Tänk vad mycket som har förändrats sedan jag var barn!


Jag sitter och funderar lite, tänk att det fanns så många saker när jag var barn och tonåring som dagens barn och ungdomar idag inte ens vet vad det är. När man tänker på det känner man sig väldigt gammal måste jag säga. Jag menar om man visar ett barn idag ett kassettband och en freestyle vet de inte vad det är eller en kassettradio som jag hade, ett VHS band eller en video. En personsökare har de heller aldrig sett och en manuell kamera som man vevar tillbaka filmen i och drar fram när man tar en bild. Kamera med film i har de nog heller aldrig sett. Undrar om ungar idag ens vet vad en fax är eller vad en telefon kiosk var för något?

Undrar om dagens barn hoppar hopprep, hage, twist eller spelar kula idag?  Det gjorde jag som barn. Vi spelade nigger också tror jag det hette.  Då var man ute och lekte från morgon till kväll. Vad gjorde man då hela dagen undrar säker många barn och tonåringar? Man cyklade, klättrade i träd, badade på sommaren, spelade bollspel, lekte kurragömma, gungade, åkte rutschkana. man kunde roa sig i en lekpark en hel dag. Man lekte olika lekar man hittade på själv som affär eller mamma, pappa, barn om man var flera barn. Byggde kojor och täljde mycket gjorde jag jag också.

Vi åkte pulka, tefat (idag stjärtlapp) skidor, spark och skridskor på vintern, vi byggde snölyktor av snöbollar och snögrottor i snöhögar. Gjorde snögubbar och snöänglar.  En sak som  jag åkte på som barn var vaxduk och sopsäck. Gick jättefort. Jag växte ju upp i Västerbotten i en stad som heter Umeå och där åkte man även skoter ute på landet. På vintern var det ljust så få timmar på dagen, därför var man ute så mycket som möjligt under de ljusa timmarna. Sedan blev det för mörkt för att vara ute och leka. Man hade knappt tid att komma hem och äta ens som barn när man var ute hela dagarna.

När det regnade kunde man ju inte vara ute så då fick man hålla sig inne. Då ritade man, läste, pysslade, spelade sällskapsspel, hittade på inomhuslekar, kanske tittade man på något tecknat på VHS, för på den tiden var det bara barn tv klockan halv fem och sedan halv sex. Alltså endast under högst två timmar per dag. Förutom på helgerna då det ibland kunde vara någon matiné. Då hade man en tjockis tv vilket barn idag aldrig ens har sett. Det fanns ju bara ettan och tvåan på teven då. Man lyssnade kanske på någon LP skiva med barnvisor på eller kassettband med barnsagor också när man var tvungen att sitta inne. Jag satt även och skrev brev till mina brevvänner. Så fort det slutade regna skulle man ut igen. Man tyckte det var tråkigt att vara inne för länge.

Dagens ungdomar vet knappt ens vad ett postkontor var för något heller och vad man gjorde där? Vet en femåring vad ett brev är? Man postade brev, köpte frimärken, hämtade paket eller skickade paket, betalade räkningar, hade postbox kallades det. Hade man ingen fast adress men ändå behövde få sin post någonstans kunde man hyra en postbox. Man kunde också köpa postogram eller telegram på posten. På senare år när posten blev bank så kunde man ta ut pengar där också. Postkontor var liknade en bank men hanterade inte pengar som en bank från början. Idag fungerar ju inte banken som på min tid heller.

Det är så mycket som har förändrats bara sedan jag var barn och tonåring på 70 och 80 – talet. När jag tänker tillbaka på allt som fanns när jag var liten och hur saker fungerade då känner jag mig väldigt gammal måste jag säga. Ändå känns inte min tid och den tillvaron så länge sedan tycker jag. Men det är det.

Nu kom jag på en sak till dagens ungar inte vet vad det var för något. Ören, vet de knappt vad det är för det finns inga ören längre. Barn som börjar i skolan i höst får inte lära sig ören längre.

Tänk när barnen frågar:

Hur skickade man mejl och sms när du var liten mamma? Man skrev brev och skickade vykort med posten.

Hur ringde man varandra när man inte var hemma? Man hade personsökare och gick till närmaste telefonkiosk, stoppade i mynt och ringde upp numret man fått i sökaren. Innan sökarna kom gick bara till telefonkioskerna om man behövde ringa när man inte var hemma. Hemma lyssnade man av en separat telefonsvarare för att få veta vilka som ringt när man varit hemifrån.

Hur spelade man tv-spel? Man spelade sällskapsspel eller ett litet dataspel med ett spel på som man höll i handen.

Hur sparade man pengar? Man hade spargris

Vad fick du i veckopeng? 5-10 kr eller 50 kr i månadspeng.

Ja det var tider det, lite kul att tänka tillbaka faktiskt.

//Marie

grundskolan22

spela_kula

hoppa hage liten

vansbro91och83

Hopp-1W

 

Kommentera

