Sista utflykterna, sista veckan med semester!


Förra veckan hade Jennie sin sista semestervecka. Då var vi dels i tisdags på Hallvylska museet och kikade på de man fick gå själv och se. De hade visningar också med var fullbokat flera timmar framåt så vi struntade i det. Vi gick i stället bort till Arme´museet och gick runt och kikade där.

Under onsdagen var vi bara hemma och gjorde lite nytta, men på torsdagen åkte vi till IKEA. Handlade lite små grejer och så käkade vi mat där.

På fredagen åkte vi till Bergianska trädgården som ligger vid Universitetet. Där är det så vackert. Kommer lägga upp några enstaka bilder därifrån bara för jag tog så många. Tog typ 80 bilder.

I lördags var vi hemma. Jag kollade in reprisen av OS invigningen och Jennie bloggade och pysslade lite.

I söndags sista semesterdagen åkte vi till Gröna Lund och brände pengar. Gjorde något som vi aldrig gjort förut. Fem kamp. Jag vann och fick medalj av Jennie som hon köpte där. Vi åkte bara två attraktioner som Blå tåget och Lustiga huset. Jennie besökte spökhuset också. Vi åt en god lunch middag där med kuponger från fem kamps häftet.

Nu har Jennie åter börjat jobba igen och har avverkat två arbetsdagar redan. Lite skönt tycker jag att ha egen tid utan henne. Blir lätt att man tröttnar på varandra under ledigheten då man är mycket mer upp i varandra då hela tiden. Vi behöver vara ifrån varandra några timmar under dagen för att det ska fungera riktigt bra mellan oss. I längden skulle det inte fungera att vi går hemma så mycket båda två om Jennie skulle bli arbetslös eller något. Visserligen sitter vi ofta i varsitt rum när vi är hemma men det blir en helt annan sak att vara ensam hemma.

Jag måste säga att jag är ganska nöjd med allt vi hunnit med under Jennies fem semester veckor. Har gjort det mesta som vi hade tänkt och lite till. Det enda som vi inte tog tag i var vårt hem. Vi hade behövt ta ett par dagar till att städa men det blev aldrig av. Blir väl jag som vanligt som får ta tag i det ensam när lusten faller på eller när jag får tummen ur, ett så kallat städryck.

Nu kommer lite bilder.

IMG_9159
En annanas hängde så fint i sitt träd. Dock väldigt omogen.

IMG_9166
Min Jennie!

IMG_9170
Bomull direkt på plantan. Ska inte nämna vad den ser ut som. Hm!

IMG_9172
En liten stig i växthuset vi var inne i.

IMG_9174
Här är jag själv, jo jag var faktiskt med jag också. 😛

IMG_9176
En bild till på mig.

IMG_9179
Jennie står och smyger bakom trädet. Nä hon läser på skylten där.

IMG_9181
Vacker blomma.

IMG_9195
Stora näckrosblad som man faktiskt kunde sitta på men man får inte det.

IMG_9196
Någon frukt jag inte vet vad det är. Papaya kanske!

IMG_9200
Mera stora näckrosblad mellan bambu träden tror jag det är.

IMG_9214
Det är är en sorts kanel.

IMG_9222
Här har vi någon sorts gurkor.

IMG_9224
Kakao böna. Inte så stor, detta är en närbild.

IMG_9227
Svarta blommor, jättefina.

IMG_9230
Liten stig med trappor som slingrade sig mellan alla växter ute i parken.

IMG_9232
En grupp växter

IMG_9237
Jennie i en liten grotta.

IMG_9245
Fin liten bäck som porlade.

IMG_9248
Två små spångar i Kina parken.

IMG_9249
Ett litet gulligt hus i sten mitt i Kina parken.

IMG_9253
Jennie vilar sig på en bänk vid ett ganska stort boyside träd eller hur det stvas.

IMG_9262
En fin trappa gjord av naturliga stenar. Hade rullatorn med mig så jag kunde inte undersöka alla stigar och spå trappor som fanns överallt. Dessutom på vissa ställen hade de ställt ut vattenspridare för vattning.

Som sagt tog jag väldigt mycket bilder från Bergianska trädgården och det var jättesvårt att välja ut bara några. Förresten Bergianska Trädgården består av två stora växthus en stor byggnad där det är restaurang och så en jättestor park med alla möjliga vackra växter. Plantagen finns faktiskt där också. Kommer ni till Stockholm eller bor i Stockholm och inte har varit här så ska ni verkligen besöka Bergianska trädgården. Parken är gratis att gå runt i. Det största växthuset kostar 80 kr och det mindre kostar 20 kr. Gör ett besök ni blir inte besvikna.

IMG_9111
Här är en fin vagn vi köpte på IKEA som vi ställt våra köksmaskiner i så vi slipper ha dem i skafferiet.

IMG_9125
Jag köpte mig en badrock som jag gillar mycket. Var inte i äkta frotte´som jag egentligen vill ha, men det gör inget.

IMG_9269
Vi köpte oss nya glas på IKEA som kostade endast 10 kr styck. Köpte tre av varje så vi fick sex stycken.

IMG_9305
Jennie köpte även en kudde. Vi hade redan en så vi köpte en till. Tycker de är mycket fina.

Detta var vår sista semestervecka. Blev ganska bra.

//Marie

Kommentera

