Lite funderingar om livet!


Det är en en sak jag ofta funderar på och det är att om man inte fått uppleva vissa saker i livet som man borde uppleva, har man missat väldigt mycket då?

  1. Jag har ju inte gått gymnasiet för att jag inte hade betyg för att komma in och på den tiden hade jag aldrig klarat av gymnasiet heller. Hade ingen diagnos då heller vilket nog hade underlättat för mig för då hade jag kunnat söka gymnasiesärskolan. Men att jag inte gått gymnasiet innebär att jag aldrig fått uppleva studenten. Undrar ofta, har jag missat något stort i livet när jag inte kunnat ta studenten som alla andra?
  2.  Jag har ju heller ännu inte gift mig, något som hör till en av livets måsten enligt de allra flesta. Men det tycker inte jag. Man ska inte gifta sig endast för att man måste följa en trend och för att det är något man ska göra i livet. Missar jag något väldigt stort i livet om jag inte gifter mig?
  3. Jag är nu 42 år och har inga barn. Eftersom jag haft en tuff uppväxt, har mina diagnoser och haft nog med att ta ansvar för mig själv och mitt liv har jag varken haft tid eller plats för barn. Inte heller har jag varit kapabel till att ta de ansvaret som krävs för att ta hand om ett barn. Jag skulle aldrig tidigare blivit någon bra mamma och då ska man inte sätta ett barn till världen. Missar jag något väldigt stort och fantastiskt i livet för att jag inte skaffat barn när jag var yngre?
  4. Jag har heller aldrig upplevt någon riktig fylla i min ungdom. Visst har jag varit berusad men riktigt full har jag aldrig blivit någonsin. Idag dricker jag ingen alkohol alls. Mycket beror på mina gener och vad jag har för bakgrund. men största anledningen är att jag tycker inte alkohol smakar gott. Missar jag något när jag aldrig varit ordentligt full?

Det känns ibland som jag gått miste eller går miste om otroligt mycket i livet bara för att jag inte upplevt dessa saker som nästan alla gör i livet. Ofta undrar jag, vad missar jag? Är jag dum som valt bort vissa saker i livet, eller inte tog chansen att få uppleva dessa saker när jag hade den?

Är detta konsekvenserna av att man inte är som alla andra, tänker som alla andra, fungerar som alla andra eller gör som alla andra? Är detta konsekvenserna av att ha ADHD? Konsekvenser att aldrig få veta vad man missat om man nu missat något.

Egentligen kan man ju inte sakna något man aldrig upplevt och det gör jag inte, är bara rädd att jag gått miste om något som jag borde fått uppleva i livet. Hör ju andra prata om hur det var då eller då eller när de gjorde de eller de men själv kan jag ju aldrig sätta mig in i hur det var för mig vid dessa tillfällen då jag aldrig upplevt dem. Då känner jag mig lite lätt utanför för jag har ingen erfarenheter och kan inte berätta min historia om hur det var för mig.

Tänk senare i livet när man är gammal och ligger på dödsbädden och så tänker jag. Vad har jag upplevt i livet? Kanske ångrar jag att jag aldrig tog studenten, gifte mig, skaffade barn eller aldrig upplevde min första fylla. Är lite rädd för att jag ska känna så eller ligga och tänka detta. Ångra mig då det är för sent. Vissa saker är ju för sent redan nu liksom.

Det är inte så att jag jämt sitter och gruvar mig för vad jag kan ha missat i livet men ibland sköljer det över mig och då funderar jag och undrar. Därför tänkte jag att jag skulle skriva om det i bloggen. Inte för att jag blir klokare av detta men jag får mina funderingar ur mig i alla fall. Ni kanske tycker detta är ett urtråkigt blogg inlägg. Men nu har jag skrivit av mig detta i alla fall.

Nu en tid framöver kommer jag skriva mer om vad jag och Jennie hittar på under dagarna för nu har hon semester i fem veckor. Vi kommer göra en del dagsutflykter och sedan kommer vi även gå på Pride.

Återkommer senare med lite spännande äventyr.

//Marie

Kommentera

