Jaaaa, äntligen! (Y)


Idag är det fredag och jag har knappt hunnit fatta att veckan redan är slut. Det har gått så fort och nu äntligen har jag landat i kursen och fattat att jag ska gå ”Lust att skapa” kursen. Det tog ett tag. Men nu har den positiva känslan infunnit sig. Ett tag trodde jag inte att den skulle komma men det gjorde den.

Förra veckan som bara blev tre dagar kunde jag inte känna mig glad och tacksam för att jag kom in på kursen i alla fall. Då kände jag bara dessa känslor som:

Nervositet, bekymrad, förbryllad, frustrerad, förvånad, orolig, rastlöshet, chockad, förvirrad, rädd, vilsen, stressad, osäker, irriterad, nedstämdhet, fundersam, trött splittrad blyg och matt.

Dessa känslor kände jag förra veckan. I början av denna vecka fanns en del av känslorna kvar men framför allt var jag fortfarande ganska splittrad.

Nu idag efter denna vecka så har nästan alla dessa känslor försvunnit förutom att jag fortfarande känner mig lite lätt osäker mest på mig själv och vad jag ska klara av att prestera. För övrig känner jag bara positiva känslor nu som:

Glad, positiv, förhoppningsfull, spänd, nöjd, motiverad, nyfiken, upprymd, inspirerad, varm, stark, lugn, säkrare, glädjefylld, tacksam, tillfreds, avslappnad, energisk och road.

Den här kursen kommer bli så spännande och det är så roligt att experimentera med olika material. Känner att jag får flera idéer som jag skulle vilja testa på. Vill fortsätta beskriva mig själv genom färg och form, vill försöka sätta bild, färg och form på känslor, vill berätta om mina rädslor genom att skapa i färg eller form och andra material. Vill testa på en massa nya saker.

Denna vecka har vi först experimenterat med foto, ljud, ljus och rörelser. Allt detta genom övningar och grupparbeten som vi fått. Det vill jag också leka mer med. Det är jättekul det vi håller på med.

Nästa vecka ser jag fram emot med spänning. Vi ska fortsätta experimentera med färg och form. Sedan ska vi på ett studiebesök på torsdag. Vi ska till Moderna museet och se en utställning där. Ska bli kul. Det blir också en work shop på fredagen som kommer handla om studiebesöket.

Här kommer lite bilder både från skolan och bilder jag tagit utanför skolan.

IMG_9405
Detta är bland annat det vi gjorde i början av veckan. Vi blev uppdelade i kök och städ grupper. Det finns en blå, röd och gul grupp. Ni kan väl aldrig gissa vilken grupp jag tillhör?

IMG_9406
Denna fina skrivmaskin står i vår media verkstad på skolan. jag bara älskar den. Var tvungen att ta en bild på den.

IMG_9416
Här fick jag ett infall tidigare i veckan när jag var på väg hem från skolan att fotografera en utblommad maskros. Tyckte den var fin och tänkte att det skulle bli att häftig bild. kanske kom inspirationen från skoldagen eller något. Vi hade hållit på att fotografera i skolan.

IMG_9419
Denna bild är skapad av mig. Den kommer från början från en jättestor bild där vi stod hela klassen och höll i ett jättestort papper och vår lärare hällde på turs som fick rinna runt på papperet efter hur vi vinklade det. Denna bild klippte jag ut, sedan har jag en till bit från stora bilden fastklistrat ovanpå denna. Har målat med blyerts och oljekritor. Sedan står det en massa ord som beskriver mig. Detta är jag rakt igenom. Den beskriver hur det kan se ut i mitt huvud ibland med alla tankar som snurrar runt och far fram och tillbaka. Den visar också på min impulsivitet och på att jag ofta får beslutsångest och inte kan bestämma mig för saker eller vad jag vill.

Området i mitten är min mörka sida med, sorg, förluster, svek, utanförskap, ilska, rädslor och mina fysiska smärtor. Den beskriver min sjukdomar och jag ser på något sätt min bindväv som har med min EDS att göra i denna mitten bild. Papperet är lite buckligt vilket gör den lite tredimensionell ut. Även mitt bilden ser lite så ut. Blev riktigt nöjd med den. Trodde att mera färger skulle vara mer jag men så blev det inte. Jag gillar färg men jag tycker inte om att blanda för mycket färger på samma papper. Det blir för rörigt och snurrigt för mig. Kan ha upp till tre fyra stycken färger åt gången men inte mer. Då ska de helst passa ihop också. Gillar inte när färger skär sig mot varandra. Gillar heller inte konstiga och fula färger. Det ska vara ljusa färger, mörka färger är inte jag.

Ska blir spännande och se vad mer jag kommer kunna åstadkomma under denna kurs. Föredrar ju att helst göra saker enskilt men det kan vara kul att göra saker i grupp också emellanåt. Omväxling förnöjer.

I helgen ska jag ta det lugnt och bara ladda för nästa veckan.

/Marie

 

Kommentera

