Kanske dags att flytta?


Kom just på en sak som jag måste blogga om. Har nu bott här i Stureby i lite drygt 11 år. Det är obegripligt för mig. Kan inte fatta att jag bott kvar så länge på samma plats. Det är faktiskt också den längsta tid någonsin i mitt liv som jag bott kvar så länge på en och samma ställe. (Ni som läst min bok ”Mitt liv som unik” vet hur sjukt mycket jag har flyttat i mitt liv.)

Det är nästan så att jag börjar känna lite smått att jag skulle vilja men också behöva flytta på mig snart, vilket jag nästan aldrig känt förut. Kanske känner att jag behöver omväxling eller bara att det måste hända något nytt i tillvaron.

Men det är både fruktansvärt omständligt, jätte jobbigt och dyrt att flytta. Så jag vet inte om jag skulle orka eller ha råd med det.

Samtidigt är det så mycket i denna lägenhet som jag bor i nu som skulle behöva fixas till, men som jag varken klarat av att göra själv, har råd med eller har resurser till, så därför känns det enklare på något sätt att bara flytta på sig i stället. För det är jobbigt att gå se allt som behövs göras utan att kunna göra något. Men då ska det vara till något mycket bättre än det jag redan har. För det jag har nu är ändå okej. Lägenheten ligger lite för långt ifrån tunnelbanan bara och så finns här ingen ordentlig mataffär. Vi har också för liten lägenhet i förhållande till hur mycket saker vi har. Vi har för mycket böcker, för mycket DVD filmer och alldeles för mycket prydnadssaker. Tyvärr är både jag och Jennie samlare, så därför blir det mycket saker här hemma.

Det är inte så enkelt att bara flytta för mig eller oss. När man är sjukpensionär som jag är och lever på sjukersättning, har man inte råd med högre hyra än jag redan har. Dessutom är det inte så enkelt att bli godkänd på en lägenhet när man är pensionerad och inte har jobb. Så den dagen det blir flytta av för mig så är det nog för att jag behöver byta ner mig till ett mindre boende än det jag redan har nu.  Tills dess får jag bo kvar här i vår lägenhet som vi redan har.

Min stora dröm är ju att kunna flytta till ett eget hus en dag eller till radhus. Men den drömmen kommer aldrig någonsin bli sann, då ingen bank skulle ge mig lån just för att jag lever på sjukpension och inte har något jobb. Så detta är bara att glömma.

//Marie

flyttbild1_137871199

 

Kommentera

