Trött och har så ont!


Hej

Idag är det en seg dag. Haft fullfart hela helgen då jag fyllde år igår men firade under helgen. I lördags var jag på Hobbymässan med min Jennie. I söndags firade jag min födelsedag som var igår måndag. Firade med presenter, teater och kinamat med min Jennie, min lillebror och svägerska. Hade en trevlig dag. Såg föreställningen ”En fröjdfull jul” på Stadsteatern. Fick det i present av Jennie. Det var rolig och snurrig. Har aldrig sett så mycket julpynt samtidigt på en scen förut som det var där. Dessutom spelade de julmusik högt för fulla muggar när vi kom in i teatersalongen. Det var en annorlunda föreställning måste jag säga.

Sedan åt vi god mat på Kina restaurangen på Mariatorget. Fick mina presenter också redan i söndag. Fick strumpor, en blus, handkräm och Eau de Toilette av Jennies mamma. Av Jennie fick jag delfinen Winter och Elsa med Ma Petit från Amerikan Horror Story och teaterbiljetterna. Så fick jag bilen Mini Cooper vilket är en lego modell för ålder 16+ av min bror. Alltså lego för vuxna. Är nöjd med mina presenter. 🙂

12112399_10153720583082520_3548927659473520094_n           206224659_5b03a8b6-352a-476e-aa41-b45a5314e0cf

På mässan köpte jag en liten typ barnmodell i form av en Wolksvagen (bubbla) och en barnmodell i plast som föreställer Titanic. Den är för 10 år och uppåt. har aldrig byggt en plastmodell i hela mitt liv förut där man limmar och målar så någonstans måste man ju börja.

IMG_7360             IMG_7380

I onsdags förra veckan började min ländrygg bråka igen. Gör ont, låser sig och hindrar mig från att kunna gå normalt och röra mig som jag vill. Det var ett tag sedan jag hade detta nu. Kommer i perioder som skov typ. Tror det har något med min EDS att göra, men vet egentligen inte riktigt vad som händer. Gör ont i kotorna allra längst ner i ryggen och det strålar ut mot båda höfterna när det gör som ondast. Ibland strålar det ner i skinkorna också, sedan blir jag stel och känner mig låst.

Vet bara att det går över med tiden. Vet aldrig när det tänker komma, hur illa det kommer bli denna gång, hur länge det tänker hålla i sig eller när det kommer gå över i förväg. Det bara kommer. Så just nu känner jag mig ganska invalid, men som tur är så hjälper Ipren och Alvedon mot det värsta och nattetid kan jag äta Citodon om det blir riktigt jävligt. Men undviker det så länge jag kan. Blir extra trött av detta att hela tiden ha så ont.

Just nu har jag inte så våldsamt ont i nacke och axlar, fast jag  känner av det, men det kan ju bero på att jag går på värktabletter också. Men sedan brukar smärtorna avlösa varandra också. Det är tur att jag inte har ont på alla ställen samtidigt i alla fall. Då skulle jag förmodligen bli sängliggande och dessutom bli ett nervvrak.

När detta i ländryggen är över då kommer troligen knät att ta över igen skulle jag tro, men jag hoppas inte det. Det som händer i framför allt vänster knä, är att jag får en EDS kramp i musklerna runt knät när jag sover och ligger still länge. Muskeln drar då knäleden snett och det gör våldsamt ont ska jag säga och jag kan inte böja knät alls. Ligger jag still blir det ännu värre. Måste röra på mig så blir det något bättre. Dessa perioder äter jag Citodon nattetid för att få sova eftersom det blir värre av att vara i stilla läge. Vaknar på natten och får gå upp och vandra runt lite så jag rör på knät för att få värsta kramperna att släppa. Det blir liksom som att muskeln sliter i leden åt ett håll som den inte ska vara åt och då gör det hysteriskt ont. Rör jag på mig mjuknar muskeln lite och då släpper spänningen i leden också. Men som sagt då hjälper bara Citodon. Hoppas verkligen inte att knät kommer börja också.

