Är så trööööööött!


Idag är tröttheten värre än någonsin. Är så fysiskt trött att jag nästan mår illa. Känner mig matt i kroppen och vill bara sova. Har ingen aptit heller när jag blir så här trött. Är dock inte så trött att jag bara somnar  precis hur som helst i alla fall, men att bara resa sig från soffan, gå på toa eller skriva detta inlägg är jättejobbigt. Förstår inte vad det är som händer med mig? Jag har ju sovit så bra i natt, så det är inte brist på sömn. Jag äter ADHD medicin och både D vitamin, Magnesium och Rosenrot ändå blir jag så trött. Denna medicin och de andra kosttillskotten ska ju motverka trötthet, men jag tycker inte det hjälper så mycket faktiskt om jag ska vara ärlig.

Skulle egentligen behöva dra ut tummen idag och göra lite nytta här hemma. har haft tre dagar på mig nu att göra det, men inte fått ur tummen. Hur jag ska orka med det idag förstår jag inte. Det är verkligen inte likt mig att vara så här trött och känna mig så avslagen. Jag brukar vara alert, aktiv, kreativ och ha massor med motivation till saker annars men så här brukar jag inte vara. Brukar vara glad också och på gott humör för det mesta men inte de heller är jag. Mycket för att jag är orolig för min hälsa och för att jag inte förstår den här fysiska tröttheten som faller över mig. Jag är ju alltid trött mer eller mindre men vissa dagar är värre än andra.

Jag är ju också så flåsig för minsta lilla ansträngning och blir jättetrött fort när jag går i trappor eller i en uppförsbacke. Blir flåsig till och med när jag går för fort. När jag tränar kommer mjölksyran jättefort och jag blir trött direkt. Har också börjat märka att jag blir mer och mer glömsk, jag kommer inte ihåg vad saker heter, jag glömmer namn, det har hänt att jag glömt vad jag ville min sambo när jag ringde. Jag har fått plötsliga minnesbortfall då jag i flera minuter glömt var jag är på väg någonstans när jag åker tunnelbana. De har varat i någon minut, sedan har jag kommit ihåg det igen vart jag ska. Lite läskig upplevelse faktiskt.

Kan ju berätta att ingenting beror i alla fall på mina höga blodplättar i alla fall. Har fått svar av min läkare på det där speciella blodprovet som inte visade något farligt. Så det är ju skönt.

Nu väntar jag på kallelse till endokrinmottagningen, där jag hoppas få hjälp, för jag tror allt detta ändå beror på min sköldkörtel. De ska ta mer prover på mig som har med svettningar att göra eftersom jag svettas så mycket. Har blivit något bättre tror jag efter att jag började med Rosenroten och Magnesium. I alla fall så kissar jag mindre än jag gjorde förut. Till och med hänt flera nätter att jag inte behövt gå upp och kissa förrän på morgonen då jag ändå ska vakna och gå upp och det är ytters ovanligt när det gäller mig. Har börjat äta mer salt också än jag gjort tidigare. Är ingen salt människa och blir sällan sugen på salt. Kan ju kanske ha hjälpt lite.

Dessutom handlar det väl förstås också om hur mycket jag dricker under dagen. jag försöker dricka vatten, ibland blandar jag en Resorb (vätskeersättning) när jag svettas mycket även om jag inte är så törstig. Annars dricker jag endast när jag är riktigt törstig. Vilket jag inte är så ofta. Kan inte bara sitta och stjälpa i mig en massa vatten bara för att man ska dricka vatten. Det går inte. Dessutom dricker jag en massa när jag inte är törstig så kan jag bli uppkörd i stället och det vill jag inte. Sedan får jag bara springa och kissa en massa hela tiden för det rinner bara rakt igenom mig typ.

Jag hoppas endokrin hittar felet för så här orkar jag inte hålla på att må. Dessutom är det inte normalt att hålla på och vara så här trött och det blir bara värre och värre tycker jag. Tur i alla fall att jag inte är så här hela tiden. Jag brukar inte gnälla och klaga så mycket över hur jag mår om det inte verkligen är riktigt illa eller när jag har extremt ont, för jag vill inte att andra ska tro att jag blivit deprimerad eller att jag är hypokondriker eller något. Jag står ändå ut med ganska mycket och biter ofta ihop och håller skenet uppe så mycket jag kan i stället. Man blir inte sämre än man gör sig.

Kan säga så här att jag har vissa besvär jag har gått med i flera år som jag inte ens brytt mig om att söka för. Mycket för att vårdcentralen har fått nog av mig och de gör inget mer för att hjälpa mig, sedan tar de mig ändå aldrig på allvar. Så varför ska jag söka för saker eller besvär jag har då? Jag tänker att någon gång går det säker över ändå av sig själv.

Nu ska jag gå ut i köket och göra mig en kopp kaffe trots att magen inte mår bra av det och se om jag blir lite piggare sedan. Brukar räcka med några klunkar bara så piggnar jag till. Sedan ska tummen ur.

//Marie

Kommentera

