Vit Jul!


Hej

Idag tänker jag blogga om IOGT – NTO:s verksamhet ”Vit Jul” Detta handlar om att människor ska ta ställning till att låta bli alkohol på julafton för att barn ska få uppleva en magisk jul.

Det finns så många barn som får sina jular förstörda för att föräldrarna firar med för mycket alkohol på julafton. Vissa barn får varken träffa tomten, se någon julgran, äta julmat eller ens får några julklappar. Föräldrarna har inga pengar för att de använt allt till att köpa sprit. Överhuvudtaget tycker inte jag att man behöver dricka alkohol på julafton för det är barnens dag och barn och alkohol har inte ett dugg gemensamt. Jag fick själv många julaftnar förstörda som barn för att alla vuxna drack för mycket och för att min mamma också var en alkoholist och satt där med sina ölburkar på julafton.

Julafton ska vara glädjens, kärlekens, värmens och ljusets dag som man ska minnas länge. Barn har rätt att få uppleva detta en gång om året. Därför ligger det här projektet mig väldigt nära om hjärtat. Jag bidrar varje år genom att jag betalar 50 kr extra på medlemsavgiften på IOGT – NTO. Dessutom i år har jag köpt presenter i Vit juls shop. jag brukar också skriva på att jag lovar varje år att inte dricka på julafton. jag dricker aldrig annars heller men just på julafton är det extra viktigt att inte dricka något.

Här kan ta ställning och lova en vit jul: http://www.vitjul.se/#hero

Här kan ni skänka en gåva: https://iogtntolive.bsd.net/page/contribute/vit-jul-2015

Här kan ni handla fina presenter: http://vitjul.shop.textalk.se/sv/

Jag köpte en jättegullig mjuk pepparkaka som heter Peppis och en helt underbart fin kökshandduk. Hade velat köpa den ur fina vasen och pläden också men de kostar ganska mycket. Iofs så borde inte priset har någon betydelse då man vet vad pengarna går till. Jag kanske köper de andra sakerna nästa år eller något. På vasen står det förresten Vit jul – för att julen tillhör barnen. Kunde ha köpt Pinsen också när jag beställde pepparkakan och kökshandduken iofs men tänkte inte på det.

12278723_10153755817102520_5058452002089051784_n 12278633_10153755675742520_8759830991296119450_n

Pins

Pläd          Vas

Snälla stöd vit jul. Har ni inte pengar att skänka eller handla för, skriv då i alla fall under på att du tänker ha en Vit jul utan sprit.

//Marie

Kommentera

