Julen blir sig aldrig lik igen!


Jag tror jag tappat stinget lite när det gäller julen efter mamma gick bort! Jag som alltid har älskat julen och allt som hör den till. Men inget känns speciellt roligt eller riktigt mysigt och magiskt längre. Att jag blev tvungen att rucka på julens rutiner år 2010 när det gäller julfirande och skapa helt nya från grunden. Jag tvingades ändra på rutiner som alltid varit detsamma sedan jag var liten barn och som aldrig mer blev sig likt efter jag förlorade min mamma för sex år sedan och det förstörde julen så otroligt mycket för mig. Det blev en fruktansvärt stor omställning för mig att inte längre fira jul som vi alltid gjort varenda år, det tog så hårt och gjorde så ont och bara tanken nu får mig nästan att bara vilja gråta, fast det nu har gått sex år sedan det hände. Har försökt under alla dessa år att göra julen till något så bra jag bara kan, men lyckas aldrig känna mig riktigt, riktigt glad igen till jul. Alla förberedelser under december känns bara jobbiga och hänger som en tyngd över mig oftast men sedan brukar det kännas lite bättre i alla fall under själva julhelgen som tyvärr är över på ett lite svep. Det går så fort.

Förr tyckte jag alltid som hörde julen till var roligt. Jag brukade julpynta redan till första advent för att jag älskar julsaker, ljus, glitter och pynt. Ville ha dem framme så länge jag bara kunde då julhelgen är så kort, så därför åkte allt fram redan då. Hade iofs så liten lägenhet det första åren jag bodde själv så jag fick inte plats med så mycket så därför tog jag fram det lilla jag fick plats med på en gång. Dessutom städade jag, bytte gardiner, la fram juldukar och gjorde så fint hemma. Tyckte det var så mysigt, men nu mera är det inget mysigt längre även om jag vill att det ska vara det. Saknar mamma så otroligt mycket under julen.

Förstår verkligen min bror varför han inte heller tycker det är roligt med jul längre och sällan har lust med att fira något särskilt stort längre. Han orkar ibland inte ens fira med mig, sin storasyster för att julen gör för ont. Ibland vill han bara vara ensam med sin sambo. Det går alltid lättare med att fira andra högtider som midsommar, påsk, valborg och födelsedagar, men julen är tuff och jobbig i alla fall för mig och min bror även om han inte säger så mycket. Det är liksom tiden då man ska vara tillsammans med sin familj. Vi har ingen mamma längre och vara med och vår pappa firar vi aldrig med. Har inte firat sedan vi var små med honom förutom en gång då jag bjöd hem honom men det fungerade inte, så aldrig mer en jul med honom. Dessutom finns ju inte jag längre för min far så jag har ingen far heller. Har även förlorat min älskade moster som var som en extra mamma för mig som barn när inte mamma fanns där för mig. Men den mostern finns inte kvar då hon valt samma väg som mamma gjorde då tyvärr. Så jag har brutit med henne.

Jag har bara min bror och min sambo Jennie.  Sedan har jag ju några fantastiska vänner också som tar mig för och älskar mig precis som jag är, men som jag tyvärr inte träffar så ofta, då de antingen bor för långt bort eller inte har tid att ses så ofta för de jobbar och har fullt upp med sina egna liv.

Ska jag vara ärlig så känner jag mig rätt så ensam faktiskt. Har ingen äldre att prata med om saker jag inte kan prata om med Jennie. Typ klimakteriet och lite sådana saker. Ibland behöver man fråga någon som är äldre och mer erfaren om saker i livet, saker som är lite mer privat och som man inte delar med vem som helst bara. Saknar verkligen en mamma eller moders gestalt. Önskar jag hade haft en extra mamma som jag kunde prata med om allt. Någon jag kunde fråga om saker och få bra råd ifrån. Nu handlar det inte om en moders bekräftelse utan att kunna få känna samma förtroende för någon äldre som människor oftast har för sin egen mamma.

Händer ibland att jag skriver öppet på Facebook och frågar om saker som ibland folk tycker är helt olämpligt att man skriver öppet om. Men vad ska jag göra? Har ju ingen att fråga och ibland måste jag bara få veta en vissa saker. När Jennie inte kan svara för att hon själv inte vet svaret, så måste jag fråga. Inte meningen att äckla någon eller göra folk generade eller irriterade på Facebook. Inte min mening att bli för öppen och privat egentligen. Men saker jag frågar ibland på Facebook är sådana saker jag egentligen skulle behövt ta med min mamma, men när hon inte finns längre och jag inte har någon annan, så ser jag inget annat sätt. Hur skulle ni själva gjort?

Det är tufft hela tiden att vara utan mamma och det känner jag av lite extra speciellt när julen närmar sig och under december månad.

Om man skulle sätta igång med julbaket idag? Fast egentligen skulle jag behöva börja med julstädningen. Men får jag välja så bakar jag hellre. Fast inget av det är något roligt att göra helt ensam. Någon som har lust att komma och och hjälpa mig med julstädningen någon dag? Jennie jobbar ju så hon gör ju inget! Känns som om allt hänger på mig i år när det gäller julförberedelserna. Om man höll på och donade och förberedde för att hjälpa någon annan att göra fin och skänka lite glädje, värme, ljus och stämning till någon annan typ ett ensamt barn skulle det vara mycket lättare, men att bara hålla på och stöka för sin egen skull känns rätt så meningslöst egentligen.

Har tänkt hinna pyssla någon dag också ordentligt menar jag då. Sitter lite då och då och små pysslar iofs men har materialsatser liggande som måste bli gjorda. Tur man är klar med julklappar i alla fall. Så ska det städas, bakas, pyntas, handlas julmat och lagas mat. Koka godis har jag aldrig gjort och kommer aldrig börja med heller Jag köper godis. Slutade med pepparkakshuset också för några år sedan då jag inte orkar hålla på och kladda. Visst är det fint men jag är inget bra på att sätta ihop huset och dekorera det snyggt. Ser alltid för jävligt ut. Köper deg och gör vanliga pepparkakor i stället och ibland bakar jag lussebullar. Det får räcka.

Usch! Vad det känns motsträvigt att få ur tummen och göra nytta speciellt eftersom man precis varit sjuk och egentligen inte är helt kry, även om jag är mycket bättre nu. Bläähää!

//Marie

julstäda-396x324-custom

Kommentera

