Stockholms Pride 2016


Förra veckan var det Stockholms Pride och som vanligt var jag och Jennie där. För mig var det 16 året jag var på Pride och 15 året för Jennie. Jag var för första gången på Pride 2001. Då gick jag dit helt ensam utan att jag kände någon alls. Tycker att jag var ganska modig då, för under detta året var då jag kom ut som gay. Jennie följde med mig första gången 2002. Undrar hur hennes upplevelse var?

I år var jag och Jennie där och det var faktiskt ganska trevligt. Vi ser ju till att vara där när de öppnar och så stannar vi som längst till ca 22.00. Några fester går vi inte längre på för det orkar vi inte och varken jag eller Jennie har något intresse av det. I måndags öppnade Pride House som i år igen var i Kulturhuset. Ni som inte vet vad Pride House är, så är det där man kan lyssna på föreläsningar, debatter, vara med i studiecirklar, se filmer, teater, få information om Pride och mycket mer smått och gott.

I måndags åkte vi in till Pride House/Kulturhuset och bytte våra biljetter till veckoband. Sedan åkte vi till Tekniska museet. De hade specialpris på inträdet där för dem som hade veckobanden på Pride. Man kunde gå in två för priset av en. Hade en trevlig dag där.

I tisdags var vi bara hemma och laddade inför för fyra långa dagar i Pride park under veckan.

Onsdag till lördag var vi sedan i parken, träffade vänner och hade trevligt. I onsdags var kändisen Sanna Bråding konferencier på Pride och det kändes så sjukt rätt. Bättre människa för att leda Pride kunde de inte hitta. Jag gillar verkligen henne just för att hon vågar vara den hon är, se ut som hon vill och säga vad hon tycker och tänker. Hennes liv och allt hon gått igenom för att nå fram till den hon är idag berör verkligen ända in i hjärteroten. Sluta aldrig med det du gör eller med att vara den du är Sanna, tack för att du finns. *Kram* 😀

I torsdags var det schlagerdagen i parken och i fredags såg och lyssnade vi på Rickard Söderbergs Opera singalong.

I lördags stod vi drygt fyra timmar och tittade på Pride Paraden som gick genom Stockholms gator. Den dagen orkade vi bara vara i parken ca två timmar trots att det var sista kvällen på Pride.

I söndags var vi bara hemma och slappade. Både jag och Jennie blev helt slut och jag har haft ont precis överallt varje kväll då vi kommit hem. Men det har ändå gått bättre än jag trodde det skulle gå. Kanske tack vare att vi var i parken tidigt varje dag och sedan att vi inte stannade där längre än senast 22.00 förutom första dagen blev det senare. Sedan hade ju jag med mig min rullator som underlättade mycket. Jag fick dessutom gå in i en special ingång för Funkisar (funktionshindrade) och så fick jag dessutom använda handikapptoaletten vilket var bra, för då slapp jag toalett köer. Var mycket smidigt.

FILM!

ulla-b
Jag är ganska nöjd ändå med våran vecka trots att det inte var så jättemycket intressant för oss i Pride House i år. Vi var bara där och såg en film i alla fall. De visade en helt ny dokumentär om Ulla Billquist och hennes liv. Var mycket intressant för den människan vet man så lite om trots att hon var så känd på 30 – 40 talet och dog i mitten av 50 -talet. Eftersom det mer eller mindre var tabu att vara gay på hennes tid så kom hon aldrig ut med vem hon var så allt som finns om henne är nästan bara spekulationer om vem hon var, hur hon levde och varför hon tog livet av sig. Vem som hade tänkt följa med henne kommer och förbli en evig gåta. På plats kunde man faktiskt köpa dokumentären på DVD plus en CD med hennes musik om man ville. Ångrar nu att jag inte köpte dokumentären faktiskt. :/

 

IMG_9014
Här tog jag en selfies på mig och min fina regnbågshatt trodde jag men precis då jag tryckte av så kikade någon in i bilden, så det blev en groupies i stället. Göken Jennie! Koko!

IMG_9018
En regnbågs tandkräm som Scandic hotell delade ut gratis i parken. Krämen är inte regnbågsfärgad men fin tub tycker jag. Naturligtvis fick man även en gratis tandborste.

IMG_9032
Här ser ni min fina hatt jag köpte i parken. Först från ena hållet…

IMG_9034
Sedan från andra hållet. Snygg va?

IMG_9038
Jag köpte också en regnbågsslips. Tycker den är så läcker. Får se när jag kommer använda den om jag lyckas knyta en slipsknut förstås 😉 Var nära att köpa en regnbågsfärgad fluga också.

IMG_9045
Här medverkade jag i en tävling där man kunde vinna ett laddat busskort. Klassificerade mig även för pusskörkort på samma gång.

IMG_9064 (1)
Lite parkhäng vid Seven Eleven som fanns i parken. De hade härliga sitt och liggkuddar där som man kunde ligga och slappa i.

IMG_9069
Arla kon var i parken. Men här regnbågsfärgad och fin. Den brukar stå i ungdomsområdet men i år stod den hos oss.

IMG_9075
Lite uppfriskande Slush en varm dag i parken är inte så dumt. Hade även med mig rullatorn alla dagarna vilket underlättade otroligt mycket för både fötter, knän och delvis höfterna. Men i stället fick jag förbaskat ont i röven eftersom jag satt rätt mycket. Sittplatsen är för hög för mig vilket förklarar smärtan där bak.

IMG_9083
Rickard Söderberg och hans Opera singalong på stora scenen. Tror inte riktigt han var medveten om vad han stod och gjorde här medan han pratade. Ha, ha ha!

IMG_9084
Lite kärlek på Pride är inte helt fel. Happy Pride.

IMG_9091
Detta är två regnbågsfärgade tabletter/tallriksunderlägg som jag inte kunde låta bli att köpa. Tycker de var så läckra. Men vetdock inte om jag törs använda dem av rädsla att spilla något på dem som inte går bort. Det andra på bilden är en rulle regnbågsfärgat sidenband som jag inte heller kunde låta bli att köpa. Tycker det var så snyggt. Men har inte en susning vad jag ska ha det till. Men något kommer de säkert till användning för.

IMG_9093
Här tog jag och Jennie foto i Unionens tält. Det gick ganska fort så vi hann inte riktigt vara beredda på hur vi skulle sitta eller vart vi skulle titta. Men ändå blev bilderna ganska okej.

IMG_9094
Det här var ett tält där man kunde köpa sig en jättesnygg polaroid kamera. Var nära att köpa en för man fick köpa för halva priset och ordinarie pris var ca 900 kr. Så Pride priset var 450 kr typ.

IMG_9095
Den här bilden togs av Nanna Alroth på oss och på hennes pojkar. Nanna är en vän vi mötte i parken som var där på onsdagen då det bara kostade 100 kr att gå in i parken. Hoppas att de hade kul?

IMG_9042
Det här var något som jag verkligen ville investera i på Pride, men ni ser ju vad de kostade så jag fick hoppa över det. Visst är de läckra så man nästan smäller av?

Detta var våran vecka på Stockholms Pride. Intensiv men rolig vecka. Nu är Jennie inne på sin sista semester vecka så vi kommer nog att ta det ganska lugn. Någon utflykt kanske det blir om vädret tillåter.

Tack för denna gång Stockholms Pride!

//Marie

2 thoughts on “Stockholms Pride 2016

Kommentera

