Första skoldagen!


Idag var det första skoldagen. Det var först samling med alla klasser på ett ställe, sedan gick vi klassvis till klassrummen. Där pratade vi lite och gjorde några övningar. Vilket var lite små jobbiga men roliga också. Slutade tidigt idag.

Vet fortfarande inte om jag vill gå där. Mycket som snurrar runt i mitt huvud och det har blivit en väldigt stor omställning helt plötsligt för mig som jag inte alls var förberedd på. Är ju egentligen inte det minsta inställd på att gå kursen då jag hade lagt det bakom mig att jag inte kom in. Detta gör att det inte känns bra. Känns inte roligt. Sedan känns allt besvärligt och jobbigt, då jag plötsligt måste gå upp väldigt tidigt på morgonen, vi måste laga middag för fyra portioner då både jag och Jennie måste ha matlåda nu. Vi kommer inte hinna med eller orka med någonting här hemma. Jag måste vara närvarande på skolan för jag är livrädd att bli efter. Känner pressen på mig att inte bli sjuk. Jag som är det rätt ofta.

Sedan så ska jag till tandläkaren på måndag och då går en hel skoldag bort för mig. Kommer också bli kallad till Endokrinmottagningen i september och inför det besöket kommer jag behöva åka iväg och lämna prover. Jag kommer också framöver få en kallelse till min audionom för ett nytt hörseltest och kontroll att hörapparaten fungerar som den ska. Vet inte eller det känns som man inte bara kan vara borta hur som helst. De pratade om närvaro idag och att det är viktigt att man är på plats.

Jag är också rädd att jag inte ska passa in i gruppen eller kommer trivas. Sedan vet jag inte heller hur mycket jag ska berätta för klassen om mig själv. Jag menar ska jag berätta att jag är sjukpensionerad, har sjukdomar, har funktionshinder eller ska jag komma ut ur garderoben? Vad ska man berätta och inte så det inte blir pinsamt eller konstigt och dumt längre fram?

Jag vet inte heller om jag kommer palla med att gå upp så tidigt på morgonen nu alla dagar i veckan utom helgen. Det är en otroligt stor omställning. Brukar sova till 9.00 då Jennie går upp men nu måste jag gå upp 6.30 varje morgon för att hinna i tid då jag har 45 minuters resväg till skolan. Kände idag att bara resan gjorde mig trött. Man skulle haft färdtjänst eller något, det hade sparat på energin.

Jag vet inte om jag verkligen vill det här med skolan men samtidigt är jag rädd att hoppar jag av så gör jag något dumt eller så missar jag något. Folk kanske tycker jag är dum i huvudet om de får veta att jag hoppat av, så får jag skämmas över det i stället. Så vad jag än gör känns det inte bra.

Har ju bara varit där en dag än så länge. Kan ju bli bättre med tiden då jag landat lite i allt. Men allting runt omkring känns jättebesvärligt. Särskilt när allting kom så plötsligt och snabbt inpå. Känns som jag kastats rakt in i något som jag inte vill göra. Tycker inte det får gå till sådär. Speciellt inte, när jag inte ens visste om att jag var uppsatt på reservlistan och vad det innebar. Tycker att de ska sätta en gräns för hur sent man måste anmäla att man hoppar av så skolan hinner meddela de som står på reservlistan att de kommit in och man själv hinner få tid att förbereda sig. Åtminstone en vecka innan skolstart är inte för mycket begärt tycker jag. Jag fick besked dagen före att jag kommit in om jag ville och i och med att de ringde så kände jag att jag inte hade något val att tacka jag precis som man blivit tagen på bar gärning för något dumt eller fel man har gjort.

Som sagt mycket snurrar i mitt huvud och jg har just nu migrän och måste ta mer medicin. Tog tidigare idag. Undrar hur jag ska komma upp ur sängen i morgon med migränmedicin i kroppen. Kommer vara jätte bakis vilket jag brukar vara.

Måste fortsätta tänka och känna efter vad jag vill göra. En sak vet jag och det är att jag alltid ska följa min magkänsla.

//Marie

Kommentera

