Julkorten i papperskorgen.


Jag måste ju berätta att jag faktiskt här under sista veckorna på detta år räddade julkort som låg slängda i en papperskorg vid tunnelbanan här i Stureby. Någon hade antagligen plundrat julkortsbrevlådan som står där. jag hittade först ett julkort på marken på Lucia när jag och Jennie var på väg till Skansens julmarknad. Tog upp det och gick upp till brevlådorna och la det på den gula brevlådan. Men så sa mig min magkänsla att nej, någon har inte tappat det och eftersom det låg precis i närheten av papperskorgen kunde jag inte låta bli att titta ner i den. När låg massor med julkort slängda som var öppnade och sönderrivna. Jag kunde verkligen inte låta dem ligga kvar där och veta att de aldrig skulle nå fram till sina mottagare. Mitt hjärta sa ifrån, så jag tog upp allting och så bar jag och Jennie hem det och la det i soffan. Sedan åkte vi till Skansen och hade en fin dag där och jag var mycket nöjd med mig själv.

-1 (1)
Här sitter jag på golvet och lagar de sista julkorten.

När jag sedan kom hem satt jag och jobbade hela kvällen med att para ihop kuvert med julkort, lappa allting som blivit sönderrivet. Tog mig flera timmar och det var ganska mycket jobb. Det var inte bara enkla vykort som slängts i papperskorgen, det var en massa dubbelvikta kort i kuvert också plus enkla kort i kuvert. Dessutom hittade jag önskelistor från barn till Tomten. Någon hade även skickat en fin lite julklapp i form av en liten broderad tavla. Även en äldre dam hade lagt sin räkning i fel brevlåda och blivit en av de breven som hade hamnat i papperskorgen. Den damen fick tillbaka sin räkning då Jennie mötte upp henne nere i tunnelbanan. Jag hoppas verkligen att hon hann få iväg den i tid för det var en betalning till en resa hon skulle på och senast den 17 december skulle den vara betald. Hon fick tillbaka räkningen den 14 december så det var inte många dagar det handlade om.

Dagen efter satt jag och gjorde klart det sista med alla julkorten. Då tejpade jag ihop de allra trasigaste korten plus att jag skrev en liten hälsning på alla tejpade kuvert så att mottagarna skulle förstå varför brevet var så trasigt. Jag kände någonstans att det var viktigare att hälsningarna nådde fram än att de skulle vara fina. Det är ju trots allt ändå tanken som räknas. Vissa julkort blev inte vackra men de gick att skicka igen efter jag lagat dem så gott det gick. Samma dag sedan postade jag alla julkort igen då på en gul brevlåda. Totalt räddade jag 177 st julkort. Två önskelistor till tomten, en julklapp och en räkning. Jag hoppas verkligen att plundraren INTE hittade några pengar som de brukar vara ute efter när de plundrar brevlådor.

-1
Här är min lilla hälsning på kuverten.

”Denna hälsning är räddad från en papperskorg i Stureby. 
God Jul önskar en ängel”

Under denna dag hörde både tidningen Mitt i Söderort och Årsta-Enskede Tidningen av sig och ville skriva om mitt hjältedåd i respektive tidning. De hade sett mitt inlägg i Enskede, Stureby grupperna på Facebook där jag skrev och berättade om vad jag hittat och gjort med fyndet. Fick jätte många gillningar och kommentarer i grupperna från folk som tyckte jag gjorde en jätte insats. En person ringde mig för att höra om just deras kort var några av de som jag räddade. En annan mottagare skickade mig ett julkort och tackade för att jag räddade deras hälsning som hade kommit fram.

Båda tidningarna tyckte det var en underbart gjort av mig och skrev varsin artikel om det. Den ena skickade hem en fotograf till mig som tog bilder, den andra fick jag själv ta bild och skicka över. Under samma vecka kom artiklarna upp på deras webbplatser och under veckan efter var det med i papperstidningarna. Jag kom till och med upp på löpsedeln till den ena tidningen. Det är ju bara en lokaltidning men lite roligt ändå tycker jag.

12359853_1162313810462954_4748868068667435944_n
Här är jag med alla julkort jag räddade.

Själv tycker jag det blev en väldigt stor grej av det hela för enligt mig gjorde jag bara min plikt som medmänniska. Dessutom var det ju inte första gången jag gjorde en sådan här grej. Räddade ännu mer kort för ca fyra år sedan. Dessutom ett år där emellan förlorade jag själv alla mina julhälsningar som aldrig nådde fram till mina mottagare, för att någon hade plundrat brevlådan jag postade dem i. De året skickade jag väldigt mycket kort och dessutom hade jag köpt en materialsats på Panduro och gjort de flesta korten själv. Inget kom fram, jag blev så ledsen, så jag vet precis hur det känns. Dessutom den enda gången nästan på hela året folk fortfarande skickar hälsningar med en massa kärlek till varandra genom snigelpost är till jul, så därför hade jag inte hjärta att låta dem ligga kvar i papperskorgen.

Ett gott råd och ett bra tips som jag vill att alla som brukar skicka julkort ska tänka på:

1. Skicka ALDRIG pengar eller trisslotter i julkorten.

2. Skicka ALDRIG dubbelvikta julkort i kuvert.

3. Lägg ALDRIG dina julkort i postens julpåsar.

4. Posta ALDRIG julkorten i de röda julkortsbrevlådorna.

5. För säkerhetsskull, skicka aldrig korten med julfrimärken på.

6. Men det bästa rådet jag har, är att sluta skicka julkort. Det går att skicka sina hälsningar elektroniskt.

Måste du och gärna vill skicka julkort, så skicka i så fall bara vanliga enkla julvykort. Julkorten jag räddade var bara en pytteliten bråkdel av alla julkort som aldrig når fram till sina mottagare varje år, för att folk plundrar brevlådor i jakt efter pengar. Brevlådorna blir så fulla så det är jätte lätt att stoppa in händerna och dra fram julkortspåsarna ur brevlådorna. De behöver inte ens bryta sig in i brevlådorna. Posten verkar inte bryr sig heller ett skit om när det händer sådana här saker för de har inte tid med sådant och de tycker bara att händer det, så händer det och att de inte kan göra något åt det i alla fall. Jag anmälde händelsen till posten via mejl och har inte hört ett ljud från dem. Man kan inte lite på posten längre för fem öre. Det var också en av anledningarna till att jag gjorde det jag gjorde.

ARTIKLARNA

Söderort: http://mitti.se/halsningarna-raddade-hon-loser-julkortsmysteriet/?tag=bandhagenarsta 

Årsta /Enskede tidningen: http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/marie-i-stureby-ser-till-att-barnens-onskelistor-kommer-fram/

Här nedan är löpsedeln.

487467_10153842596702520_1032479134645483419_n

Kommentera