Mina handleder och axlar klarar nämligen inte av kryckorna för länge. Använder dem nu när jag är ute och rör på mig för att ha något att hålla mig i så jag inte gör illa mig mer i ryggen eftersom vid fel rörelser eftersom jag har så dålig balans på grund av mina dåliga fötter eller i fall jag blir knuffad av någon så jag gör illa mig mer. De är ganska bra att ha på tunnelbanan också när det inte finns sittplats för då har jag bra stöd av dem i stället när det rycker, skakar och tvärbromsar för mycket. Det är också för att lättare kunna räta upp ryggen och inte gå framåtlutad för mycket. Så ser ni mig med kryckor någon gång så är det inte så allvarligt som det verkar. Om jag inte har bandage eller gips på foten / benet typ eller runt något knä. Men då kommer jag nog snarare i en rullstol för jag kan inte gå på kryckorna utan båda fötterna i marken just för att handleder och axlar inte pallar i längden och inte är bra när man har EDS. Men då först har det i alla fall hänt något allvarligt. Annars är det knät eller ryggen som bråkar bara och dessa skov går över.

För jag använder ju inte kryckorna jämt. Sist var förra hösten då det var knät som höll på och jävlades. Så jag har klarat mig länge ändå från detta. Har varit axlar och nacke ganska så länge nu. Har fortfarande ont där, men har mer ont i ländryggen och höfterna.

Hur som helst så är jag sjukt trött idag både i hjärnan och känner mig trött i kroppen. Orkar inte ta mig för någonting alls. Har massor med saker att pyssla med här hemma och även en massa saker jag borde göra men jag orkar verkligen inte. Ska äta lunch snart för man får inte mer energi av att inte äta något. Ibland är det skönt att inte göra någonting, men samtidigt känner jag mig så lat och omotiverad som inte orkar göra något och så blir jag så uttråkad av att bara ligga i soffan och glo på tv eller att läsa. Jag tappar glädjen och lusten till allt även till sådant jag tycker om att göra och det är verkligen inte jag. Jag är en kreativ och praktisk, glad och munter kvinna som har humor, skämtar mycket och skrattar gärna åt mig själv.

När jag mår så här, har ont, är extremt trött så gnager samvetet i mig över att jag borde göra någon nytta här hemma, göra färdig saker jag påbörjat eller har liggande eller komma mig ut en stund och se lite folk. Men när jag inte orkar så orkar jag inte och då spelar det ingen roll vad viljan eller samvetet säger. Kan tyvärr inte förklara hur det känns när jag inte orkar något. Kan inte beskriva denna trötthet med ord så ni förstår. Kroppen känns tung som bly, jag blir kraftlös och matt, hjärnan maler och tankar snurrar runt hela tiden och gör mig trött i huvudet. Det enda som är fart på dessa dagar är huvudet. Blir så trött i huvudet att jag känner mig typ nyvaken hela dagen. Vill bara sova egentligen hela tiden.

Jobbigt när man vill men inte kan eller orkar något. Då blir kluven. jag vill ju kunna vara kreativ här hemma utan att krav på att behöva vara så aktiv hela tiden. Det är något jag måste jobba på tror jag att bara acceptera att jag har sådana här dagar och då är det bara att gilla läget. Får väl försöka vara tacksam att alla dagar inte ser ut så här i alla fall.

Nä, nu måste jag fixa mig den där lunchen. Behövde skriva av mig lite bara och det har jag gjort nu. Är ju inte den som gnäller och klagar annars men ibland måste man ventilera sig lite. För att alltid ha ont påverkar humöret väldigt mycket känner jag och gör att jag blir elak och jobbigt mot Jennie. Hon får ta så mycket skit från mig som egentligen inte är riktat till henne utan, trötthet, smärta, oro, rädsla och funderingar går ut över henne. Inte meningen att det ska behöva vara så.

Kommer inte bli förvånad om hon en dag tröttnar på mig men det vill jag ju så klart inte. Försöker skärpa mig i alla fall och försöker säga till att hon inte ska ta åt sig personligen på allt. Hon har blivit bättre genom att hon förstår men tar åt sig för mycket ändå ibland fortfarande. Vi jobbar på det detta tillsammans.

Det var min gnäll blogg idag. Tack för att ni läser.

//Marie

Jag_är_trött_på_tilten smärta

Kommentera

