Hopplöst trassel!


Nu måste jag skriva av mig lite. Jag lovade ju att skriva och berätta hur det gått med kursen jag sökt. Tyvärr kom jag inte in. (Inte heller har jag fått någon motivering till varför jag inte kom in men antagligen beror det på platsbrist. Det fanns ju bara 15 platser liksom. Men jag vet ju inte säker, kan ju lika gärna bero på att jag har ADHD eller att de tycker att jag inte passar in i gruppen. jag kanske rent av är för gammal eller något. Vad vet jag. Känns inget kul i alla fall.

Sedan så har jag fått veta att jag inte får vara kvar mer på bassängträningen. Har varit där så länge så till hösten måste jag köpa terminskort på badhuset och vart jag ska få pengar till det ifrån vet de tusan alltså? Tänk om man kunde skita pengar, då skulle jag gå och skita väldigt ofta.

Det har också skitigt sig helt nu med städningen här hemma och mitt hem börja se ut som ett råtthål. Det dammar och skräpar igen och det är så stökigt. Har för mycket saker måste göras. Jag fixar inte det här på egen hand. Får beslutsångest, vet ej i vilken ände jag ska börja, fixar inte att lägga upp en struktur eller att organisera det jag ska göra. Har inget tålamod för att saker tar tid, kommer lätt av mig då jag fastnar på annat och jag får sällan tummen ur eftersom jag har svårt att sparka igång mig själv. Mår dåligt av att se hur mitt hem ser ut som blir bara värre och värre, men klarar inte av att sköta det själv. Börjar fundera på om jag ska ansöka om boendestöd igen men det känns inte riktigt rätt de heller. Kanske måste jag rent av anställa en städhjälp men var ska jag få pengar ifrån att betala den personen ifrån? Vet inte hur jag ska göra med det här? Det enda jag vet är att jag inte vill att mitt hem ska gro igen. och att det handlar INTE om att jag inte vet hur man städar eller att jag inte klarar av att städa för det gör jag. Städning handlar om så mycket ber än bara den fysiska städningen. 

Man måste bestämma vad man ska städa, hur man ska städa, var man ska städa, hur mycket man ska städa, vilken ordning man ska städa och när man ska städa var. Det är så mycket planering och det är just den som jag inte klarar av något bra själv. Sedan när man kommer till att diska, tvätta, bädda rent i sängen, dammsuga, damma, tvätta fönster, moppa golv e.c.t. då är det inget svårt alls. Finns ett par saker som iofs är lite svårare för mig att göra på grund av min EDS och det är att dammsuga och tvätta fönster. Jag får så helvetes ont i armarna och i axlarna av att stå och hålla upp armarna hela tiden när jag tvättar fönster. Jag blir förstörd i ryggen av att dammsuga och torka golv. Det handlar om att gör jag för monotona rörelser för länge så får jag så ont. Så förstår ni nu att det handlar inte om att jag inte kan städa på de viset eller att jag endast är otroligt lat bara.

Det handlar om att jag har svårt för planeringen i saker som jag ska ta mig för, det gäller faktiskt inte bara städning. Det gäller allt. När jag ska baka, pyssla, åka och handla, utföra ett jobb på en arbetsplats eller försöka slå ihjäl dötid.
Det här kan de som inte har ADHD ha väldigt svårt att förstå. De tycker att det är ju bara att göra si eller så, behövs väl inte planeras så mycket heller.

Jo för oss som har Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kräver allting en viss planering för att vi ska stå med och klara av vardagen. Det måste finnas en planering, ett upplägg eller en struktur för att vi ska veta vad vi ska göra i olika situationer. Annars får vi ingenting gjort, eller så fastnar vi på annat. Det krävs också otroligt mycket tålamod, koncentration, motivation, uthållighet och extra mycket energi går åt till att hålla kvar allt detta tills man är färdig med det man ska göra. Så är det och den som inte har ADHD eller AS kommer nog aldrig förstå denna problematik.Jag måste i alla fall ta mig en rejäl funderar på hur jag ska lösa denna problematik.

Sedan måste jag under sommaren fundera på hur jag ska göra med min dagliga verksamhet i höst. Har ju inte trivts där på över 10 månader, så det kanske är så att oavsett att jag inte kom in på kursen så kanske jag är färdig där. Frågan är bara vad jag ska göra i stället eller vad jag orkar och kan ta mig för? Inte bra att sitta hemma heller jämt. Så detta måste jag grubbla på.

Sedan måste jag ju som sagt göra något åt mina ADHD utbrott också. För annars kommer jag förlora väldigt mycket. Har ju ställt mig i kö till KBT terapi till hösten så det är bra att vänta och se vad som händer med det. Håller på att läsa ett par böcker om ADHD för att se om jag kan få några tips och idéer där på hur jag ska kunna styra mina utbrott eller förhindra dem att komma. Som jag sagt tidigare så har jag ju inte utbrott jämt, inte ens varje vecka men när de väl kommer så blir det ganska jobbigt både för mig och Jennie. Åt ju ADHD medicinen för att dämpa utbrotten och det fungerade, var bara det, att jag blev något som inte var jag. Så därför slutade jag med den.

Tänk så fort det händer något så smäller det alltid till ordentligt. Varför ska allt skit hända på en gång jämt? Det räcker inte med att möta en motgång, man måste alltid möta 4-5 stycken olika på en gång. Blir så trött på det. Nu är det inte så att jag tycker världen går under för det här men det känns ändå och det är ganska jobbigt.

//Marie

garntrassel1
Så här känner jag mig, som ett trassel och
jag vet inte i vilken tråd jag ska dra i eller
börja nysta på.

 

Kommentera

