Allvarligt talat alltså!


Nu har jag kollat upp lite vad det skulle kosta att köpa en rollator hos två olika hjälpmedelsbutiker. Jag har fått något som heter ”Fritt Vak” av hjälpmedel föreskrivet av min arbetsterapeut. Det betyder att jag får 2500 kr av landstinget så jag kan köpa mig en rollator. Kostar den mer så får jag lägga till det som fattas. Bara det att just den rollatorn som jag vill ha som heter Rebel låg som jag behöver för att jag råkar vara kort i rocken och lite extra bred för att jag är stor om rumpan kostar en förmögenhet. Hos tillverkaren kostar en Rebel original 2700 kr och den jag vill ha ligger på samma pris i sin webbshop. Men de har inte tillgång till att låta mig använda ”Fritt val”

Går jag via ”Varsam” eller ”Sakta” som är återförsäljare till tillverkaren, så drar priset iväg på mellan 6-7000 kr om de ska beställa hem den rollatorn som jag vill ha eller snarare behöver. Det är inte en måttlig prisskillnad det handlar om här måste jag säga. Jag lägger inte ut mer pengar i mellanskillnad på ett hjälpmedel än jag får hjälp med, känner jag. För jag blir tvungen att lägga ut 4500 kr själv och det kan jag inte. Jag förstår verkligen inte vad tusan det är som drar iväg så i pris?

Om jag skulle handla rollatorn direkt via tillverkaren utan att använda ”fritt Val” kostar det endast 2700 kr och det är ju bättre, men jag har inte dessa pengar liggande. Jag är sjukpensionerad och lever på sjukersättning. Jag får ut 8984 kr/mån och då är det inklusive bostadstillägg. Så att panga ut med 2700 kr bara sådär utan vidare går bara inte.

Jag har mejlat tillverkaren och frågat om man kan avbetala priset på 3-4 gånger eller något för då skulle jag kunna köpa rollatorn för 2700 kr men bara om det verkligen kostar det och inget mer.

Detta känns så hopplöst och det verkar inte bättre än att  jag får lov att kontakta min arbetsterapeut igen och säga till om att det inte fungerar med ”Fritt Val” av hjälpmedel och att jag får nöja mig med rollatorn som heter Fellow Supreme som jag hade lånat av landstinget genom att jag fick den föreskriven av min arbetsterapeut. Det är ju onödigt att köpa den när jag kan få låna den gratis av landstinget liksom. Den rollatorn var ju ändå den som har fungerat bäst även om jag inte riktigt trivs med det hållet handtagen är riktade åt. Men det får jag väl stå ut med då.

Man kan ju som sagt var inte få allt och den var ju i alla fall inte för smal och dessutom var det ganska okej i sitthöjden. Lite, lite för hög men det var så lite att det fungerade ändå. Hjulen var också okej eftersom de var bredare och rundare även om det inte skilde något i storlek från den första jag hade, där hjulen var värdelösa. Den allra första rollatorn jag fick prova var inte alls bra.

Så jag ska nu vänta och se vad tillverkaren svarar angående avbetalning och funkar inte det, så ska jag tänka lite, prata med Jennie och bolla lite med henne. Så får det väl bli som jag skrev ovan om det nu går att ångra eller ta tillbaka ”Fritt Val” om man nu inte använt det. Vem vet kanske går det inte men jag hoppas det i så fall, så jag kan få den rollatorn jag hade. Då har jag ju i alla fall provat alla andra möjligheter. Tyvärr kan inte min arbetsterapeut beställa hem den rollatorn jag vill ha heller och föreskriva den utan de kan bara föreskriva de rollatorer de har inne som är förskrivnings bara.

Återkommer med hur det går. Bilden är på den rollatorn jag fick låna som var den bästa.

//Marie

960050_10154030882322520_6318000172504919898_n

Kommentera

