Skit pommes frites!


Nu jävlar blev det snabba puckar här minsann. De ringde mig från Stockholms Södra Folkhögskola nu på morgonen och meddelade att de var så många som har hoppat av kursen ”Lust att skapa” som jag sökte i våras och fick meddelande i juni att jag inte hade kommit in. De sa att det finns platser över om jag fortfarande var intresserad av att gå kursen och naturligtvis tackade jag ja. men skit, skolan börjar i morgon klockan 10.00. Jag som mentalt inte alls längre var inställd på att gå denna kurs längre. Inte hinner jag ställa in mig mentalt på att jag ska gå där till i morgon heller. Måste säga att först blev jag riktigt förvånad när de ringde, sedan kom en lättare förvirring och nu börjar jag bli väldigt nervös. Visst är jag glad tror jag och tacksam för att jag trots allt kom in, men har väldigt svårt att känna det och visa det just nu. Jag hoppas trots detta snabba spontana inträdande att känslan av glädje över detta kommer infinna sig med tiden. För jag sökte ju kursen för att jag verkligen ville gå den och jag blev så besviken när jag inte kom in. Mentalt kan jag inte fatta detta faktum att jag ska börja skolan i morgon.

Just därför vet jag inte ännu om detta verkligen känns bra eller rätt heller. Jag känner mig bara väldigt nervös. Har ju alltid haft svårt att känna att jag passar in och dessutom är jag lite blyg. Kommer gå dit eftersom jag tackat ja, så får vi se efter ett par veckor hur det känns och om jag tycker det är så kul som jag föreställt mig att det ska vara. Hoppas jag fixar att gå dit nu trots att det känns lite jobbigt och att det kommer bli bättre efter ett par dagar. Jag vill tro att det kommer sjunka in att jag ska gå kursen när denna vecka är slut.

Jag brukar ju alltid kunna vara väldigt spontan av mig, men när det gäller att börja på en kurs eller i en skola  och i en ny klass med nya människor så vill jag egentligen ha lite tid på mig att ställa in mig på det mentalt. Ställa in mig på vad det är jag ger mig in på. Men det hinner jag verkligen inte göra nu. Känns lite stressigt faktiskt, för jag måste ändå kolla upp hur jag ska åka dit och när jag måste åka. Vet inte om jag behöver ta med mig något, vet ej hur veckan kommer se ut de tre dagar som blir eller vad det kommer vara för människor i klassen. Vet i alla fall vilket klassrum vi har och vart skolan ligger för jag har varit där på gruppintervju och på öppethus tidigare.

Jag vet ju heller inte hur jag ska lösa betalningen för materialkostnaden med skolan, men blev lovad avbetalning om jag kom in tidigare då jag sökte i alla fall. Vet heller inte ännu om jag måste inhandla något till kursen som jag ska ha själv. Det dyker upp nya frågor hela tiden men allting får jag säkert svar på i morgon hoppas jag.

Det kommer bli en aningens tufft också att ställa in mig på att gå upp typ 06.30 varje morgon också. För det kommer ju ta nästan 45 minuter att åka till skolan varje dag och jag kommer börja klockan 9.00 varje dag. Detta hade jag kunnat förbereda mig på om jag fått veta tidigare att jag fått en reservplats. Nu är det tur att jag har lätt för att ställa in mig på tider och att det brukar gå ganska fort. Men lite jobbigt känns det ändå.

Skulle egentligen velat hunnit gå och klippa mig innan i morgon för jag ser förskräcklig ut i håret men det hinner jag ju inte heller göra. Undrar när jag ska hinna det?

Om det nu trots allt inte skulle kännas bra efter några veckor så går det ju att hoppa av i värsta fall. Så det är ju skönt att veta. Sedan kommer ju detta innebära nu att jag slutar på min dagligaverksamhet eftersom jag inte behöver det nu när jag kommer gå denna kurs. Terminen börjar i morgon och slutar 20 december. Kursen är bara en termin. Att sluta på min dagligaverksamhet är inte något som kommer hastigt på för det har jag funderat på länge men inte tagit något beslut om det. Nu behöver jag inte ta något beslut om det för min LSS handläggare tycker inte jag behöver vara kvar då det inte finns någon funktion för dem att finnas för mig under tiden jag går kursen. Så nu kommer jag sluta där utan att jag behöver ta ställning till det. Sker liksom lite automatiskt.

Det känns ändå lite skönt att jag nu vet vad jag ska göra fram till jul. Egentligen skulle jag behöva lägga in bassängträning också under hösten men vet hur hur det ska gå till eller få plats nu. Min kropp behöver det så väl. Väntar ju också på att få kallelse till att börja på KBT på ADHD kliniken i Hagsätra. Hoppas de inte har glömt mig bara.

Nu ska jag avsluta detta för jag måste försöka ställa in mig så mycket jag hinner på att börja skolan i morgon. Dagen kommer gå fort så jag måste hinna göra lite saker innan det blir kväll och det är dags att laga middag.

Ha en bra dag och ni som läser detta, tänk på mig i morgon. Håll tummarna för att det kommer gå bra.

Kursen: http://sodrastockholm.se/portfolio/lust-att-skapa/

//Marie

startbild

Kommentera

