressen. Om man visste vilket hästjobb hon gör varje dag och hur mycket tid hon lägger ner så skulle man kanske sluta klaga. De som klagar skulle aldrig ha tid att hålla på så mycket som hon gör. Har man ett intresse så ägnar man sig åt det och just musikal har hon hållit på med i minst 16 år nu. Skräck och UFO har hon också gillat nästan lika länge.

Se bara på er själva, ni lägger ju in och delar sådan ni är intresserade av. Vissa delar bara kläder, mode, smink, hårprodukter, skor, väskor och dylikt för att de är intresserade av det med i olika grupper och gilla sidor om dessa ämnen. Så vad är skillnaden?

Jag har varit utsatt hela mitt liv och är det dagligen fortfarande i olika sammanhang. Senast sa en läkare till mig, jag kan inte hjälpa dig mer och slängde på telefonluren i örat på mig. Jag kämpar mer eller mindre dagligen med att hålla idiot stämpeln borta från mig. Men eftersom jag är öppen med min ADHD så blir jag betraktad som idiot på alla olika sorters myndigheter och det har jag varit under hela mitt vuxna liv. Det är en stämpel jag får leva med för i många sammanhang har man bestämt att har man funktionsnedsättning då är man lite obegåvad och ska inte tas helt på allvar och detta gäller särskilt i vården. De har till och med en speciell kod för detta i landstingets datorer. Tror det eller ej.

Hur som helst  så lyssnat inte folk, tar mig inte på allvar, hjälper mig inte, tröttnar på mig, missförstår mig, sticker i från mig, ignorerar mig, blockar mig på Facebook, tror en massa och tar saker för givet utan att ta reda på fakta. Man tycket jag är knäpp, man förnedrar mig och idiotförklarar mig ofta, både medvetet och omedvetet. Varje dag kämpar jag mig fram hela tiden.

Även Jennie råkar ut för detta ofta. Dessutom så av någon underlig anledning så blockar någon mig, så blockar de Jennie också, eller tvärt om, blockar någon Jennie så blir jag blockad. Detta förstår jag verkligen inte alls? Vi är två skilda individer som har olika åsikter även om vi ofta tycker samma saker eftersom vi är sambo och har levt ihop i 134,5 år. Om någon av oss hamnar i konflikt med någon som vi är gemensam vän med. Blir arg och blockar den som ni inte kommer överens med, varför blockar man även den andra också då? Den andra av oss som inte ens varit med i konflikten och inte ens vet vad det handlar om. Varför ska vi alltid straffas på varandras bekostnad? Jag menar bråkar Jennie med någon som blockar henne som jag också är vän med. Varför kan man då inte fortsätta vara vän med mig. jag har väl inte gjort något. Jo, jag får skit då för att jag råkar vara den dumma Jennies sambo. Tack för det liksom.

Till dig vår gemensamma vän, om du blir arg på en av oss och blockar den ena så går det att fortfarande vara vän med den andra. Vi behöver inte ha samma vänner. Jag kan vara vän med dig även om du inte vill vara vän med Jennie. Vi sitter inte ihop. jag tycker det är jävligt fräckt faktiskt att dumpa oss båda för något endast den ena är skyldig till.

Ni är väldigt många som har gjort så under åren jag och Jennie varit ihop, varför gör man det? Kan någon förklara det här för mig? Kan verkligen inte förstå denna handling från andra människor. Hur tänker man egentligen?

För att återgå nu till det jag började bloggen med så har jag börjat känna att jag snart inte våga dela något på Facebook längre eftersom det alltid är någon som tar illa upp och kastar sitt missnöje över oss när vi inte bett om det. Om vi stället en fråga om något, då är det en sak om vi får svar och åsikter men när vi bara delat någon annans inlägg vidare och får en hel uppsats i en kommentar, för något som en person ogillar i det vi delat så tycker jag inte det är rättvist. Vi kan inte rå för de som står i det vi delat eller om ett särskilt ord finns med i texten eller i en rubrik, en bild som är lite missvisande. Se helheten i inlägget, varför alltid haka upp sig på en detalj?

