Lust att skapa!


Måste blogga och berätta något. Ni vet ju alla som följer min blogg att jag är en person som är väldigt praktisk av mig, händig och väldigt kreativ. Jag älskar att använda mina händer. Sitter ofta hemma och pysslar med något konsthantverk.

Men min kreativitet försvann ett långt tag efter jag började med min ADHD medicin. Plötsligt hade jag varken ork eller lust till att ta mig för någonting. Det är verkligen inte likt mig för jag älskar ju att hålla på att skapa med mina händer och att sitta och pyssla med allt möjligt. Så slutade jag med medicinen och ganska fort kom kreativiteten tillbaka igen och bara sedan jag slutade vilket är ca två månader sedan så har jag gjort jättemycket här hemma. Det har jag redan skrivit om tidigare.

En sak till jag också redan skrivit om är ju att jag känner att jag inte har så mycket mer att hämta på min dagligaverksamhet men nu när min kreativitet kommit tillbaka så känner jag att jag vill utnyttja det, så jag sa till min handledare på dagverksamheten att jag ville gå någon kurs där jag får använda mig av min kreativitet. Typ en keramik kurs eller något. Vi började snoka runt lite men det visade sig att vi var väldigt sent ute. De flesta kurser har börjat redan eller är fullsatta. Då kom jag på att man kanske kan hitta någon sommarkurs eller kort kurs på en folkhögskola. Så jag började kolla upp det och jag hittade faktiskt en kurs som är 17 veckor d.v.s en termin som heter ”Lust att skapa” http://sodrastockholm.se/portfolio/lust-att-skapa/

Vi arbetar med Levande Verkstad som metod och använder många blandade material och tekniker som färg, lera, gips, textila material och trä. Rörlig bild, animation och kreativt skrivande ingår också”

Jag har faktiskt sökt denna kurs och jag har blivit kallad till en grupp intervju 10 maj. Jag har också kollat med försäkringskassan att det är okej att gå kursen utan att det påverkar min sjukersättning och jag har fått helt grönt från dem. Ska ju inte söka studiestöd och det är ju bara en alternativ grej jag gör som ingår i min dagliga sysselsättning. Det är en orienterings kurs = Prova på kurs, som inte kommer leda till någon utbildning. Jag ska heller inte plugga vidare efter för att utbilda mig. Handlar endast om att jag behöver något kreativt att göra.

Min dagligaverksamhet är också helt öppen för att jag vill gå kursen och kommer kunna hjälpa till att betala materialkostnaden till och med. Dock inte hela men kanske halva. Har också kontaktat min handläggare på LSS för att kolla så det är okej för dem också. men fått veta att jag tydligen har bytt handläggare utan att de meddelat detta. Har ingen aning om vem jag fått i stället men min handledare på dagliga verksamhet skulle ta reda på det. Skulle även försöka ta reda på om de tycker att det är okej att jag går kursen. Om det inte är okej för att det strider emot någon patetisk regel som de har på Stadsdelsförvaltningen så får jag helt enkelt sluta då på min dagligaverksamhet, vilket jag ändå tänkt göra till hösten om inget händer med och jag får något att göra. Jag har nämligen blivit lovad av skolan att jag kan avbetala materialkostnaden. Bara den är betalt innan terminen är slut. Materialkostnaden är på ganska mycket. Men det kommer att ordna sig.

Får väl se också om jag tycker kursen är något för mig och om det verkar roligt när jag varit på gruppintervjun. Då får jag även se vilka mer som sökt kursen. Kanske är alla väldigt mycket yngre än mig, kanske är det fler i min ålder, jag vet inte. men risken finns nog att jag blir den äldsta i klassen. Man är ju väldigt blandade åldrar på folkhögskola men kan också bli väldigt många unga människor då de väljer just folkhögskola före vanlig skola. Lite lugnare och långsammare tempo där. Mindre klasser brukar det också vara och lite andra förutsättningar än i vanlig skola. Då pratar jag mest om de som ska söka gymnasiet. Men en del söker ju in till gymnasiet senare i livet också.

Men kanske inte när man är 42 år som jag. Kommer inte läsa in gymnasiet för att sedan utbilda mig till något yrke. Innan jag är klar är jag över 50 år. Dessutom är jag sjukpensionerad vilket betyder att jag inte kan ta ett vanligt jobb. Men att vara kreativ det kan jag och det klarar jag av helt perfekt.

//Marie

startbild

Kommentera

