Är det inte typiskt IKEA!


Nu skriver jag årets första blogg. jag måste börja med att gnälla av mig lite känner jag. Jag och Jennie var på IKEA under julledigheten och inhandlade lite nya möbler. Vi köpte en golvlampa, en hallmöbel och köksmöbler. Alla vet ju hur det är att montera IKEA möbler. Det är ett rent helvete. Ibland fattar man inte ett skit av beskrivningen, ibland fattas det delar eller skruvar, ibland finns inte markeringar utsatta på delarna så man vet vart saker och ting ska sitta. Inte ett ord skriver de heller i beskrivningarna för att göra det enklare. Man lär sig aldrig och gång på gång handlar man på IKEA och varje gång står man där och svär för man blir lika irriterad varje gång när man ska montera. Någon som känner igen sig?

Dessutom eftersom jag har sjukdomen EDS och alltid har ont överallt ändå mer eller mindre, blir fullständigt förstörd i kroppen av att ligga och krypa på golvet och montera möbler i flera timmar. Höfter, rygg, axlar, handleder, knän och nacken tar enormt med stryk. Får jätteont i flera dagar efteråt. En annan anledning kan ju också vara att man inte är 20 år längre, vilket betyder att man är ungefär lika smidig som ett kylskåp eller ännu värre ett kassaskåp nu mera. Sedan är det så typiskt mig att vara så förbannat envis så jag fortsätter montera och greja fast kroppen sagt ifrån för länge sedan. Hm! Men det måste ju göras och man kan ju inte endast göra bara halva jobbet och sedan skita i resten liksom.

Dessutom tycker jag det är så roligt att montera saker. Men när det gör ont är det inte speciellt kul längre Då blir jag grinig och på dåligt humör. Vilket slutar med att det blir något fel, så jag får ta isär möblerna igen och börja om, vilket gör att det tar dubbelt så lång tid att få ihop skiten än det ska behöva ta. Tog mig tre timmar att montera ett bord och en stol igår. Resten gjorde jag färdigt idag. Tog mig nästan fyra timmar att få ihop hallmöbeln, men fick sätta fast baksidan dagen efter då klockan blev för mycket för att sitta och spika. Golvlampan gick däremot fort att montera. Ibland blir jag bara så trött på mig själv alltså. Jag får egentligen bara skylla mig helt själv att jag har så ont idag.

Här nedan kommer bilder på möblerna.

12376194_10153860335852520_140958692974384105_n
Bordet är ett klaffbord. Finns en skiva till att vika upp så bordet blir lite större. Dessutom finns det en fjärde stol också men den monterar jag när vi behöver den. Det är gröna avtagbara dynor på stolarna. Färgen är brunsvart men de ser svarta ut. Skulle kanske ha en matta under möblerna också ser jag nu. Det är ju dessutom svinkallt på golvet där för det går en kallvatten ledning precis där under, dessutom drar det från fönstret och skafferiet är ett kall skafferi med en stor ventil där inne som släpper in mycket kyla. Lägenheten är från 50 – talet. Undrar vad för sorts matta man ska ha i köket tro? Vad föreslår ni?

IMG_7764
Hallmöbeln köpte vi för att ha vantar, mössor och halsdukar i lådorna. Detta för att jag ska slippa få allting över mig hela tiden när jag ska ha något från hatthyllan som jag knappt når upp till. Är så kort 153 cm och hatthyllan sitter ganska högt och går inte att flytta på. Den är fastsnickrad i väggen. Därför fick det bli en ny hallmöbel. Nu har vi nästan inget på hatthyllan.

IMG_7767
Golvlampan tycker jag är fin men den lyser ganska starkt. Hade en dimmer förut, så det är lite ovant att inte ha det. Lampskärmen är i glas. Fot och skaftet i metall.

Det är alltid kul att förnya sig lite i sitt hem, sedan förändrar det lite och piggar upp ens tillvaro. Men i morse när jag vaknade hade jag så ont, så jag klev upp med fel ben och var jätte grinig. Jennie och jag började tjafsa om hur vi skulle ha bordet och jag blev tvär arg och började skrika på henne, så hennes morgon blev förstörd. Hade inte monterat färdigt möblerna heller och hon skulle bara äta frukost egentligen innan hon skulle åka till jobbet. Men kände sig inträngd så som borde stod för tillfället och gillade inte det. Hon försökte föreslå hur vi skulle ha det i stället, men jag tyckte hon skulle äta frukost som det stod nu, vänta med att bestämma hur vi skulle ha det tills vi var klara med resten av möblerna. Dessutom vräkte jag ur mig min irritation över hur trångt det varit förut med de gamla möblerna så nära diskmaskinen och hur svårt det varit att komma fram till skafferiet. Ville inte dra möblerna för långt dit, nu för då tänkte jag att jag skulle slå huvudet när jag sitter på min stol i diskmaskinslocket när den är öppen. jag är så kort och nu sitter vi mycket längre ner än förut, då vi hade väldigt höga möbler.

Här här gamla möblerna.

10615358_10153836530482520_8205684642788537105_n
Bänkdiskmaskinen är precis till höger och bredvid den skafferiet. Dessa möbler tog väldigt mycket mer plats, då stolarna var ganska stora. Sedan var ju allting så högt upp. Kände att jag ville komma ner på golvet igen. Vill kunna känna golvet med fötterna igen. Därför skänkte vi bort dessa möbler för att stolarna behövde kläs om. Var fina björk möbler som vi köpte själva begagnat för ca 7-800 kr.

Idag har jag bara tagit det lugnt förutom att jag monterade två stolar bara. Låg dock inte på golvet utan satt i fåtöljen i vardagsrummet. Gick bättre så faktiskt. I kväll ska jag på en kvinnlig cirkusföreställning på Orion teatern. Ska träffa en riktigt god vän där och ett par av hennes vänner. Ska bli trevligt och sådant där som teater, shower och musikaler får mig att glömma mina smärtor en stund. Så jag ser verkligen fram emot denna kväll.

//Marie

Kommentera