Kanske måste skriva en förklaring till allt vi delar om varför vi delar det för att inte bli missförstådd. Jag brukar skriva ibland att detta var bra, när jag delar vidare ett klipp. men kanske måste börja med att vara mer tydlig med vad jag tycker är bra. Folk ser ju bara det som de själva ogillar och hakar upp sig på det och blir irriterade på mig för att jag delat det här inlägget, eller bara måste skriva av sig sin åsikt om just detta som stör.

Jag börjar fundera på om det är vi som är idioter och alla andra är perfekta. Är det vi som inte vet vad vi pratar om, eller vad vi gör, eller beter oss och alla andra är perfekta och totalt felfria? Vi gör fel och alla andra rätt. Så måste det vara för ingen annan kan ju göra fel då det är vi som är blåsta. Så här känns det verkligen. Folk ser bara hur dumma och knäppa alla andra kan vara och hur fel alla andra gör, men de ser inte hur dumma de själva kan vara och hur fel de själva gör ibland.

Talar man om att de gör fel, säger fel, eller har fel eller själv yttrar sig om något som jag råkar ogilla eller vara missnöjd med, då är det vi som är dumma i huvudet och inte fattar något och så ber man oss mer eller mindre dra åt helvete och blockar eller ignorerar oss.

Det är inte jag och Jennie som är blåsta eller har problem, det är de människor som alltid retar sig på oss och som är så barnsliga att de blockar oss som har stora problem. Jag menar blir man rasande bara man ser våra namn eller en bild på oss då har man problem och inte så lite heller. För det kan inte vara möjligt att allting alltid är vårt fel och att vi alltid går folk på nerverna. Även om vi kanske har ett sätt att vara på som lättare retar gallfeber på folk än vad andra gör.

Det är sällan man talar om för oss vad som är fel, i stället sticker man bara. Om vi nu gör något som vi själva inte ser att vi gör, så kan vi inte ändra på det så länge vi inte är medvetna om vad det är. Jag tror faktiskt inte att folk vet vad det är hos oss som de retar sig på. De vet bara att de inte orkar med oss och inte vill ha oss i sina liv. Där tror jag de är något i deras egna liv de inte är nöja med eller har problem med. För man ser ofta sina egna brister i andra människor. Sådan en person retar sig på hos en annan människa är oftast just en sak som man själv har problem med, behöver jobba på eller har svårt för själv. Men som man inte ser eller är medveten om, eller så vill man inte se det. För det är lättare att påpeka till andra vad de gör för fel, än att göra något åt sina egna fel.

Människor som hela tiden retar sig på mig och Jennie ser brister hos sig själva, tycker det är obehagligt och tar illa upp, blir irriterade, arga på oss, tycker vi är dumma och jobbiga och bryter med oss. De flyr egentligen från sina egna problem, eftersom sanningen är för jobbig att inse. Så tror jag att det är.

Men detta betyder ju inte att jag och Jennie alltid är perfekta och aldrig gör fel. Klart vi gör fel. Ingen människa är felfri. Vi ser också våra fel och brister i andra människor. Därför i alla fall jag vill bli medveten om dem så jag kan göra något åt det. Men tyvärr så blir det svårt när folk bara sticker i stället för att försöka förklara vad jag gör för fel.

Det är ganska jobbigt att alltid behöva försvara mig och förklara allting hela tiden som jag gör, för att folk missförstår. Folk tolkar mig på ett sätt och jag menar ett annat. Men detta har jag förklarat tidigare, så det tänker jag inte dra igen.

Hur som helst sluta skriva uppsatser om åsikter vi inte bett om, när vi delat något på Facebook och tolka inte allting rasistiskt. Vi är inte rasistiska överhuvudtaget. Alla människor är lika värda. Sluta haka upp er på små detaljer och framför allt sluta anklaga oss för det vi delar om det är något ni inte gillar, om det inte kommer direkt från oss och är våra ord.

Tack!

//Marie

nejsd_128272083

 

Kommentera

